Iran Newspaper

زنان بیشتر از مردان در معرض اختالالت روانیاند

رئیس بهزیستی کشور:

-

رئیــس ســازمان بهزیســتی کشــور بــا بیــان اینکه ۰۵ درصــد عوامــل برهــم زننــده ســامت روان از ســن ۵۱ســالگی شــروع و ۵۷ درصد تا سن ۵۲ ســالگی به اوج میرســد، گفت: باید پیشگیری را بــه جد مورد توجه قرار دهیم و اجازه ندهیم این مشکات و بیماریها عود کند.

«انوشــیروا­ن محســنی بندپــی» در دومیــن جشــنواره روانشناســ­ی و مشــاوره با بیــان اینکه با شــتاب گرفتن تغییــرات محیطــی و اجتماعی و ســاختار جوامع هــر روز با عواملــی مواجهیم که ســامت آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار داده که تک فرزندی، تنهایی، تغییرات اقلیمی ...و از این جمله است، اظهار داشت: بیشک سامت روان نقش کلیدی در سامت افراد ایفا میکند.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت عدم رشد و تکامــل یکپارچــه در دوران کودکــی، نابرابــری و پایمال شدن حقوق شهروندی، عدم مهارتهای زندگــی، والدیــن دچــار مخاطــرات و مشــکات بســیار را از جملــه عوامــل برهــم زننده ســامت روان برمیشــمرد. ۰۵ درصد عوامل برهم زننده سامت روان از سن ۵۱سالگی شروع و ۵۷ درصد تا ســن ۵۲ ســالگی به اوج میرســد و حاکی از آن است که باید پیشــگیری را به جد مورد توجه قرار دهیــم و اجازه ندهیم این مشــکات و بیماریها عود کند. رئیس ســازمان بهزیســتی کشور با بیان اینکه در این میان تغییرات محیطی و اجتماعی و اقلیمی تا ۵۷ درصد تأثیرگذاری منفی بیشتری نســبت به عوامــل وراثتــی دارند، گفــت: در همه تحقیقات نشان داده شده آنها که درآمد پایینتر دارنــد و بیکارنــد بیشــتر در معرض آســیبهای روحی و روانی اند. زنان بیشتر از مردان و همچنین آنهــا کــه تنهاترنــد بیشــتر در معــرض اختاالت روحی و روانی قرار دارند. بندپی افزود: بررســیها نشان میدهد سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشــور داریــم، زنان ما به لحاظ اقتصادی آســیب پذیرترند و بیشــتر در معرض آســیب روحی قرار دارند. رشــد بیکاری و بیعدالتی عوامل مســتعد ســاز توســعه بیماریهای روحی و روانی به شمار میرونــد. در این میان همکاریهای بینبخشــی میتواند مؤثر باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran