Iran Newspaper

۲ میلیارد تومان یارانه به احزاب تعلق گرفت

خبر خوش وزارت کشور برای تشکلهای سیاسی

-

٢ میلیــارد تومــان یارانــه بــه احــزاب تعلق گرفت. دیروز مدیرکل سیاســی وزارت کشــور از دومیــن خبــر خــوش دولــت حســن روحانــی بــه احــزاب رونمایــی و اعــالم کرد احزاب امســال یارانه دریافت خواهند کرد. به گزارش ایســنا و بــه گفتــه بهــرام سرمســت پیشــنهاد وزارت کشــور بــرای یارانــه احــزاب ٤ میلیــارد تومــان بــود امــا با توجه به شرایط مالی و بودجه دولت، نیمــی از ایــن مبلــغ تخصیــص داده شــد. دبیر کمیســیون مــاده ٠1 احزاب در ادامــه دربــاره نحــوه تخصیــص ایــن اعتبار بــه احزاب گفــت: این رقم بــا مشــورت «خانــه احــزاب ایــران» و دســتورالع­ملهای مربوطــه قانونــی در راســتای سیاســتهای دولــت کــه در راســتای حمایــت از احزاب اســت، هزینه خواهد شد.

اختصــاص یارانه به احــزاب، یکی از ابتکارهــا­ی دولــت اصالحــات بــود؛ دولتــی کــه با هدف توســعه سیاســی، مبلغــی را بــرای ایــن مهــم در نظــر گرفــت. اعتبــاری کــه موجــب رشــد ک ّمی احزاب شــد به گونــهای که امروز قریــب ٠٠٣ حــزب کوچــک و بــزرگ در کشــور مجــوز فعالیــت دارنــد. همیــن موضــوع البتــه محــل انتقــاد برخــی ناظران شــد که معتقــد بودند رشــد «قــارچ گونــه» احــزاب کوچک، بــه گســترش فرهنــگ تحــزب منجــر نمیشــود و برخی گروهها صرفاً برای بهرهمندی از مواهب یارانه ای، اقدام بــه تأســیس حــزب میکنند. واپســین یارانــه مصــوب دولت اصالحــات، در ســال ابتدایی دولــت محمود احمدی نــژاد بــه نـــــــــ­ــــــــــ­ـحو پــر انتقــادی توزیــع شــد. رئیــس دولت نهــم که به کــرات اعــالم کــرده بــود اعتقــادی به احــزاب و تحزب نــدارد، در نخســتین قــدم ردیف یارانه احــزاب را از بودجه حــذف کــرد و در دولــت بعــدیاش فعالیــت «خانــه احــزاب» تنهــا نهاد صنفی احزاب و تشکلهای سیاسی را متوقــف کرد. بــا روی کار آمدن دولت حســن روحانــی امــا نخســت احیــای «خانــه احــزاب ایــران» در دســتور کار قــرار گرفت و پــس از گشــایش مجدد ایــن نهاد با اصالحات اساســنامه­ای و مســاعدتها­ی دولتــی، وزارت کشــور خواســتار تخصیــص مجــدد یارانه به احزاب شــد. خواســتهای که در بودجه سال 97 محقق شده است.

بهــرام سرمســت دیــروز در ادامــه نشســت خبری خود، مجدداً خواستار تطبیقاحزاب­باقانونجدی­دشدوتأکید کــرد مهلت داده شــده، تمدید نخواهد شــد. وی در ایــن بــاره گفــت: مجــدداً از تمامــی احــزاب دارای پروانه که تاکنون در جهت تطبیق با مفــاد قانون احزاب اقــدام نکردهاند یادآوری میشــود تا ۴1 خرداد 79، شــرایط حزبشان را با قانون جدید انطبــاق دهند. چراکه این مهلت بر اساس قانون غیرقابل تمدید است و کمیسیون موظف است بر اساس قانون بــا آن احزابــی کــه خودشــان را تطبیــق ندادهاند، نســبت به آنها تصمیمگیری کــرده و تعییــن تکلیف کند چــرا که این مهلــت تمدیــد نمیشــود.بعد از تأیید قانــون جدید احزاب بود که کمیســیون مــاده ٠1 احــزاب اعــالم کــرد: «برابــر مــاده ٢٢ قانــون، احــزاب دارای مجوز فعالیــت موظفنــد ظرف یک ســال از تاریخ الزماالجرا شــدن قانون احزاب وضعیــت خود را با شــرایط مندرج در قانون مذکــور تطبیق دهنــد و گزارش آن را به کمیســیون احزاب ارسال کنند و در صــورت تأییــد اقدامــات حــزب از ســوی کمیســیون، پروانــه فعالیــت حــزب تمدیــد میشــود. همچنین در تبصره ٣ ماده مذکور تصریح گردیده در صــورت عــدم تطبیــق احــزاب بــا شــرایط مندرج در این قانــون و اعالم نظــر کمیســیون، پروانــه فعالیت آنها ملغــی گردیــده و هرگونــه فعالیــت آنهــا غیرقانونــ­ی اســت.» اگرچــه بــر اســاس اطالعیــه فــوق، احــزاب تــا آذرماه ســال گذشــته فرصت داشــتند بــا آییننامه جدید تطبیــق پیدا کنند، امــا برخی احــزاب موفق بــه برگزاری کنگــره و اصــالح اساســنامه خــود نشدند و کمیســیون ماده ٠1 احزاب با درخواســت اســتمهال شــش ماهه به احزاب موافقت کــرد. مهلتی که نیمه خردادمــاه امســال به پایان میرســد. بر اســاس قانــون جدید، احــزاب ملی بایــد در بیــش از نیمــی از اســتانهای کشــور حداقل ٣٣ عضو رسمی داشته باشــند؛ این احــزاب همچنین موظف هســتند در یکســوم مراکز استانهای کشــور،دفتر رســمی تأســیس کننــد. بندی که تأمینش برای برخی احزاب کوچــک دشــوار به نظــر میآیــد و این احــزاب را بــه انحــالل یــا پیوســتن بــه احزاب بزرگتر هدایت میکند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran