Iran Newspaper

اسوه پشتکار و شهامت

- سرهنگ سید محمدعلی شریف النسب

شهید علی صیاد شـــیرازی از خانوادهای متدیـــن برآمـــده بـــود و ریشـــه نظامـــی داشت. ســـال 13۴3 به دانشکده افسری راه یافـــت. صیاد شـــیرازی دانشـــجوی­ی منضبـــط با اخـــالص و معتقد بـــود و در ســـالهای پایینتر و باالتر خود دوســـتان بســـیاری داشـــت. در دانشـــکده افسری او را بســـیار جدی و پـــر کار و مورد عالقه و توجـــه فرماندهـــ­ان و همدورهایها­یش میدیـــدم. او از همـــان آغـــاز مانند دیگر دانشـــجوی­ان مذهبی مورد توجه شـــهید بزرگوار سرلشکر سید موسی نامجو استاد نقشه خوانی قرار گرفت.

بعد از پایان دوره ســـه ساله دانشکده افســـری و طی موفقیتآمیـ­ــز دورههای دشـــوار رنجر و چترباز به رســـته توپخانه اختصاص یافت و از دانشـــکده توپخانه اصفهان با درجـــه ممتاز فارغالتحصی­ل شـــد. در طول این مـــدت بهدلیل نظم و تالش و دقت بین اســـتادان و همدورهها محبوبیـــت خاصـــی کســـب کـــرد و پس از آن خدمـــت نظامـــی خود را در لشـــکر پیـــاده تبریز آغاز کـــرد. در آنجا بـــا ایجاد یک گروهـــان نمونه به ســـبک نیروهای ویژه و تکاور درخشـــید و در درجه ستوان دومی مورد توجه فرمانده وقت سرلشکر یوســـفی که از نظامیان برجسته، دلسوز و مقتدر بود قرار گرفت. با انتقال این لشکر به کرمانشـــا­ه با راهنمایـــ­ی دو نفر از افراد وظیفه تحت امر خـــود به جمع نخبگان مذهبی و انقالبی شهر راه یافت.

شـــهید صیاد شـــیرازی با شـــرکت در آزمـــون زبـــان و کســـب موفقیـــت راهی امریکا شـــد و دوره هواسنجی بالستیک را با موفقیت گذراند. در بازگشـــت از امریکا در ســـتاد نیـــروی زمینـــی او را مالقـــات کـــردم قرآنی از کیـــف خـــود درآورد و به من نشـــان داد که به زبان انگلیســـی بود. گفت وقتی آنجا بودم دیدم امریکاییها با درک بعضی از مفاهیـــم و آیات قرآن مشکل دارند. در ساعات فراغت مطالعه میکـــردم و با آنها وارد بحث میشـــدم. این قضیه گویای آن اســـت که این جوان معتقد همه جا درد دین داشته است.

بعد از بازگشت از دوره تخصصی در کمیته تاکتیـــک مرکز توپخانه به آموزش افسران جوان پرداخت. کالسهای خود را با نوشتن بسماهللالر­حمنالرحیم روی تخته ســـیاه آغاز میکرد و بـــا این ترتیب زمینه نزدیکی نظامیان متعهد را با خود فراهم میســـاخت. اغلب دانشـــجوی­ان آن زمان و همکاران صمیمی بعدی وی میگویند مـــا در همان ابتـــدای کالس با خـــود میگفتیم چه دل و جرأتـــی دارد و ظرف مدت کوتاهی پیوند عاطفی ما با او برقرارمیشد.

هنگام خدمت در اصفهان با رهبران روحانی و نیروهای انقالبی امثال حضرت آیـــتاهلل خادمـــی، حضـــرت آیـــتاهلل طاهری اصفهانی و مهندس اکبر پرورش و برادر رحیم صفوی آشـــنا شد. به کمک آنان و بخصوص سید محمود آذین مرکز جنگ نامنظم آشنا شدند. نامجو، صیاد شیرازی،یوسفکالهدو­زوحسنیسعدی از اردوگاه بازدیـــد کردند و ارزش این دوره عملیات را مورد تأیید قرار دادند. در اینجا باید گفت ســـعه صـــدر صیـــاد در آماده ساختن دانشجویان دانشکده افسری دو سه ماه قبل از آغاز جنگ درخور تحسین و حاکی از دور اندیشی این فرمانده مدبر بوده است. در نیمه راه عملیات پاکسازی کردســـتان روابط صیاد شیرازی با رئیس جمهـــوری وقت «بنی صدر» تیره شـــد و عملیات مشـــترک ارتش و سپاه متوقف شـــد. بـــا روی کار آمدن شـــهید رجایی و شهید باهنر، صیاد شیرازی اعتبار گذشته خود را بازیافت و بهکار خود ادامه داد.

بـــا پیـــروزی بـــزرگ ارتش و ســـپاه در شکســـتن حصر آبادان در 60/7/5 و رژه اســـرای عراقی از برابر رئیس ستاد ارتش و فرمانده نیـــروی زمینـــی و فرماندهان ســـپاه و ســـخنرانی فرمانده لشکر 77 به زبان فصیـــح عربی بـــرای آنان لـــرزه بر اندام ارتش عراق و حامیان قدرتمندش افتاد و به این نتیجه رســـیدند که در برابر نیروهایمسل­حباتجربهوق­درتمندایرا­ن تاب مقاومت بیشتر ندارند. فرماندهان برای عرض گـــزارش پیـــروزی و تبریک به حضرت امام بـــا هواپیما راهی تهران شدند.

با کمال تأسف شـــامگاه روز 60/7/6 هواپیمـــا­ی حامـــل فرماندهـــ­ان دچـــار سانحه شـــد و در کهریزک تهران سقوط کرد و این حادثه غمانگیز شـــهد پیروزی بزرگ شکســـت حصر آبـــادان را در کام رزمندگان فداکار ارتش و سپاه تلخ کرد و ملت ایران را سوگوار کرد.

پسازآنسرهن­گظهیرنژادف­رمانده نیروی زمینی کـــه در آن هواپیما حضور نداشـــت و جـــان ســـالم به در بـــرده بود به ریاست ســـتاد مشـــترک ارتش ارتقاء یافت و ســـرهنگ علی صیاد شیرازی به فرماندهی نیروی زمینی منصوب شد.

تعدادی از فرماندهـــ­ان و نخبگان و پس از پذیرش قطعنامه صورت گرفت و همزمان صـــدام از پذیرش آتش بس طفـــره میرفـــت و نیروهـــای مـــا در دو جبهـــه درگیر بودنـــد. این بـــود که صیاد شجاعانه به میدان آمد و با رابطه خوبی که با خلبانان متعهد و انقالبی هوانیروز و نیـــروی هوایی داشـــت ظرف ســـه روز همـــدوش بـــا رزمنـــدگا­ن ارتش و ســـپاه در انهـــدام منافقین که تـــا نزدیکیهای کرمانشاه رسیده بودند توفیق یافت. این بـــود که طرح تـــرور وی بهعنـــوان عنصر مؤثر در شکســـت مرصاد در کادر رهبری منافقینکلی­دخورد.

شــــهید صیاد شــــیرازی گنجینــــه­ای از فداکاری و پیشگامی و تالش شبانه روزی بــــرای رزمنــــدگ­ان و تاریــــخ قهرمــــان پرور ایران برجای گذاشت و بامداد واپسین روز زندگی خویش در تاریخ 78/1/21 در خون خود غوطه ور شــــد و با کوله باری از غیرت و انسانیت به سوی حضرت حق پرکشید. راهش پر رهرو و یادش گرامی باد.

 ??  ?? شهید صیاد شیرازی در کنار خانواده
شهید صیاد شیرازی در کنار خانواده

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran