Iran Newspaper

غربی ها هشدار ایران را دریافت کرده اند

رئیس سازمان انرژی اتمی: وقتی میگوییم چهار روزه میتوانیم به شــرایط قبل برگردیم، برخی در داخل میگویند بلوف میزنید

-

رئیس ســـازمان انرژی اتمی یکبار دیگر تأکید کرد که ایـــران برای مواجهه با هر اتفاقی در برجام آماده است.

علی اکبر صالحی که دوشـــنبه شب در گفتوگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما و به مناســـبت تشـــریح دســـتاورد­های هســـتهای حضور یافته بود، تأکید کرد: اینکه اگـــر امریکا از برجام خارج شـــود چـــه میشـــود، تصمیمـــش بـــا هیأت نظارت بر برجام و مقامات ارشد است امـــا از نظر فنی ما مثل یک ارتش تلقی میشویم. در همه سطوح آمادهایم که اگر فرمانده دستور داد پیشروی کنیم و نگوییم مثالً آذوقه یا تفنگ نیســـت. ما همه چیزمان آماده اســـت و در سطوح مختلف بســـرعت میتوانیم به شرایط قبلی برگردیم.

به گـــزارش ایســـنا، معـــاون رئیس جمهوری ادامـــه داد: ما در نطنز خیلی ســـریع میتوانیـــ­م کار را پیـــش ببریم و اورانیـــو­م غنیشـــده تولید کنیـــم یا در فردو اورانیوم 20 درصد داشـــته باشیم بنابراین جای نگرانی نیست.

رئیس ســـازمان انرژی اتمی درباره اجرای برجـــام نیز گفـــت: در بعد فنی کارها جلو مـــیرود و دعوت میکنیم از صداوســـیم­ا که بروند و از سایت فردو، نطنز و دیگر تأسیســـات گـــزارش تهیه کننـــد و به مردم نشـــان دهنـــد. ما این امـــکان را داریـــم کـــه در عـــرض چهار روز در فـــردو بـــه دســـتگاهه­ا گاز تزریق و تولیـــد اورانیـــو­م 20 درصـــد را آغـــاز کنیم. ســـایت فردو پیام جدیای برای کشـــورهای مقابل ما در بحث هستهای دارد. وقتـــی مـــا میگوییم چهـــار روزه میتوانیم به شرایط قبل برگردیم آنها بخوبی متوجه میشوند چه میگوییم. متأســـفان­ه برخی در داخل ایـــن را باور نمیکننـــد و میگویند بلـــوف میزنید. ســـفیر فرانسه درًواشـــنگتن گفته است اگر ایرانیها واقعا چنین کاری کنند چه کار بایـــد کرد؟ این نشـــان میدهد آنها از این مســـأله نگرانند و پیام را دریافت کردهاند.

صالحـــی در ادامه ایـــن گفتوگو در رابطه بـــا آخریـــن تحـــوالت مربوط به راکتـــور اراک بـــا تأکید بر اینکـــه متولی طراحی راکتور اراک، ایران است، گفت: با وجـــود ایـــن مـــا از اینکه کشـــورهای­ی مثـــل چیـــن و دیگـــر کشـــورهای 5+1 طراحیهـــا­ی ما را بررســـی کنند و مورد تأییـــد قرار دهنـــد، اســـتقبال میکنیم. ما طراحـــی مفهومـــی و پایـــه را انجام دادهایـــم و بـــه تأییـــد طـــرف چینـــی و کشورهای دیگر رسیده است. این تأیید بسیار مهم اســـت چراکه مسأله ایمنی در حـــوزه فناوری هســـتهای امر بســـیار مهمی اســـت بنابراین باید با اطمینان خاطر در این مسیر گام برداریم.

وی اعـــالم کـــرد: طراحـــی تفصیلی راکتـــور اراک در بخـــش قابـــل توجهی انجام شـــده و به طرف چینی ارائه شده اســـت. قدم بعـــدی در رابطه بـــا اراک، ساخت تجهیزات براساس طراحیهای ارائهشـــد­ه اســـت که مـــا در این بخش هـــم وارد گفتوگو بر ســـر قراردادهای مربوطـــه شـــدهایم. از ایـــنرو میتوانم بگویم مـــا از زمانبندی تعیینشـــد­ه در رابطه با مذاکرات پیش از شروع ساخت خیلـــی جلوتـــر هســـتیم و امیدواریــ­ـم طی ســـه ســـال آینده شـــاهد راهاندازی راکتور اراک باشـــیم. صالحی در ادامه، توضیحـــی درباره راکتـــور قدیمی اراک ارائـــه کرد و گفـــت: متأســـفان­ه در افکار عمومـــی تصور این بود کـــه راکتور اراک در حال کار بوده اســـت و بعد از برجام فعالیت آن متوقف شده اما باید بگویم ایـــن راکتور هنـــوز عملیاتی نشـــده بود و بخشـــی از تجهیزات بســـیار مهم آن تأمین نشـــده بـــود یا ســـوخت آن مورد تســـت قرار نگرفته بـــود. مـــا در برخی تجهیـــزات از جمله پمپها یا ماشـــین تعویض ســـوخت کمبودهای عمدهای داشـــتیم. عالوه بـــر این، شـــار نوترونی راکتور بســـیار پایین بود و خیلی از کارها را نمیتوانستی­م با آن انجام دهیم. مثالً ما نمیتوانستی­م با آن راکتور «کبالت» تولیـــد کنیـــم کـــه بـــرای ســـامانهه­ای پرتودهی خیلی مهم هستند و هر ساله آن را وارد میکنیم. در حالی که با راکتور بازطراحیشد­ه در آینده میتوانیم این محصول را خودمان تولید کنیم.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran