Iran Newspaper

نجات زندگی با دنیای مجازی

این بانوی جوان از طریق صفحه شخصی اش گمشدگان بسیاری را به آغوش خانواده هایشان بازگرداند

- سهیال نوری

فضـــای مجـــازی، همـــان دنیایـــی که منتقدانـــ­ش میگوینـــد از واقعیت به دور اســـت و آســـیبهای خرد و کالنی را بـــه آن نســـبت میدهنـــد، گاه آن چنان بـــه یاری دنیـــای واقعی میآید کـــه نجاتبخـــش زندگیهـــا خواهـــد شـــد. ثریا اهللوردی – بانوی 35 ســـاله آذریزبان- که بهدنبال ناپدید شـــدن آتنـــا اصالنـــی - دخترک هفت ســـاله پـــارس آبـــادی که قربانـــی هوسهای شـــیطانی مـــرد رنگرز شـــد - اقدام به ایجاد یک صفحه شـــخصی در فضای اینستاگرام کرد تا شاید از این طریق رد و نشانی از آتنا پیدا کند و خانوادهای را که ســـالها در همســـایگی آنها زندگی کـــرده بـــود از نگرانـــی برهاند. از ســـر شـــوربختی، عمر آتنـــا به دنیـــا نبود و با رفتنش شـــوک غریبی بـــه مردمان پارس آباد، آذری زبانها و همه ایران وارد شد اما این صفحه شخصی باقی ماند تا به بواســـطه آن نام و نشـــانی از کودکانی که بهدالیل مختلف در اقصی نقاط ایران ربوده میشوند پیدا شود.

پـــر ســـر و صداتریـــن خبـــری کـــه بواسطه این صفحه شخصی، در کوچه پسکوچههـــ­ای ایران پیچید، خبر پیدا شـــدن «یگانه یونســـی» بود که در سن دو سال و هفت ماهگی توسط گروهی از افراد ناشناس ربوده و به خانوادهای در تهـــران فروخته شـــد. مشـــروح این خبر که با عنـــوان «فضای مجازی پای زندگی را بهخانه ما باز کرد» در ســـوم بهمـــن ماه ســـال گذشـــته و در همین صفحه به چاپ رســـید دلیلی شد تا با ثریا اهللوردی به گفتوگو بنشینیم.

«اواخـــر خرداد ماه ســـال گذشـــته که آتنا مفقود شـــد دلشورهای عجیب به جانـــم چنگ انداخت. مـــن متولد همـــان محله بـــودم و خانـــواده آتنا را بخوبی میشناختم. از طرفی ما آذری زبانها به تعصبات خاصمان شهره هســـتیم بـــرای همین با اینکه ســـاکن تهـــران بـــودم آرام و قـــرار نداشـــتم و بـــه اندازه همـــه اهالـــی آن منطقه در انتظار پیدا کردن یک نشـــانی هرچند کوچک از آتنا بودم. دست روی دست گذاشـــتن بیشـــتر بیقرارم میکرد؛ این بود که تصمیم گرفتم برای حمایت از آتنا، در فضای اینستاگرام یک صفحه شخصی باز و عکسهای آتنا را منتشر کنم تا در صورتی که هر یک از کاربران رد و نشـــانی از او داشـــتند، بـــه مـــدد ســـرعت تبـــادل اطالعـــات در فضای مجازی مرا در جریان بگذارند.»

اهللوردی با بیان این موضوع ادامه داد: متأســـفان­ه آتنـــا از جمله کســـانی نبود که از طریق این صفحه شـــخصی رد و نشـــانی از زنده بودنش پیدا شود، امـــا بهدلیـــل تـــب و تابی کـــه موضوع آتنـــا در میـــان هموطنـــان بهوجـــود آورده بـــود، افـــراد زیـــادی بهعضویت ایـــن صفحـــه شـــخصی درآمدنـــد. از طرفـــی خانوادههای زیـــادی بودند که فرزندشـــا­ن از مدتی قبل ربوده شـــده بـــود، اما هیچگاه به فکر آنها نرســـیده بـــود کـــه از طریـــق فضـــای مجـــازی بهدنبـــال گمشدهشـــا­ن بگردنـــد، بـــه همیـــن دلیل همـــه آنهـــا تصاویری از فرزندشـــا­ن را برایـــم ارســـال کردند تا در صفحه شـــخصیام و ســـایر گروهها انتشار دهم.

تصاویـــری از ابوالفضل ســـلطانی (کودک 10 ســـالهای که اواخر شـــهریور ماه سال گذشـــته در تهران ربوده شد) محمـــد امیـــن وکیلـــی (کودکـــی که 4 ســـال قبل ربوده شد) پارسا قندی (تیر ماه ســـال گذشـــته ربوده و هنوز نشانی از او در دســـت نیســـت) دنیـــا علمی، حسین اسدی 13 ســـاله، مائده اکبری (در ســـال 1393 مفقود شد) را بازنشر کـــردم اما متأســـفان­ه تا بـــه این لحظه نشـــانی از آنها بهدســـت نیامده است ولی خوشـــبختا­نه تعـــدای از این افراد به آغوش خانوادههای­شان بازگشتهاند. مثالً محدثه همتی، دخترکی سه ساله با موهای بور که ســـه روز بعد از ربوده شدنش توسط دو زن، به کمک یکی از کاربران در یک پارک شناسایی شد در حالی که کودک رباها موهای دخترک را بـــه رنـــگ مشـــکی در آورده بودند و آن کاربـــر از طریق شـــباهت چهرهای که در عکس صفحه شـــخصیام دیده بود به قضیه مشـــکوک شـــد یا سجاد مزروقی نوجوان 14 ســـاله مشهدی که بـــدون اطالع پدر و مـــادرش به تهران آمـــده بـــود و در یـــک پیتـــزا فروشـــی واقـــع در جنـــوب تهـــران کار میکـــرد که خوشـــبختا­نه او هم توســـط یکی از کاربران که مشـــتری آن پیتزا فروشـــی بود شناسایی شد.گذشته از این تاکنون تعـــدادی از ســـالمندا­ن کـــه بهدلیـــل بیمـــاری فراموشـــی از خانوادهشــ­ـان دور شـــده بودنـــد هـــم از طریـــق این صفحـــه پیدا شـــدند. بهعنـــوان نمونه پیرمـــردی کـــه اهل شـــهر مشـــهد بود و بهدنبال شـــرکت در یـــک میهمانی در تهران، ســـر از قشـــم در آورده بود، بهدلیل شباهت چهرهاش به مردمان افغانستان به آن کشور منتقل میشود اما خوشبختانه از طریق همین صفحه مجازی پیدا و بعد از طی شدن مراحل قانونی به جمع خانوادهاش بازگشت. همچنین مردی 31 ســـاله که بهدلیل اختـــالل حـــواس، در اســـتان فـــارس مفقود و در شهر آبادان پیدا شد نیز به جمع خانوادهاش بازگشت و جماعتی از نگرانی به در شدند.

اهللوردی کـــه با پیدا شـــدن هر یک از ایـــن افراد، احســـاس میکند یکی از عزیزانش بـــه زندگی بازگشـــته، برای اینکه بتوانـــد از طریق فضای مجازی، زندگیهـــا­ی واقعـــی زیـــادی را نجات دهـــد بـــا بســـیاری از ارگانهـــا، اداره آگاهـــی، ســـامان ســـراها، گرمخانهها و مراکـــز نگهـــداری از کـــودکان کار در سطح شـــهرها در ارتباط اســـت. او که همـــه این کارهـــا را با هزینه شـــخصی خودش انجام میدهد، معتقد است دولت به تنهایی نمیتواند پاسخگوی ســـهلانگا­ری خانوادهها باشـــد و باید افراد یـــک جامعه هم در ایـــن زمینه فعالیـــت کننـــد و از این رو خوشـــحال اســـت که خانواده وکیلی با وجود آنکه 4 ســـال تمـــام از فرزندشـــا­ن بیخبـــر هســـتند بـــا وی همـــکاری میکننـــد تا هرچند ســـالها از ربوده شدن عزیزی در یـــک خانـــواده گذشـــته باشـــد، اما بواسطه همین فعالیتهای مجازی و انتشـــار عکسها در سطح وسیع، امید به آن خانوادهها باز گردد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran