Iran Newspaper

خطر شیوع «وبا» و «سالک» در مناطق زلزلهزده کرمانشاه

معاون وزیر بهداشت هشدار داد

-

معاون بهداشت وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشــکی از خطــر شــیوع بیماریهایـ­ـی همچــون وبــا و ســالک در مناطق زلزلهزده کرمانشــاه ابراز نگرانی کرد و گفت: با وجود فاضابهای منطقه و وضعیــت اســکان مردم، خطر اپیدمــی این دو بیماری جدی است.

دکتر علیرضا رئیســی با اشــاره بــه آغاز فصل گرما و نگرانی از بروز برخی بیماریها در مناطق زلزلــهزده کرمانشــاه، اظهــار کــرد: دمای هــوا در ســرپل ذهاب در فصل گرما به بیش از ۰۴ درجه افزایــش پیــدا میکند؛ بــه همین دلیل از شــیوع بیماری وبا و ســالک در این منطاق بســیار نگران هســتیم. البتــه اقدامــات زیــادی در ایــن مناطق انجــام شــده اســت، امــا بــا وجــود فاضابهای منطقه و وضعیت اســکان مــردم، خطر اپیدمی وبا و ســالک جدی است. وی ادامه داد: ما در این شرایط، تیمهای متعددی را به این مناطق اعزام کردیم. دانشــگاه علوم پزشــکی منطقه و وزارت بهداشــت نیز به صورت مرتب فعالیت میکنند و اقداماتی مانند سمپاشی و آموزشهای مداوم انجام میشــود. کارشناسان نیز حضور دارند، اما خطر این دو بیماری جدی است.

معاون بهداشــت وزارت بهداشــت،درمان و آموزش پزشــکی افزود: عاوه بــر این دو بیماری بایــد احتمــال عقــرب گزیدگــی و مارگزیدگــ­ی و همچنیــن ســامت و ایمنــی آب را نیــز در نظــر گرفت. این موارد بســیار هشــدار دهنده هستند و باید به صورت جدی به آنها توجه کرد. همچنین بایــد تأکیــد کــرد کــه از دســت وزارت بهداشــت بــه تنهایــی کاری برنمیآیــد. مــا میتوانیــم بــه مــردم آموزش دهیم و سمپاشــی کنیــم، اما این مــوارد موقــت اســت. بایــد مشــکل فاضــاب و اســکان حل شــود. کســی در این گرمــا نمیتواند در کانکــس زندگــی کنــد؛ در نتیجه مجبور اســت در چــادر زندگــی کنــد کــه با وجــود ایــن احتمال عقربگزیدگی و مارگزیدگــ­ی افزایش و ایمنی او کاهش مییابد.

رئیســی در ادامــه تصریــح کــرد: اگــر اپیدمی بیماری اتفاق افتد به بیمارستانه­ا فشار میآید؛ چراکه ظرفیت آنها به اندازهای نیست که بتوانیم ایــن اپیدمــی بــزرگ را کنتــرل کنیــم. بنابرایــن اســتدعا میکنیم همه دســت بهکار شــوند و این موضوع را جدی بگیریم.

وی بــا اشــاره بــه ادامــه حضــور کارشناســا­ن ســامت روان و بهداشــت محیط در کرمانشــاه، افــزود: از زمــان وقــوع زلزلــه، حضــور نیروهــای ســامت روان در ایــن مناطق بهمدت شــش ماه پیشبینی شــده و در حال حاضر کارشناســا­ن در ایــن مناطق حضــور دارند. به صــورت مرتب نیز تیمهایی اعزام میشوند. عاوه بر آن آمار باالیی از سمپاشــی، کلرزنی و آموزش توســط نیروهای بهداشــت محیــط وجــود دارد و با مســئوالن نیز جلســات برگزار میشود. مســئوالن استان نیز در این زمینه همکاری میکنند، اما بهبود وضعیت عزم بزرگتری میطلبد.

معــاون بهداشــت وزارت بهداشــت،درمان و آمــوزش پزشــکی همچنیــن اضافه کــرد: همه افرادی که در کرمانشــاه بودنــد در برابر آنفلوانزا واکســینه شــدند، بههمین دلیــل کمترین میزان مــوارد بســتری بهدلیــل ایــن بیمــاری در فصــل ســرد ســال، در کرمانشــاه اتفــاق افتــاد. بهدنبال اقداماتی که انجام شــده و با وجود مشــکاتی که در کرمانشــاه وجود داشته، تا االن حتی یک مورد اپیدمی بیماری نداشتهایم. با وجود این اگر گرما هم به وضعیت فعلی اضافه شود، ممکن است مشکل از قدرت ما فراتر رود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran