Iran Newspaper

شا ‌هکلید‌موفقیت‌خات ‌ماالنبیا(ص)

-

دکتر مصطفی دلشـــاد تهرانی، نویســـنده و پژوهشـــگر نهجالبالغه، معتقد اســـت «رحمت» و «محبت» شـــاهکلید موفقیت پیامبر اکرم(ص) در جامعه جاهلی بوده اســـت. در حقیقت پیامبر(ص) شـــخصیتی داشـــت پر رحمت، سراســـر محبت، پرحلم، بســـیار بزرگوار و بخشنده که از صد لشکر، نفوذ و قدرتش بیشتر بود.

دلشـــاد تهرانی در گفتوگو با شـــفقنا، دلیـــل موفقیت پیامبر در پیشـــبرد اهداف بعثت را چنین عنوان کرد: زمانی که حضرت محمد(ص) به پیامبری مبعوث میشـــود، با جامعهای فرورفته در ظلمـــات، تندی، تیزی، فقدان حلم و جامعهای خشـــونتور­ز روبهرو میشـــود. اما ایشان در چنین فضایی با مردمانی که خیلی سرســـخت بودند و در کنار بعضی از عادات خوب، عادات بســـیار بدی داشتند، مدارا پیشه کرد.

از ایـــن رو، او «رحمـــت» و «محبـــت» را شـــاه کلیـــد موفقیت پیامبـــر(ص) در جامعـــه جاهلـــی آن زمـــان معرفـــی و تصریح میکنـــد: یکـــی از علمای بزرگ اهل ســـنت عالمی اســـت به نام قاضی عیاض، این فرد کتابی در مورد پیامبر نوشته به نام «الشفاء بتعریف حقوقالمصطف­ی»، در آنجا خبری از قول علی(ع) نقل میکنـــد و میگوید کـــه روزی علی(ع) نزد پیامبـــر(ص) رفت و از ســـنت آن حضرت پرسش کرد، پیامبر(ص) در پاسخ به علی(ع) فرمود: «محبت بنیاد و اســـاس روش و ســـنت من است» در این خصـــوص در مثنـــوی مولوی بیانی اســـت که گویـــای همین نکته اســـت؛ «او به تیغ حلم چندین حلـــق را/ وا خرید از تیغ و چندین خلق را/ تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر/ بل ز صد لشکر ظفر انگیزتر» در حقیقت پیامبر(ص) شـــخصیتی داشـــت پر رحمت، سراســـر محبت، پرحلم، بســـیار بزرگوار و بخشـــنده که از صد لشکر، نفوذ و قدرتش بیشتر بود.

آنچه دلشـــاد تهرانی میکوشـــید بر آن تأکید نهد، پایبندی به ســـنت و سیره پیامبر(ص) بود. بهزعم او، چند عامل ما را از سیره پیامبر(ص) دور کرده اســـت؛ نخســـت آنکه، بعـــد از پیامبر(ص) دین بهســـمت ظواهر پیش رفت و قدرت طلبان برای رسیدن به قدرت، مکنت و منزلت مردم را از دین دور کردند.

دوم آنکه، مســـلمانا­نی دین را بـــد فهمیدند یا نفهمیدند و در واقـــع توجه نکردند که دیـــن برای چه آمده اســـت، نظام تربیت دینی کـــه پایبند به عهـــد و پیمـــان، عدالتخواه و آزادیخـــو­اه بود، آسیب دید و موارد دیگری به درون آن وارد شد.

از ایـــن رو، تأکیـــد میکنـــد، امـــروز بایـــد مجموعـــه عواملی را کـــه موجـــب فاصله گرفتـــن مســـلمانا­ن از حقیقت دین و ســـیره پیامبر(ص) شده است شناسایی کنیم و بفهمیم چه عواملی ما را از روح و اهداف دین و همچنین از سیره حقیقی پیامبر(ص) جدا و دور کرده یا بهجایی رسانده است که برخالف آن عمل میکنیم و در نهایت در اصالح آنها بکوشیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran