Iran Newspaper

حریم خصوصی ؛ از فرمان 8 ماده ای امام (ره) تا تأکید رهبر معظم انقالب

به گفته برخی کارشناسان بیانات رهبر انقالب در باره حفظ حریم خصوصی محدود به فضای مجازی نیست

-

«اشــکال کار ایــن اســت کــه گاهی آن ارزشهــا فراموش میشــود.» این بخشی از سخنان رهبر معظم انقالب در جمــع کارگزاران نظام اســت که به ارزشهــای دهــه 60 در ایــران اشــاره داشــتند. موضوعــی کــه بــا بیانــات ایشــان درباره ماجرای پر سر و صدای ایــن روزهــا یعنــی اســتفاده یــا عــدم اســتفاده از پیــام رســانهای داخلی و امنیــت کاربران تکمیل شــد. آیتاهلل خامنهای با بیان اینکه مســئوالن باید امنیت و حریم داخلی مردم و کشور را حفظ کنند، گفتند:«تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود. بخشی دیگر از سخنان ایشــان خطاب به مسئوالن دولــت و قــوه قضائیــه بــود. ایشــان درباره حفظ حریم اطالعات شخصی شــهروندان گفتند: «متصدیان کار در دستگاههای دولتی و قضایی مراقبت کننــد تا حریم داخلــی زندگی مردم و اسرار آنها محفوظ بماند.» فرمانی برای حفظ حریم در دهه06 بیســت و چهــارم آذرمــاه ســال ۱۶۳۱شمســی، امــام خمینــی فرمان هشت مادهای خطاب به قوه قضائیه و ارگانهــای اجرایــی کشــور صــادر کردنــد کــه در آن بــه حفــظ حریــم شــهروندان تأکیــد شــده بــود و پیامی برای همه مســئوالن کشــور بــه همراه داشــت. ایــن فرمــان کــه در زمینــه حقــوق خصوصــی، حقــوق بشــر و حقوق شــهروندی در مقابل حکومت و قــدرت، یکی از ارزندهترین آثار امام خمینی(ره) اســت بهعنوان «منشــور کرامــت انســان» نامگــذاری شــد کــه در تمامــی موارد به محترم شــمردن حقوق افــراد و رعایت ضوابط قانونی در برخــورد بــا حقوق شــرعی-مدنی تأکید دارد.

در ایــن پیــام تأکیــد شــده اســت کــه هیــچ کس حــق نــدارد بــه حریم خصوصی افراد تجاوز کند و اطالعات شــخصی زندگی متهمان را اســتفاده کنــد. بعــد از انتشــار ایــن فرمــان هشــت مــادهای کــه مادههــای آن از قانــون اســتخراج شــده بــود بســیاری از رفتارهــای اشــتباه بــا متهمــان و محکومــان قضایی اصــالح و با برخی مســئوالن بیتوجه به آن هم برخورد میشــد. حــال رهبــر معظــم انقالب هــم اخیــراً بــر همیــن موضــع تأکیــد کردهانــد. اگر چه بهانه این ســخنان یا موضــوع مورد اشــاره پیام رســانهای داخلــی بــود اما برخــی معتقدند این بیانــات تاریخــی مباحــث کلیتر را در بر میگیرد و تنها مشمول حفظ اسرار مردم یا حریم خصوصی آنها در پیام رسانها نیســت، بلکه مسئوالن کشور در همه امور باید این مهم را سرلوحه کار قرار دهند.

برای بررســی ایــن موضــوع و اینکه رعایــت ایــن دســتورات چــه تأثیــرات مثبتی بر اعتماد عمومی مردم خواهد داشــت نظر ســه کارشــناس سیاسی را جویا شدهایم که در ادامه میخوانید.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran