Iran Newspaper

شروط جدید پذیرش مصدومان حوادث رانندگی در مراکز درمانی

رئیس اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان در گفتوگو با «ایران» از بخشنامه ای جدید خبر داد

- فریبا خان احمدی

بــر اســاس بخشــنامه اخیــر معاونــت درمــان وزارت بهداشــت بــه تمام مراکــز درمانی دولتی و غیردولتــی، چنانچــه بیمه نامه شــخص ثالث ضمیمــه پرونــده مصدومــان ســوانح و حوادث ترافیکی نباشــد، پــس از پایان اقدامــات درمانی مصــدوم در بیمارســتا­ن، راننــده متخلــف بایــد هزینــه درمــان و جراحــی مصــدوم را هنــگام ترخیص بپردازد.

بهگــزارش «ایــران»، این بخشــنامه در حالی از ســوی وزارت بهداشت صادر شــده که پیش از این همه مصدومان ترافیکی بدون هر گونه قید و شــرطی از سوی مرکز درمانی پذیرفته و رایگان درمــان میشــدند. در مــاده یک دســتورالع­مل اجرایــی ویــژه مصدومــان حــوادث ترافیکــی که در قالــب بخشــنامها­ی در ســال 94 بــه تمامــی بیمارســتا­نهای کشور ابالغ شــد، آمده است که در اجــرای مفــاد مــاده 92 قانون برنامــه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اســالمی ایران، تمامی بیمارستانه­ای عمومی، تخصصــی و مراکــز درمانی دولتــی و غیردولتی موظفند نسبت به پذیرش، درمان فوری و بدون قید و شــرط مصدومان حــوادث رانندگی اعم از ســرپایی و بســتری اقدام کنند حتی بعد از ابالغ بخشنامه مذکور در دولت یازدهم نیز بر این امر تأکید شــد که تمــام بیمارســتا­نها باید خدمات بیمارســتا­نی بــرای مصدومــان ترافیکــی در تصادفــات بدون کروکی پلیس و فقط با داشــتن فرم 115 اورژانس رایگان باشد.

بــه گفتــه رئیــس اداره بودجــه و اعتبــارات معاونت درمان وزارت بهداشت، آنچه معاونت درمــان را مجبــور به صــدور چنین بخشــنامها­ی کــرده دو علت اصلی دارد؛ نخســت آنکه صدور چنیــن بخشــنامها­ی ریشــه در بدهــی برخــی از بیمههــای تجــاری بــه بیمارســتا­نها و ناتوانــی مراکــز درمانــی در تأمیــن هزینههــای جراحــی مصدومــان ترافیکــی دارد. یکــی دیگــر از دالیل صدور بخشنامه اخیر مربوط به بار مراجعه زیاد مصدومان موتورسواری است که نه تنها مراجعه زیادی به مراکز درمانی دارند بلکه فاقد هر گونه بیمه هستند اما رایگان درمان میشوند.

رضــا رضایــی در گفتوگــو بــا روزنامــه ایران دربــاره چرایــی صدور بخشــنامه اخیــر معاونت درمــان مبنی بر الزام ضمیمه کــردن بیمه نامه شخص ثالث وسایل نقلیه به مدارک مصدومان حــوادث ترافیکی توضیــح داد: بر اســاس قانون مــاده 92 برنامه چهارم توســعهبند ب ماده 37 قانــون برنامــه پنجــم توســعه و مــاده 30 قانون الحــاق 2 مقررات مالی دولت، بیمههای تجاری موظفند 10 درصد بیمه شخص ثالث، سرنشین و مازاد را بهطور مســتقیم به حساب درآمدهای اختصاصــی وزارت بهداشــت بابــت درمــان مصدومان حوادث ترافیکی واریز کنند.

ماده 92 این قانون که مربوط به سال 84 است بــه دلیل آنکه رابطه مالی بیمار و بیمارســتا­ن را قطــع میکنــد، یکــی از مترقیتریــ­ن برنامههای توسعه کشور اســت چرا که رسیدگی به مصدوم را منوط به داشتن پول نمیکند بنابراین تصویب ایــن قانــون منجربــه رضایتمنــد­ی 001درصدی مصدومان ترافیکی شده است. به گفته رضایی، پیــش از تصویــب ایــن قانــون قبــل از ســال 84 مصدومان ترافیکی پول بیمههای تجاری و پایه را تأمین میکردند اما چون این بیمهها با قوانین دســت و پاگیرشــان از دادن پــول بیمارســتا­نها طفره میرفتند بنابراین مصدومان ترافیکی هر روز در رسانهها از عدم حمایت از سوی بیمههای تجاری گالیه داشــتند؛ بــا اجرای قانــون ماده 92 اقدامــات درمانــی مصدومــان ترافیکــی به نحو احسن در بیمارستانه­ا انجام میشود.

رئیــس اداره بودجــه و اعتبــارات معاونــت درمان اعالم کرد: عدم التزام برخی از بیمههای تجــاری بــه قانــون کشــور موجــب شــده وزارت بهداشــت بیــش از هــزار و 200 میلیــارد تومان از بیمهها طلب داشــته باشــد بــا این حــال وزارت بهداشــت بــه رغــم مطالباتــی کــه از بیمههــای تجاری در طول ســال گذشــته داشته اجازه نداده به بیماران لطمهای وارد شود.

رضایــی بــا تأکیــد بر بدهــی بــاالی بیمههای تجــاری دانا، آســیا، ایــران، رازی و البــرز به مراکز درمان دولتی افزود: در یک سال گذشته مکاتبات فراوانی با بیمهها داشــتیم و جلســات متعددی در این باره با حضور کمیسیون اصل 90 مجلس شــورای اســالمی برگزار شــد. در این جلسهها به رغــم آنکه بیمههای تجاری دانا، رازی و ایران به دولت و وزارت بهداشــت تعهد دادند مطالبات وزارت بهداشــت را پرداخــت کننــد امــا در پایان سال 96 بدهیهایشان را پرداخت نکردند.

این مقام مســئول معاونت درمان این را هم گفت که در شرایطی که بیمهها به تعهداتشان وفــا نکردنــد، وزارت بهداشــت بــه رغــم آنکه با بیپولی ســال 97 را شــروع کرده اســت اما اجازه نــداده مشــکلی برای مــردم ایجاد شــود، این در حالــی اســت که در حــال حاضــر مراکــز درمانی بواسطه نپرداختن مطالبات شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشــکی و پرسنل پزشــکی، اعتباری بــرای پرداخــت مطالبــات ایــن گروهها نــدارد و بیمهها باید ملزم شــوند پول وزارت بهداشت را بدهند.

رضایــی تأکیــد کــرد: وزارت بهداشــت با این حجــم تصادفــات و افزایــش قیمــت تجهیزات پزشکی و قیمت دارو پول را از کجا بیاورد تا بدهی بیمارســتا­نها را بدهد؟ در حــال حاضر ما هیچ راهی و پولی نداریم بنابراین چارهای نداریم جز آنکه خدمات ارائه شده به مصدومان ترافیکی را که بیمه نامه شخص ثالث ضمیمه مدارکشان نیست منوط به دریافت هزینه از راننده متخلف کنیم.

او گفــت: بیمههــای تجــاری بایــد پاســخگو باشــند؛ چــرا پولــی را کــه مــردم بابــت بیمــه تصادفات پرداخت میکنند جای دیگری هزینه میکننــد؟ چرا 10 درصــدی راکه فرد بابت بیمه بــه آنها پرداخت کــرده بابت هزینــه درمانی به مراکز درمانی نمیدهند؟ وقتی بیمههای تجاری پــول ما را نمیدهند ما از کجا بیاوریم پول پیچ و مهره عملهای جراحی مصدومــان ترافیکی را بدهیم؟

رئیــس اداره بودجــه و اعتبــارات معاونــت درمان یکی دیگر از دالیل صدور بخشــنامه اخیر را بــار زیاد مراجعــه مصدومان موتورســوا­ر فاقد بیمــه عنوان کــرد و گفت: ما این بخشــنامه را به

چند منظور صادر کردیم اوالً اینکه این بخشنامه مردم را الزام به بیمه خودشان میکند دوم آنکه بــه وضعیــت بیمهها کمــک میکنــد و منجربه ایجاد انضباط اجتماعی میشود.

او بــه این نکته هم اشــاره کرد کــه روزانه افراد زیادی به مراکز درمانی مراجعه میکنند که فاقد هر گونــه مــدارک بیمهایاند بنابرایــن ما هزینه کســانی را در بیمارســتا­نهای دولتــی پرداخــت میکنیم که هیچ گونه بیمهای ندادهاند از اینرو بــرای ایجــاد انضبــاط اجتماعــی بیمارســتا­نها را ملــزم کردهایــم حتمــاً بیمــه نامــه را از راننده متخلفتحویل­بگیرند.

رضایی در پاسخ به اینکه چنانچه رانندهای که منجربه تصادف شــده بیمه نامه شــخص ثالث نداشــته باشــد آیا مراکز درمانی با دریافت پول،

مصــدوم ترافیکــی را پذیــرش میکننــد؟ گفت: هر مصدوم ترافیکی به هرعلتی به بیمارســتا­ن مراجعــه کنــد کســی نمیپرســد بیمــهداری یــا خیر؟مصدومان ترافیکی از همان ابتدای ورود به بیمارستان بدون قید و شرط درمان میشوند اما هنگام ترخیص چنانچه بیمه نامه شخص ثالث ضمیمه مدارکش نباشد باید راننده متخلف پول بیمارســتا­ن را پرداخــت کند. در شــرایطی که ما بعد از دو سال نتوانستهای­م پولمان را از بیمهها بگیریم تکلیف ما چه هســت؟ما پیــچ و پالک از کجا بیاوریم به مردم بدهیم؟

ایــن مقــام مســئول در پایــان بــه بیمــه ایران هشــدار داد چنانچــه بدهــی وزارت بهداشــت را پرداخت نکنند مجبور خواهند شد پول تجهیزات و لوازم پزشکی را نقداً از بیمار دریافت کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran