Iran Newspaper

نمایشگاه قرآن حکم یک جشنواره ملی و سراسری را دارد

در نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم مطرح شد:

- نداسیجانی

بیستوششمین­نمایشگاهبی­نالمللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ چهل چراغ هدایــت» در هفتــه اول مــاه مبــارک رمضان آغاز بهکارخواهد کرد.

بهگفته معاون قرآن و عترت وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســامی «اقدامــات اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی را نبایــد فقــط بهحــوزه هنــر، ســینما و مطبوعــات خاصــه کــرد؛ بلکــه نــگاه و رویکــرد قرآنــی آن را هــم بایــد دیــد. چنانچه نگاه وزیران پیشین هم اینگونه بــوده و در دوره جدیــد هــم مســابقات قرآنــی و نمایشــگاه قــرآن مــورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسامی است.»

عبدالهادی فقهیزاده در نخستین نشســت خبــری بیســت و ششــمین نمایشــگاه بینالمللــ­ی قــرآن کریم که روز گذشته (دوشــنبه ۰۲ فروردین ماه) در معاونــت قــرآن و عتــرت وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســامی برگزار شــد، بیان کرد: «نمایشگاه قرآن کریم اتفاق بزرگی اســت که از بیســت و شش سال پیش کلیــد خورده و کارهــای مهمی را رقــم زده اســت و براین اســاس وزارت ارشــاد در مأموریتهــ­ای دینــی خــود همــواره بــه نمایشــگاه قــرآن بهعنوان یکی از اقدامات مهم دینی نگاه کرده و در حال حاضر نیــز این نگاه به صورت بارز وجود دارد.»

وی بیان کرد: «سیاستهای اصلی که در این دوره مورد توجه است، توجه بــه منویــات قرآنــی امــام(ره) و رهبــر معظــم انقــاب و بویژه ترویج ســبک زندگی اســامی، تأکید بــر ترویج قرآن در خانواده، جلب مشــارکت حداکثری از بخش خصوصی و نخبگان در سطح ملــی و تا حــدودی بینالمللــ­ی، توجه بــه اســتفاده از فضــای مجــازی، توجه ویــژه بــه عنصــر هنــر، اولویت بخشــی بــه مخاطبان کــودک و نوجــوان، توجه بــه محوریت قــرآن و عتــرت در جهت تقویــت امــت اســامی و اهتمــام ویژه بــه بحــث اقتصــاد فرهنــگ از جملــه مهمترین سیاستهایی است که مورد توجــه قــرار گرفته و بهتصویب رســیده است.»

معــاون قــرآن و عتــرت وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی در خصوص شــعارهایی کــه بــرای نمایشــگاه بینالمللــ­ی قــرآن کریــم انتخــاب میشــود و اینکــه اهــداف نمایشــگاه در راســتای ایــن شــعارها چــه خواهــد بــود، بــه «ایــران» گفــت: «نمایشــگاه بینالمللــ­ی قــرآن کریــم هرســال شعاری را ســرلوحه فعالیتهای خود قــرار میدهد که میبایســت بــه مانند خونی درشــریانه­ای همه کمیتههای مــا جریــان پیــدا کنــد. وی افــزود: ســاز و کار انتخــاب ایــن شــعار بــا توجــه بــه پیشــنهاده­ای مختلــف و در نخســتین جلســات شورای سیاســتگذا­ری مطرح میشــود که در این جلســات عده قابل توجهــی از عالمــان و صاحبــان تجربه حــوزه فرهنــگ دینــی، قــرآن وعتــرت حضــور دارنــد و از زوایــای گوناگــون شعارسال را انتخاب و بررسی میکنند. در برنامــه امســال نیز حدود ۰۲شــعار بــه دبیرخانــه نمایشــگاه ارســال و در جلســات متعــدد مــورد بررســی قــرار گرفت و در نهایت «قرآن، چهل چراغ هدایــت» نام گرفــت که ان شــاءاهلل رد پای این شعار بسیار مهم را در اهداف، سیاســتها و راهبردهــا و بخشهــای اجرایــی و علمــی نمایشــگاه قــرآن ببینیم.»

فقهــیزاده بیان کرد: «این شــعار از جوانب گوناگون مورد توجه است؛ بویژه با چهلمیــن ســالگرد پیــروزی انقاب اسامی تناســب دارد و بهعنوان نقطه عطفــی در تحــول نگــرش بــه فرهنگ دینــی و آموزههــای استکبارســ­تیزی تعریف میشــود و مورد توجه بزرگان و بنیانگذارا­ن اصلی انقاب اسامی قرار گرفته است.»

وی در ادامــه بــه شــاخصهای نمایشــگاه پرداخــت وعنــوان کــرد: نمایشگاهقر­آنچندشاخصه­مشخص دارد شــاخصه نخست نمایشــگاه این اســت کــه آن را یــک جشــنواره ملــی و سراســری تلقــی کنیم که منحصــراً به چند روز و هفته اختصاص ندارد بلکه برآیند یک جشــنواره عمومی اســت و سعی میکنیم مؤسســات مردمی نیز در آن شــرکت داشــته باشــند. دومین شــاخصه آن فرصتــی مغتنــم بــرای عرضه آثــار هنری فاخر قرآنی اســت. شــاخصه دیگر این است که نمایشگاه قــرآن بتوانــد درحــوزه فرهنــگ دینی جریانسازی کند و سرمنشأ درخشش اســتعداده­ای گوناگونــی باشــد کــه در کشــورمان بــه وفــور یافــت میشــود. مــا یکــی از مهمتریــن شــاخصهای نمایشــگاه قــرآن را بزرگتریــن رویــداد عمومــی قــرآن در ســطح ملــی، میدانیم.بنابراین باید نگاه برنامهای داشته باشیم و در کنار آن تحولگرایی در محتــوا و روش را دنبــال کنیــم. اقتضــای دیگــر را لزوم مشــارکتها­ی گسترده نهادهای مردمی و تشکلهای صنفــی میدانیــم. نمایشــگاه قــرآن متعلــق به ســازمان خاصی نیســت و برای همه اســت. حتــی اختصاص به پایتخت ایران اسامی ندارد و متعلق به همه بافتهــای فرهنگی و قومیتی است.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسامی در ادامه سومین اقتضای مهــم را لزوم اعاده حیثیت بینالمللی بــه نمایشــگاه عنــوان کــرد و گفــت: متأسفانه به دالیل مختلف که بخشی از آن میتواند بحثهای بودجهای باشد، چنــد ســالی اســت بخــش بینالملــل تعطیل شده است، لذا امسال به جد به این بخش توجه خاص کردهایم.

وی در ادامــه صحبتهــای خــود بــه نوآوریهایـ­ـی کــه در نمایشــگاه بیســت و ششــم صورت گرفته اســت اشــاره کــرد و افزود: نخســتین نوآوری جدید راهاندازی سامانه اطاعرسانی نمایشــگاه قــرآن بــه آدرس ‪iqfa. ir‬ اســت. دومیــن نــوآوری مربــوط بــه فراخوان طرحها و ایدههای مشخص و نوآورانــه اســت کــه در ســامانه ارائه شــده و افــراد و نهادهــای عمومــی و مردمــی میتواننــد طرحهــای خود را بارگــذاری کننــد تا مــورد بررســی قرار بگیرد.ســومین نوآوری صورت گرفته راهاندازی باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن است که درراستای اجرای نظام پیشــنهاده­ا ایــن کار صــورت میگیرد و احتمــال میدهیــم ایــن باشــگاه در طــول ســال فعالیــت داشــته باشــد. اقــدام دیگر کــه اهمیــت دارد تقویت توجه به عترت در ابعاد گوناگون بویژه در بحثهایــی همچــون «بعثــت»، «غدیر»، «عاشــورا»، «امام رضا(ع)» و «حضــرت مهدی(عــج)» اســت کــه میتوانــد نوید بخــش آرمانهای امت اسامی باشــد. و آخرین اقدام و نــوآوری مهم توجه عمده و خاص به محتوای قــرآن کریم اســت که تاش شــده این توجه با تشکیل کمیتههایی همچون عترت، اعجاز و شگفتیهای قــرآن و رســانه و فضــای مجــازی عملیاتیشود.

معاون قــرآن و عتــرت وزیر ارشــاد در بخــش دیگــری از صحبتهــای خــود در مــورد قطعــی شــدن میزبانی مصای امام خمینی(ره) از نمایشگاه قــران، گفت: اولویت اول ما در شــرایط کنونــی برگزاری نمایشــگاه در مصای امام خمینی(ره) اســت و مکاتبات را از ســال گذشــته آغاز کردهایم، اما تاکنون ایــن مکاتبــات منجــر بــه شــکلگیری تفاهمنامــ­ه نشــده اســت. امیــدوارم بــا توجــه بــه شــرایطی کــه مصلــی از حیث ســهل الوصــول بــودن و.... دارد ایــن تفاهــم صــورت بگیــرد. احتمــال دارد در ایــن هفتــه ایــن تفاهــم امضــا شــود. گزینههــای دیگــری نیــز داریم و امیدواریــ­م مصلــی ایــن امــکان را بــه جامعه متدیــن بدهد تا نمایشــگاه در مصلی برگزار شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran