Iran Newspaper

نقش مهم استاد موحد در حفظ آثار موالنا از تحریف

رئیس دانشگاه استانبول در رونمایی تصحیح «مثنوی معنوی» در ترکیه عنوان کرد

-

ایــران: تنها چند مــاه بعــد از برگزاری نخســتین مراســم رونمایــی از تصحیح اســتاد محمدعلی موحــد از «مثنــوی معنــوی» ایــن بــار جمعــی از اســتادان و دانشــجویا­ن دانشــگاهه­ای ترکیــه میزبانی رونمایی آن را برعهده داشتند، محمود آک، رئیس دانشگاه استانبول حضور این محقق و ادیب ایرانی در ترکیه را فرصتی تاریخی و مهم برای دانشجویان ترک تبار عنوان کرد.

آن طــور که در گزارش ارســالی از این مراســم آمده، دوشنبه شب عاوه بر تصحیح محمدعلی موحــد از «مثنوی معنوی»، از کتابهای «هیاهو بر ســر هیچ» و «شــمس تبریزی» او نیــز به زبان ترکــی اســتانبول­ی رونمایــی شــد. محمــود آک، برگــزاری این نشســت را افتخاری برای دانشــگاه اســتانبول دانســت و تأکیــد کــرد که آثــار موالنا از جملــه مهمترین پیوندهای فرهنگ میان مردم هــر دو کشــور به شــمار میآینــد. عاوه بــر این او حضور اســتاد موحد را هم فرصت تاریخی برای دانشــجویا­ن رشــتههای تاریخ، فرهنگ و ادبیات ترکیه عنوان کرد.

بــر اســاس ویدئویــی کــه از ایــن مراســم بــه دســتمان رســید، محمد علی موحــد هم ضمن تشــکر از مترجمانــی کــه آثــار او را بــه ترکــی اســتانبول­ی بازگردانده­اند ابراز خوشحالی کرد که برای نخستین بار به طور همزمان سه کتاب یک نویسنده ایرانی در استانبول رونمایی شده است.

همــان طــور کــه پیشتــر هــم در صفحــات فرهنگــی روزنامــه ایــران آوردهایم، اســتاد موحد این تصحیح را از قدیمیترین نسخههای موجود «مثنــوی معنــوی» در قونیــه انجــام داده اســت. تصحیحی که استاد موحد انجام داده بر اساس 11 نسخه انجام شده که ۸ تا 9 نسخه آن، نسخههایی هســتند کــه طــی 0۳ ســال پــس از وفــات موالنــا نوشــته شدهاند. او در پایان سخنانش به برخی از مصحح های ترک تبار و اهمیت کار آنان در حفظ این اثر سترگ موالنا نیز اشاره کرد و به ذکر نکاتی درباره آنها پرداخت. بعد از پایان سخنرانی استاد موحــد، دلبریپور، محقق رایزنی ایــران در ترکیه هم درباره دو جلد کتابی که در ارتباط با شــاعران ترک تبار پارسی گوی نوشته مطالبی گفت.

«علــی گوزل یوز» رئیس رشــته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول و مترجم کتاب شمس تبریزی هم یکی دیگر از ســخنرانان این مراســم بــود، او با قدردانــی از فعالیتهــا­ی ادبی موحد بــرای جلوگیــری از تحریف آثار موالنــا تأکید کرد که وی تصحیح مثنوی معنوی از روی نسخههای معتبر انجام داده اســت.عبدالرضا راشد وابسته فرهنگــی کشــورمان، شــهرت موالنــا را فراتــر از مرزهــای جغرافیایی دانســت. او بــرای این گفته خود به ســخنان پروفســوری از دانشــگاه ســوربن فرانســه اشــاره کــرد کــه موالنــا را شــاعری یگانه میداند، شاعری که عاوه بر تبحر در این عرصه روانشــناس و جامعه شناســی زبده نیز به شــمار میآید.

علی اصغر محمدخانــی، معاون فرهنگی و بینالمللی مؤسسه شهر کتاب هم با وجود اینکه در ایــن مراســم حضــور نداشــته دربــاره اهمیت برگــزاری این رونمایی به خبرنگار «ایران» گفت: «تصحیح استاد موحد از مثنوی موالنا با همکاری نشر هرمس، مؤسسه فرهنگی زیرمجموعه شهر کتاب منتشــر شــد. از همــان ابتدا بــرای رونمایی آن در تهران، تبریز، مشــهد و همچنین شهرهای آنکارا، اســتانبول و قونیه کشور ترکیه برنامهریزی کردیم.» پنجم دی ماه نخستین رونمایی این اثر در دفتر مرکزی شهر کتاب تهران برگزار شد، یک ماه بعد نیــز تبریزیها میزبان مراســم رونمایی دیگــری از ایــن تصحیح بودند و جالب اســت که بدانید در همان جلســه، یکصد نسخه این کتاب به فروش رفت.

محمدخانــی ادامه داد:«بــا وجود آنکه خرید ایــن اثر با توجــه به قیمت 200 هــزار تومانیاش بــرای مخاطبان ایرانــی در شــرایط فعلی قدری دشــوار اســت اما در دوره زمانی تقریباً یک ماهه همه یک هزار نســخه منتشر شده از آن تمام شد و بزودی چاپ دوم آن در دسترس عاقه مندان قــرار میگیــرد. ازهمیــن نکتــه میتــوان متوجــه اهمیت این اثرتحقیقی- ادبی برای عاقه مندان به ادبیات، تاریخ و فرهنگ شد.»

آن طــور کــه ایــن مســئول فرهنگــی تصریــح کــرد تــا بــه امــروز چنــد رونمایــی از ایــن اثــر در تهــران، مشــهد، تبریز، آنــکارا و اســتانبول انجام شــده و بزودی مراســم دیگــری هم در دانشــگاه «ســلجوق» قونیه به رونمایی آن اختصاص پیدا خواهــد کرد. محمدخانی یکی از اهداف مهم در برگزاری دو ســویه برنامههای فرهنگــی در ایران و ترکیه را تعامل بیشــتر میان ادبای هر دوکشــور عنوان کرد.

این مراسم دوشــنبه شب به همت وابستگی فرهنگــی ایــران در اســتانبول و با همــکاری گروه رشــته زبــان و ادبیــات فارســی دانشــکده ادبیات دانشگاه استانبول برگزار شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran