Iran Newspaper

الیحه تجمعات در کمیسیون سیاسی دولت

موالوردی معاون رئیس جمهوری به «ایران» خبر داد ابتکار در گفتوگو با «ایران»: هزینه کنار رفتن نجفی از شهرداری برای اصالحطلبان و حامیان دولت سنگین بود

- مرتضی‌گل‌پور

روز گذشته پس از پایان جلسه هیأت وزیــــران، برخی اعضای دولــــت به میان خبرنگاران آمدند و به پرســــشها­ی آنان پاسخ گفتند. در این میان برخی همچون ولیاهلل ســــیف، رئیس کل بانک مرکزی پس از پایــــان گفتوگو با خبرنــــگا­ران به ســــاختما­ن دولت بازگشــــت­ند تا در جلسه «ســــتاد اقتصادی دولت بــــرای مدیریت بــــازار ارز» شــــرکت کننــــد. همزمان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز وارد ســــاختما­ن دولت شــــد تا در این جلسه شرکت کند.

در این میــــان با معصومــــه ابتکار، به دلیل ســــابقه حضورش در شــــورای شهر درباره وقایع اخیر مدیریت شــــهر تهران گفتوگو کردیم. شهیندخت موالوردی، دســــتیار رئیــــس جمهــــوری در امــــور حقوق شــــهروند­ی و حســــینعل­ی امیری، معاون امــــور مجلس رئیــــس جمهوری نیــــز از بررســــی الیحــــها­ی در دولت برای ســــاماند­هی تجمعات مردمی در کشــــور خبر دادند؛ الیحهای که طرح مشــــابه آن توســــط نمایندگان مجلس هــــم آماده و سهشنبه در جلسه علنی بهارستان اعالم وصول شد. ■ موالوردی: الیحه دولت برای ساماندهیتج­معاتمردم

طــــرح نحوه اجــــرای اصــــل 27 قانون اساسی درباره تجمعات، سهشنبه گذشته با امضــــای 70 نماینده مجلس به هیأت رئیســــه تقدیم شــــد. هــــدف از این طرح، ســــاماند­هی تجمعات اعتراضی مردم، تســــهیل برگزاری این تجمعات و تأمین امنیت تجمع کنندگان عنوان شده است. باوجــــود ایــــن، روز گذشــــته شــــهیندخ­ت موالوردی و حسینعلی امیری خبر دادند کــــه دولت نیــــز در حال تدویــــن الیحهای بــــا همیــــن چارچــــوب و هــــدف اســــت. موالوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شــــهروند­ی بــــا بیان اینکه مشــــابه این طــــرح در دســــتور کار دولت قــــرار دارد، بــــه «ایران» گفــــت: دولت در حال تدویــــن الیحهای برای ســــاماند­هی و اختصــــاص مکانهایی برای تجمعات مردم اســــت، این الیحه از ســــوی وزارت کشور پیشنهاد شده و اکنون در کمیسیون سیاسی دولت در حال بررسی است.

وی اضافه کــــرد: با توجه به وضعیتی که کشــــور در ماههای آخر ســــال 96 با آن روبــــهرو بود، بخشهــــای مختلف اعم از شــــورای اسالمی شــــهر، دولت و مجلس شــــورای اســــالمی به ضرورت ساماندهی تجمعات مردم پــــی بردند و اکنون همه تــــالش و پیگیــــری میکنند تا ایــــن اتفاق بیفتــــد، ضمــــن اینکــــه قانون اساســــی و منشــــور حقــــوق شــــهروند­ی ایــــن حق را برای مردم قائل شده است که تجمعات مســــالمت­آمیز و بدون خشــــونت برگزار کنند، لذا باید زمینه، بستر و ساز و کارهای الزم از سوی دولت فراهم شود تا این حق از سوی مردم مورد استفاده قرار گیرد.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شــــهروند­ی درباره چارچوبهای الیحــــه دولت گفــــت: کلیات ایــــن الیحه تعیین مکان یا مکانهایی برای برگزاری تجمعــــات اعتراضــــ­ی و مســــالمت­آمیز مردم اســــت، ضمن اینکــــه در این الیحه به شــــهرهای مختلف نگاه شــــده و بحث تنها متوجه تهران نیست، زیرا نمیتوان از مردم انتظار داشت که به دلیل تعیین نشــــدن مکانی خاص برای تجمع، برای اعتراضهـــ­ـای خــــود بــــه تهــــران بیایند. همچنیــــن مهمترین بحث در این الیحه نیز تأمین امنیت تجمع کنندگان اســــت، به ایــــن معنی کــــه مردم بایــــد اطمینان داشــــته باشــــند که در صــــورت حضور در این مکانها یا بیان اعتراض خود امنیت خواهند داشت.

حســــینعل­ی امیــــری، معــــاون امــــور مجلــــس رئیــــس جمهــــوری نیــــز درباره این الیحه، با بیان اینکــــه دولت و رئیس جمهوری بارها اعالم و تأکید کردهاند که به حقوق شــــهروند­ی تأکید دارند، گفت: اگر مردم نسبت به مسئوالن و تصمیمات آنان، پیشنهاد، انتقاد یا اعتراضی دارند، دولت ایــــن رویکردهـــ­ـا و اعتراضها را به رســــمیت میشناســــ­د. به همیــــن دلیل اکنــــون در بخشهای مختلــــف دولت در حال کار بــــرای تهیه الیحــــها­ی به منظور ساماندهی تجمعات مردم هستیم.

وی با بیان اینکه طرح نمایندگان هنوز به ما ارسال نشده اســــت تا نسبت به آن اظهار نظر کنیم، تصریح کرد: درصورت اعالم وصول، به ما اطالع داده میشــــود و ما نیز با ارســــال به بخشهای مختلف دولــــت، نظر آنان را اخــــذ میکنیم، اما تا اینجــــا میتوانم بگویم کــــه الیحه دولت برای ســــاماند­هی تجمعات، تنها شامل تهران نیست و کل کشور را دربر میگیرد. ■ دیدار موالوردی با خانواده برخی بازداشتیها

مــــوالور­دی در بخــــش دیگــــری از اظهــــارا­ت خود، درباره نتیجــــه کار هیأت چهــــار نفره که از ســــوی رئیس جمهوری مأمور بررسی وقایع بازداشتگاه­های کشور شده بودند نیز گفت: من عضو آن کمیته چهارگانه نیســــتم، باوجود این، میدانم که اقدامات برای نهایی کردن گزارش این کمیته در حال انجام اســــت و این گزارش هنوز به این هیأت ارائه نشده است.

دســــتیار ویــــژه رئیــــس جمهــــوری در امــــور حقــــوق شــــهروند­ی در پاســــخ بــــه اینکــــه آیا دیدار بــــا برخــــی خانوادههای بازداشــــ­تیهای اخیر انجام شــــده اســــت یــــا خیر نیز اظهار کرد: رســــانها­ی نشــــدن این دیدارها به معنای انجام نشــــدن این دیدارهــــ­ا نیســــت. دیدارهای مــــورد نظر انجــــام شــــد و روزی نیســــت کــــه دیداری نداشته باشیم، اساساً من، هم به صورت تلفنی و هم به صورت حضوری در ارتباط مستمرهستم.

وی درباره اینکه اخیــــراً خواهر یکی از بازداشــــ­تیها عنوان کرد که از ســــالمت یا محل نگهداری بــــرادرش اطالعی ندارد، نیز تصریح کرد: روز گذشــــته این مطلب را خواندم، اما این خانواده هنوز سراغ ما نیامدند، اما ســــایر خانوادهها به سراغ ما میآیند و با هم در ارتباط هستیم. ■ ابتکار:اظهاراتداد­ستانعجیببو­د

معصومه ابتـــکار دربـــاره ماجرای استعفای نجفی، شهردار سابق تهران با بیان اینکه ما از این اتفاق بسیار متأثر هســـتیم، اظهار کرد: از زمانی که آقای نجفی به شهرداری رفت، زمزمههایی بود مبنی بر اینکه تالش خواهند کرد تا ایشان در شهرداری موفق نشود، حتی عدهای زمان تعیین کرده و گفته بودند آقای نجفی بیش از شـــش ماه در این سمت دوام نمیآورد.

وی با بیان اینکه باوجود همه حرف و حدیثهـــا، واقعـــاً فکـــر نمیکردیم ایـــن حرفهـــا به یـــک واقعیـــت تلخ تبدیـــل شـــود، اضافـــه کرد: هیـــچ گاه فکر نمیکردیم برخی بخواهند آمال خـــود را عملـــی کننـــد، ضمـــن اینکه هرگـــز فکـــر نمیکردیـــ­م رفتـــن آقای نجفـــی از شـــهرداری به ایـــن صورت، با چنیـــن فشـــارها و با چنین شـــرایط ناگواری اتفـــاق بیفتد. ابتکار با اشـــاره به اینکـــه اســـتعفای نجفی بـــا چنین فرآیندی از نظر سیاســـی تبعاتی برای کشـــور به دنبال دارد، گفـــت: منظور از این تبعات این اســـت کـــه به هر حال مناسبات سیاسی کشور چگونه تنظیم میشود، قانون تا کجا ظرفیت دارد که منعطف یا خم شـــود و اساساً دستگاه قضـــا تا چه میـــزان میتواند در چنین مســـائلی ورود کنـــد. معـــاون رئیـــس جمهـــوری که خـــود ســـابقه عضویت در شـــورای اسالمی شـــهر تهران را نیز دارد، اظهار نظر دادســـتان کل کشـــور درباره اســـتعفای شـــهردار تهـــران را بســـیار عجیب توصیف کرد و در پاسخ به اینکه آیا درباره این اظهار نظرها در دولت بحث شد، گفت: به این صورت دربـــاره ایـــن موضوع بحث نشـــد، اما دربـــاره موضوعات دیگری کـــه با این گونـــه موضعگیریهـ­ــا مرتبط اســـت، یعنـــی درباره نـــوع دخالـــت و میزان ورود به حیطههای دیگر از سوی قوای مختلف بحث شد که چرا این مسائل این گونه است.

وی در پاســـخ به اینکه آیا موضوع بحث دخالت و میزان ورود دادســـتان کل کشور به موضوع استعفای شهردار تهران بـــود؟ اظهار کرد: بلـــه، کلیاتی مطرح شـــد مبنی بر اینکه مسائل چرا این گونه است و در نهایت (اظهارات و عملکردها) چه چارچوبی دارد.

ابتـــکار در پاســـخ به اینکـــه برخی معتقدنـــد آقـــای نجفی میتوانســـ­ت بیش از این ایســـتادگ­ی بکنـــد، افزود: ایـــن یـــک قضـــاوت شـــخصی اســـت و نمیتـــوان دربـــاره افـــراد به آســـانی قضاوت کرد، اما مســـأله این است که برای حضور آقای نجفی در شهرداری تهـــران از نظـــر سیاســـی، اجتماعی و مدیریتـــی ســـرمایهگ­ذاری بســـیاری انجام شـــده بـــود و کل جریـــان حامی دولت و اصالحات، پشـــت این قضیه قرار گرفتند، زیرا این شـــخصیت مورد اتفاق نظر همگان بود، به همین دلیل هزینه کنـــار رفتن ایشـــان بـــرای همه جریانها بسیار سنگین بود.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran