Iran Newspaper

بزرگ بود و بزرگ رفت...

- نداسیجانی روزنامهنگا­ر

«بــزرگ» نامــی نبود کــه تنها به شناســنامه­اش خالصه شــود؛ خودش نیــز در قامت و قواره یک هنرمنــد، بزرگ بود و به گــواه کارنامهاش، بیش از نیــم قــرن بزرگــی کرد. اگــر فرصــت دیدارش برایتــان فراهــم میشــد بیتردیــد شــما نیز بــه صرافت بزرگــواری­اش میافتادیــ­د. دی ماه 93 بود که ســعادت و فرصت دیدار با اســتاد بزرگ لشــگری برایم فراهم شــد. در خیابــان جام جم و در فروشــگاهی لبالب شده از پیانوهای بزرگ و کوچک.

در گوشهای ازاین فروشگاه پیرمردی با قامتی خمیده و موهای سفید و دســتهایی چروکیــده امــا همچنــان آراســته و پروقار نشســته بــود. در چشــمان کم ســویش تاللویی موج مــیزد که تو را با خــود همراه میکرد و رهنمونت میشــد به کارنامه پربار موســیقایی اش... و البته دســتها، که نگاه را به ســوی خود میکشــید؛ دستهایی بسیار چروکیده و شاکی... انگار بخواهند شــکوه کنند از روزگاری که امکان به آغوش کشــیدن ساز را از او-هنرمنــدی که 70 ســال با ســاز مأنوس بوده- گرفتــه بود. کم لطفی و کم توجهی مســئوالنی که حمایتی از هنرمندان نداشــتند و هنرمندانی که ســالها با نت ســکوت نواختند و نغمهها را در دل فریاد زدند. بزرگ لشــگری یکــی از همین هنرمنــدان بود. نوازنده برجســته و چیره دســت ویلــون و پیانو. هرچند ســالها بود که نه دیگر به موســیقی گوش میداد و نه دســتی بر ســاز میبرد اما نجواهایش را میتــوان در نتهای او که با نوای دلنشین پیانو مزین شده است، تا دنیا دنیاست، شنید.

آن روز و آن ســاعات فراموش نشــدنی که درکنار استاد لشگری سپری شــد را خــوب بهخاطــر مــیآورم. حضور و صدایش سراســر عشــق بود و درس. بزرگ لشگری از موسیقی سخن میگفت از روزهایی که سرپرستی ارکســتر رادیو ملی را برعهده داشــت.اما به گفته خودش «دیگر پیر شده بــود و قــدرت کار کــردن نداشــت!! بعــد از انقــالب فعالیــت موســیقایی نداشــت و تنها ســعی کرد با راهاندازی یک فروشــگاه لوازم موسیقی این هنــر را برای مــردم زنده نگه دارد.»این آخرین دیدار و صحبت با اســتاد بــود. لشــگری این ســالها ترجیح داد تا بــا کارش به اســتقبال و حمایت اهالــی موســیقی برود و آنهــا را همراهی کند. او بر این بــاور بود که«برای جاودانگــی یــک اثــر بایــد دلســوخته باشــی و بــا یــک مضمــون منطقی مخاطــب را در نظــر بگیــری و به تعبیــری با تأکیــد میگویــد: هرآنچه از دل برآیــد الجرم بر دل نشــیند...» اســتاد بــزرگ لشــگری از نوازندگان و آهنگســازا­ن مطرح موسیقی کشــور روز سهشــنبه 21 فروردین در سن ۴9 ســالگی درگذشــت. پیکراین هنرمند روز پنجشــنبه 23 فروردین ســاعت 9 صبــح از مقابــل تــاالر وحــدت بــه ســمت قطعــه هنرمنــدان بهشــت زهرا(س) تشــییع میشود. همچنین مراسم یادبود آن مرحوم روز شنبه ۵2 فروردین ماه از ســاعت ۶1 الی 17:30 در مســجد جامع شهرک غرب برگزار میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran