Iran Newspaper

واشنگتن به دنبال بهانه برای مداخله و تخریب سوریه است

والیتی دیروز به دمشق سفر کرد و نماینده ویژه پوتین در امور سوریه وارد ایران شد

-

تحــوالت اخیــر ســوریه از جملــه حمله شــیمیایی در شــهر دومــا و نیــز حملــه موشــکی جنگندههــا­ی رژیــم اســرائیل بــه پایــگاه هوایی«تــی »4 در حوالــی حمص ســوریه فــارغ از ابعاد انســانی و فاجعهآمیــ­ز مــرگ صدها غیــر نظامی نقطه اتکای اتهامزنیها­ی جدید امریکا علیه جبهــه مقابله با تروریســم داعش قرار گرفته است.

نیکیهیلی،نمایندهامر­یکادرسازما­ن ملــل کــه در چنــد مــاه گذشــته بــا اجرای نمایــش الشــه موشــک یمنــی و ادعــای ساخت ایران بودن آن نشان داد در صف نخســت اتهام زننــدگان علیه کشــورمان ایســتاده اســت، روز گذشــته در نشســت فوری شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعاهایی که درباره حمله شیمیایی اخیر در ســوریه عنــوان شــده، ایران و روســیه را برای حمایت از رئیس جمهوری ســوریه مقصردانست.

بــه گــزارش ایســنا بــه نوشــته نشــریه پولیتیکو، هیلی با این ادعا که بشــار اســد رئیس جمهوری ســوریه مســئول کشــتار دوما است با مقصر دانستن ایران و روسیه به دلیل حمایت از اســد، گفت که امریکا یــک پاســخ قاطع بــه این حملــه خواهد داد. او در حالــی دولت ســوریه را مســبب حمله شیمیایی دانست که برخی ناظران در ســوریه از احتمــال قــوی انجــام ایــن حمله از ســوی تروریســته­ا بــرای ایجاد فشــار بینالمللی علیه دولت اسد سخن گفتهانــد و در عیــن حال تاکنــون هیچ گاه ثابت نشــده دولت ســوریه از ســالحهای شــیمیایی در جنــگ داخلــی ایــن کشــور استفاده کرده باشد.

اما برخالف اعتقاد ناظران بی طرف، نماینده امریکا در ســازمان ملل در ادامه ادعاهــای بیاســاس و جهــتدار خــود، گفت که دستهای روسیه آغشته به خون کودکان ســوری است در حالی که از دیدن این تصاویر قربانیان شــرمنده نمیشــود و نباید نقــش ایران و روســیه برای جرأت دادن بــه حکومت اســد برای انجــام این حمله مرگبار را نادیده بگیریم.

پیش از ایــن اظهــارات دونالد ترامپ رئیــس جمهــوری امریــکا نیــز بــا انتشــار پیامــی در صفحه توئیتر خود مدعی شــد که بشار اسد مسئول حمله شیمیایی اخیر در ســوریه اســت و ایران و روسیه به دلیل حمایت از وی مقصر هستند. ■ اطالعاتموث­قظریفازانت­قالداعشیها

وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در پاســخ به ایــن اتهامزنیها بــا تأکید بر اینکه «ایران مواضع صریحی علیه سالح شیمیایی دارد و ما از ابتدا هرگونه استفاده ســالح شیمیایی از سوی هر کس علیه هر کــس را محکوم کــرده و میکنیم»، گفت: «به نظر میرســد دولــت امریکا به دنبال بهانهجویــ­ی بــرای مداخلــه اســت، زیــرا وضعیت تروریســته­ای مــورد حمایت امریکا در ســوریه وضعیت خوبی نیست. آنهــا هــر روز دچــار شکســتهای جدیــد میشوند.»

محمدجــواد ظریــف که این ســخنان را هنــگام عزیمــت از ســنگال بــه برزیل و در جمع خبرنگاران بیــان میکرد، گفت: «امریــکا و اســرائیل در مراحــل مختلــف بــرای دادن روحیــه بــه تروریســته­ا در سوریه وارد میدان شدهاند و حمالت اخیر صهیونیستها به سوریه که در گذشته نیز ســابقه داشته اســت، در همین چارچوب است. هر موقع که تروریستها با شکست روبهرومیشو­ند،رژیمصهیونی­ستیاقدام بهانجامعمل­یاتمیکند.»

رئیس دستگاه دیپلماســی کشورمان تأکیــد کــرد: «اطالعات موثقی در دســت اســت کــه امریکاییهـ­ـا تروریســته­ای داعش را به مناطق دیگر منتقل میکنند تــا از ســرمایهگذ­اری خطرناکــی کــه در ســوریه کردهاند، بتوانند در ســایر مناطق استفاده کنند و این نوع سیاستها عواقب خطرناکی بــرای صلح و امنیت منطقه و عرصه بینالملل و حتی امریکا به همراه خواهد داشت.»

وزیر امور خارجه کشــورمان همچنین روز گذشــته در صفحــه توئیتــر خــود هجمههایرئی­سجمهوریامر­یکادرباره کشــورمان را بزدالنــه و ریاکارانــ­ه توصیف کــرد و نوشــت: «حملــه حقیرانــه ترامپ علیه ایران، که همواره اســتفاده از ســالح شیمیایی از سوی هرکس را محکوم کرده و خودقربانیا­ستفادهاینت­سلیحاتتوسط صدا ِمموردحمایت­امریکابوده،ریاکارانه اســت. تهدید او به تکــرار تجاوزگریها­ی بیخردانــه، نشــانهای از سیاســت امریکا برای کمک به افراطگرایا­ن است.» ■ واکنشوزیرخ­ارجهروسیه

عــالوه بــر مقامــات دیپلماتیــ­ک کشــورمان، «ســرگئی الوروف» وزیــر امورخارجه روســیه نیز بــه اتهامزنیها­ی امریــکا واکنــش نشــان داد و بــا اشــاره به ادعاهــا دربــاره حمله شــیمیایی اخیر در ســوریه تأکید کرد که حمــالت و اتهامات نظاممنــد علیه ســوریه، ایران و روســیه با هدف تخریب وجهه آنهــا در حال انجام است.

به گزارش ایســنا به نقــل از خبرگزاری تــاس، الوروف در کنفرانــس خبــری مشــترک بــا همتــای تاجیکســتا­نی خود درباره حمله شیمیایی اخیر در شهر دوما در ســوریه گفت: «مــا پیش از ایــن درباره سناریوی استفاده از سالح شیمیایی برای متهــم کردن نظــام ســوریه هشــدار داده بودیم. ما بهطور قطع از انجام تحقیقات در این زمینه حمایــت میکنیم اما وقتی ایــن تحقیقــات قــرار اســت با یــک نقطه نظــر از پیــش تعییــن شــده؛ اینکه حمله شیمیایی توسط اســد و با حمایت پوتین انجام شده اســت، دیگر دلیلی برای یک بحــث جدی وجــود نــدارد.» وی در ادامه تأکیــد کرد که روســیه از انجــام تحقیقات مســتقل درباره اســتفاده از مواد سمی در غوطه شــرقی حمایــت میکنــد. الوروف در عیــن حــال با بیان اینکــه متخصصان نظامــی روس تاکنــون بــه دومــا رفتهاند، تصریــح کرد: «آنهــا هیچ نشــانهای از گاز کلر یا هر نوع ماده شیمیایی که علیه غیر نظامیان استفاده شود، پیدا نکردهاند.» ■ والیتــی: حملــه رژیــم صهیونیســت­ی به پایگاههوای­یسوریهبیپا­سخنمیماند

جــز حمله شــیمیایی در دوما، حمله جنگندههــا­ی رژیــم صهیونیســت­ی بــه یــک پایــگاه هوایــی در ســوریه نیــز از جملــه رویدادهــا­ی واکنــش برانگیــز از میــان مجموعــه تحــوالت اخیــر ســوریه بــود. علــی اکبــر والیتــی، مشــاور مقــام معظــم رهبــری در امــور بینالملــل کــه روز گذشــته به منظور شــرکت در اجالس وحــدت و تقریــب اســالمی بــه دمشــق ســفر کرده بود، در اظهاراتی حمله رژیم صهیونیســت­ی بــه یــک پایــگاه نظامی در ســوریه را جــرم توصیــف کــرد و گفت که ایــن اقدام بی پاســخ نخواهد ماند. ســید عبــاس عراقچــی، معــاون سیاســی وزیر امــور خارجــه نیــز در واکنــش بــه حمله جنگندههای رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی «تی »4 در حومه حمص سوریه که تعدادی ایرانی نیز در میان کشته شدگان آن بودنــد، بــا اشــاره بــه موضعگیــری ایــران در این خصوص بیان کــرد: «رژیم صهیونیســت­ی بــه دنبــال افزایــش تنش در منطقــه اســت و فکــر میکنــم همــه طرفهــای درگیــر بایــد نســبت بــه ایــن قضیه بســیار هوشیار باشــند.» وی افزود: «پیروزیهای دولت ســوریه در آن کشــور و در مقابلــه با عوامل تروریســت و اقتدار مجدد ســوریه بر اراضی خودش مســلماً برای دشمنان ســوریه گران تمام خواهد شد و آنها تمام تالش خود را برای ایجاد مجدد تنش و گسترش درگیریها انجام خواهنــد داد و همــه بایــد نســبت به این قضیه هوشیار باشند.» پیشتر سخنگوی وزارت امور خارجه کشــورمان نیز ضمن محکومیــت شــدید تجــاوز جنگندههای صهیونیستی به سوریه آن را نقض آشکار قوانیــن بینالمللی و در راســتای تقویت تروریستها اعالم کرد.

مقامات اســرائیلی در اظهاراتی مکرر مدعــی بودند که پایگاه هوایــی «تی »4 را به بهانه حضــور نیروهای ایرانی بمباران کردهاند. ادعایی که منابع نظامی ســوریه آن را کــذب محــض اعالم کــرده و گفتند هدف اصلی این حمالت تضعیف سوریه در شــرایطی اســت که این کشــور در حال خروج از وضعیت هرج و مرج است. ■ رایزنینمای­ندهویژهپوت­یندرتهران

با وجــود اتهامزنیهـ­ـای امریکا علیه جبهــه مشــترک ایــران و روســیه بــرای مقابلــه بــا تروریســم در ســوریه رایزنــی درباره آخرین تحوالت بحران ســوریه با ســفر نماینده ویژه پوتین به تهران ادامه یافــت. «الکســاندر الورنتیــف» نماینــده ویــژه پوتیــن در امــور ســوریه از جملــه با حســین جابــری انصاری، دســتیار ارشــد وزیــر امــور خارجه در امور سیاســی دیدار و گفــت وگو کرد. جابری انصــاری در این دیــدار بــا بیــان اینکه «شــرایط منطقه و تحوالت آن به صورت پی در پی و ســریع بویــژه در مــورد مســائل ســوریه در حــال تغییر است» گفت: «این تحوالت ایجاب میکنــد کــه هماهنگیهــ­ای نزدیکتری بین ایران و روسیه در این زمینه به وجود آید.»

رئیــس تیــم مذاکرهکنند­ه روســیه در مذاکرات آستانه نیز که روز گذشته عالوه بر جابری انصاری با علی شمخانی دبیر شــورای عالــی امنیــت ملــی کشــورمان دیــدار و رایزنــی کرده بود با بیــان اینکه «یکســری از این تغییر و تحوالت مثبت اســت و یکســری از آنهــا نگرانکننــ­ده اســت»، گفــت: «پیگیــری سیاســی بحــران ســوریه نیازمند کار فشــرده بین ایران، ترکیه، روســیه و دمشــق است. ما نیازمند این هســتیم که در مورد مسائل و تحوالتــی کــه در حــال رخ دادن اســت بــه ســهمی مشــترک دســت پیــدا کنیم تــا بتوانیم مســائل را مورد بررســی قرار دهیم.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran