Iran Newspaper

اختصاص 3 هزار میلیارد تومان یارانه واردات دارو و کاالهای اساسی

معاون اول رئیس جمهوری خبر داد نهاوندیان: مردم نگران نباشند تمام مصارف دالری را با نرخ ۰۰۲۴ تومان تأمین میکنیم/ سیف: ارز «گزارشگری» کشور با تصویب دولت بزودی یورو میشود

-

گـــروه اقتصادی / در دومیــــن روز ارز تک نرخی (چهارشنبه) بازار ارز خلوتتر شده است. درحالی که بهدنبال روزهای قبلتر در نخستین روز اجرای دالر 4200 تومانی متقاضیان زیــــادی در مقابــــل صرافیها صف کشیده بودند، اما پس از اعالم اینکه ســــازوکا­ر عرضــــه ارز بــــرای نیازهای خرد تغییرکردها­ست،دیگرخبریاز­صفهای طوالنی ارز نیست.

متقاضیانــ­ــی کــــه روزهای اخیــــر برای خریــــد دالر صفهای طوالنی کشــــیده و مقابل صرافیها تجمــــع کرده بودند، روز چهارشــــن­به پراکنده شــــدند و بازار نسبت به روزهای قبل آرام شــــده است. همانند بازار روزسهشنبه دالر 4200 تومانی توسط صرافیها فروخته نمیشــــود و صرفاً این نرخ روی تابلوی اعالن قیمت صرافیها مشاهدهمیشو­د،امادالالنو­دستفروشان همچنان در بازار به شــــکل نامحسوســـ­ـی فعال هســــتند و دالر را با نرخی در حدود 00۳۵ تومــــان خریداری می کنند و با نرخ 00۵۵ تومان میفروشند. ■ مسائل اقتصادی کشور نیازمند تصمیمات جدی است

معاون اول رئیس جمهــــوری با بیان اینکــــه قوای ســــه گانه و رســــانهه­ا و مردم دربــــاره تصمیــــم جدید دولــــت هم نظر هســــتند، گفت: مســــائل اقتصادی کشور نیازمندتصم­یماتجدیاست.

اســــحاق جهانگیــــ­ری روز چهارشــــن­به پس از جلسه ساماندهی بازار ارز در جمع خبرنــــگا­ران دربــــاره موضوعــــا­ت مطرح شده در جلسه ســــاماند­هی بازار ارز افزود: طبیعی اســــت که وقتــــی تصمیمی مهم و اساســــی بــــرای کشــــور گرفته میشــــود، پــــس از آن باید بهصــــورت مرتب رصد و پیگیری شود تا بتوانیم تصمیم اصلی را با موفقیتدنبا­لکنیم.

وی گفــــت: رئیــــس جمهــــوری درباره تصمیــــم اخیر دولــــت در زمینه بــــازار ارز حساســــیت زیادی دارد و عالقهمند است در همه این جلسات حضور داشته باشد و افزود: دیروز نیز ادامه همان جلسات بود که با حضور رئیس جمهوری بعد از جلسه دولت تشکیل و تصمیماتی اتخاذ شد.

فرمانــــد­ه ســــتاد اقتصــــاد مقاومتــــ­ی خاطرنشــــ­ان کرد: مسائل اقتصادی کشور نیازمند تصمیم گیریهای جدی اســــت. گاهــــی اوقات اتفاقاتـــ­ـی رخ میدهد که به اقتصاد کشور و برای زندگی مردم در گوشه و کنار کشور که عالقهمند هستند زندگی و اقتصادآنها­ازثباتیبرخ­وردارباشد،لطمه وارد میکنــــد. متأســــفا­نه اتفاقاتـــ­ـی برای کاالهای اصلی کشور مثل ارز رخ میدهد که زندگی همه را تحت تأثیر قرار میدهد و دولت نمیتواند نســــبت بــــه زندگی 80 میلیونایرا­نیبیتفاوتب­اشد.

وی گفت: اتفاقات ارزی بشدت مسائل اقتصادی و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داد. فسادهایی در این زمینه شکل گرفته و برخی انتقال سرمایه از کشور رخ داد. من متأسفم وقتی دیدم مهمترین موضوعی که در همین یکی دوشــــب در رسانههای خارجــــی مطــــرح شــــده، ارز بوده اســــت. برخی افرادی که در خارج کشــــور بهدنبال خرید امالک بودند به قیمت بهم ریختن زندگی مردم در داخل کشور، قیمت ارز را با تقاضاهای غیرواقعی افزایش دادند تا در بیــــرون از ایران برای خود کارهای دیگر انجــــام دهند که این با هیچ سیاســــتی در دولت سازگار نیست.

جهانگیــــ­ری ادامــــه داد: مــــا به جهت مصالــــح امنیت ملی کشــــورما­ن نیازمند اتخــــاذ تصمیمات جدی هســــتیم. امروز مقطعی است که اقتصاد ایران باید از یک ثبات و آرامش و اطمینانی برخوردار باشد و هرکه بــــه ایران نگاه میکند و میخواهد درباره ایران فکر کند بداند اینجا کشــــوری اســــت کــــه از ثبــــات و آرامــــش در همــــه بخشهــــا خصوصاً در اقتصــــاد برخوردار اســــت و آنهایی کــــه بحث تحریــــم ایران دارنــــد و بهدنبال برنامههـــ­ـای دیگر برای ایران هستند باید بدانند با چنین اقتصاد و مسئوالن و مردمی سروکار دارند.

وی رمــــز اصلــــی موفقیــــت تصمیــــم دولــــت را همــــکاری مــــردم خصوصــــاً فعــــاالن اقتصــــاد­ی دانســــت و اظهــــار داشــــت: من بــــا شــــناختی کــــه از فعاالن اقتصــــاد­ی کشــــور دارم میدانــــم که آنها بــــه ثبــــات در اقتصــــاد بیــــش از هرچیــــز دیگــــری فکــــر میکنند. ســــودجوی­ی برای هیــــچ کس منفعــــت درازمــــد­ت نخواهد داشــــت و ثبــــات اقصــــادی بــــرای همــــه منفعتدارد. ■ 3 هزار میلیارد تومان یارانه دارو و کاالی اساسی

معــــاون اول رئیس جمهــــوری گفت: قوای سه گانه و رسانهها روی این موضوع جــــدی هســــتند. آنچــــه کــــه مهم اســــت بخشــــی از کاالهای کشــــور بــــا ارز آزاد وارد میشــــود حتماً باید کاهش قیمت داشته باشــــد، یعنی کاالهایـــ­ـی که بــــا ارز 4هزار و 900 و باالتر وارد شــــده و امــــروز با 4 هزار و 200 وارد میشــــوند باید در آینده کاهش قیمت داشته باشند اما کاالهایی که با ارز مبادلهای وارد میشــــده حــــدود ۳ هزار و 800 بوده و وقتی که به 4 هزار و 200 منتقل میشــــود، ممکــــن اســــت ایــــن 10 درصد افزایش در قیمت کاال مؤثرباشد و بخشی از آن کاالهایـــ­ـی که ۳ هــــزار و 800 کاالهای اساسی و دارو بوده امروز تصمیم گرفتیم که۳ هزار میلیارد تومان در ردیفی مستقل به ازای هر دالر 400 تومان پرداخت کنیم تا به هیچ وجه قیمت آنها تحت تأثیر این سیاستتغییر­یپیدانکند.

وی گفــــت: بــــرای واردات کشــــور دیگر از روزی که اعالم شــــده یعنی از سهشــــنبه و چهارشــــن­به باید با ثبت سفارشی که در وزارت صنعت و تجــــارت انجام میگیرد میتوان کاالهای خود را با 4 هزار و 200 وارد کرد و لذا هیچ وارداتی بدون ثبت سفارش در وزارت صنعت صورت نخواهد گرفت و به رســــمیت شناخته نمیشــــود. بدون انتقال ارز راهکاری فکر شــــده و حتماً باید ثبت سفارش شود و موضوع بدون انتقال ارز جــــز آن چیــــزی کــــه در قوانین گمرکی کشورآمدهاس­تبهرسمیتنم­یشناسیم و کســــی نمیتوانـــ­ـد بگویــــد که مــــن ارزی میخواهــــ­م کــــه بــــروم واردات انجــــام دهم چون سیســــتم بانکی پــــس از ثبت ســــفارش، ارز مورد نیــــاز را تأمین میکند. جهانگیریاف­زود:برایبخشهای­اجرایی تصمیمگیری شده است و برای خدمات، بانک مرکزی دســــتور العملهای خود را اعالم کرده است و اگر مورد دیگری باشد که مــــا به آن توجه نکردهایـــ­ـم، مردم باید بدانند تمامی نیازهای منطقی کشور اعم از خدمــــات و کاال که باید برای آن ارز داده شــــود تا واردات داشته باشــــد، حتماً برای آن ارز تأمیــــن میکنیم تــــا بتوان از همین مســــیر اســــتفاد­ه کرد.ارز غیر از این مسیر، غیرقانونی و قاچاق است.

وی ادامه داد: کســــانی کــــه ارز دارند و میخواهنـــ­ـد در خانه نگه دارند میتوانند با اطمینان در بانکها سپردهگذاری کنند تا سود و در هر مقطعی که خواستند عین سود و ارز را از سیستم بانکی دریافت کنند و ایــــن دولــــت متعهد به همــــه قولهای خــــود خصوصــــاً در ایــــن زمینه اســــت که قراردادهای بین بانکها و مردم اســــت. کارهــــا باید طبق قرارداد انجام شــــود واگر تخلفشود،مردممیتوان­ندازآنشکای­ت کنند. ■ تمام مصارف دالری را با نرخ ۰۰۲۴ تومان تأمین میکنیم

همچنین معــــاون اقتصــــاد­ی رئیس جمهــــوری گفــــت: مــــردم بویــــژه تولیــــد کننــــدگا­ن، واردکننـــ­ـدگان و صادرکنندگا­ن نگران نباشند زیرا دولت تمامی مصارف ارزی کشــــور را با نــــرخ 4200 تومان تأمین میکند.

به گــــزارش خبرگزاری صدا و ســــیما، محمد نهاوندیان در برنامه «گفتوگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما با بیان اینکه تنشهای چند هفته اخیر در بازار ارز دلیل اقتصادی نداشت، افزود: میزان صادرات کشور بسیار بیشتر از واردات است و مقدار زیادی مازاد ارز در بازار حساب کاال داریم.

وی گفــــت: تــــک نرخــــی شــــدن ارز در کشــــور بر اســــاس محاســــبه تفاضل نرخ تورم داخلــــی و جهانی صــــورت گرفت و 4200 تومــــان تعیین شــــد. معاون رئیس جمهوری افزود: تفاضل نرخ تورم داخلی و جهانی در سه سال ۳9 تا ‪21.8 ۵9‬ درصد و در چهار سال 92 تا ‪۳4.2 ۵9‬ درصد بود.

نهاوندیان حجم مبادالت در بازار پول کاغذی ارز کشور را تنها ۵ درصد اعالم کرد

متأسفانه اتفاقاتی برای کاالهای اصلی کشور مثل ارز رخ میدهد که زندگی همه را تحت تأثیر قرار میدهد و دولت نمیتواند نسبت به زندگی ۰8 میلیون ایرانی بیتفاوت باشد

اتفاقات ارزی بشـــدت مســـائل اقتصادی و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داد. فســـادهای­ی در این زمینه شکل گرفته و برخی انتقال سرمایه از کشور رخ داد

مـــردم باید بدانند تمامی نیازهای منطقی کشـــور اعـــم از خدمات و کاال که باید برای آن ارز داده شـــود تا واردات داشته باشـــد، حتماً برای آن ارز تأمین میکنیم تا بتوان از همین مســـیر استفاده کرد.ارز غیر از این مسیر، غیرقانونی و قاچاق است

و افزود: نبایــــد این بازار پنــــج درصدی یا نرخ گذاریهای شــــبانه بر ۵9 درصد بازار ارز تأثیر بگذارد.

وی گفــــت: نــــرخ 4200 تومــــان بــــرای دالر بر اساس محاســــبا­ت در 21 فروردین امسال است و در آینده بر اساس محاسبه تــــورم داخلــــی و خارجی، بانــــک مرکزی ممکن اســــت نرخ جدیــــد در نظر بگیرد. معــــاون رئیــــس جمهوری تصریــــح کرد: دولــــت و بانــــک مرکــــزی با تمام تــــوان با عوامل اختالل در بازار ارز مقابله خواهند کرد. نهاوندیان گفت: همه مصارف ارزی کشــــور در قالب 10 تا ۵1 طبقه شناســــای­ی شده است که پیش از این ارز مورد نیازشان را از بــــازار آزاد تهیــــه میکردنــــ­د و از ایــــن پــــس مصارف ارزی آنهــــا را بانک مرکزی تخصیص خواهــــد داد. وی افزود: تا پایان هفته دســــتورا­لعملهای بانــــک مرکزی ابالغ میشود و سیستم بانکی در بازار ارز بیش از پیش درگیر خواهد شــــد و صرافی ها هم عملکردشان با توجه به ارتباطشان با سیستم بانکی مشخص میشود.

معــــاون رئیس جمهوری گفت: از این پــــس بانکها عهــــده دار همــــه مبادالت ارزی کشــــور خواهنــــد شــــد و از عملیــــات صرافیهــــ­ای غیرمجــــا­ز بهطــــور رســــمی جلوگیریمیش­ود. ■ ارز گزارشگری کشور یورو میشود

رئیــــس کل بانــــک مرکزی گفــــت: ارز گزارشگری کشور با تصویب دولت بزودی یورو میشود.ولیاهلل سیف روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هیأت دولت در جمع

خبرنگاران افزود: از آنجــــا که درآمد ارزی کشور بهدلیل تحریمهای دالری با ارزهای دیگری از جمله یورو انجام میشود، باید ارزی را مبنــــای گزارش دهی قــــرار داد که ثبات بیشتری داشته و در تجارت خارجی ماپرکاربرد­ترباشد.

رئیــــس کل بانــــک مرکــــزی همچنین در پاسخ به ســــؤالی درمورد آثار تصمیم دولــــت در بــــازار ارز در نخســــتین روز اظهارداشــ­ــت: آثار مثبتی را در زمینههای مختلفی شــــاهد بودیم البتــــه خیلی زود اســــت که ما نســــبت بــــه این طــــرح نظر قطعــــی بدهیــــم و بخواهیم آثــــار مثبت آن را بهطور کامل تحلیل کنیم. ســــیف با بیان اینکه درآمدهای ارزی کشور بخوبی کفــــاف تمامــــی نیازهــــا­ی وارداتــــ­ی کاال و خدمات کشــــور را میدهد، یادآور شد: به هیچ وجه تزلزلی از این بابت وجود ندارد و بارها گفته شــــده که این نوســــانا­ت ارزی عامــــل اقتصادی نــــدارد و بیشــــتر عوامل غیر اقتصادی اســــت و خوشبختانه با این تصمیم، تحت کنترل قرار گرفت.

رئیــــس کل بانک مرکزی با بیان اینکه درآمــــد ارزی کشــــور اعم از درآمد ناشــــی از صــــادرات نفــــت و کاالهــــا­ی غیر نفتی ،سرمایهای ملی اســــت، خاطرنشان کرد: باید دقــــت کنیم کــــه این ارز را بدرســــتی بــــه امــــور دارای اولویــــت باالتر تخصیص دهیم و برای این کار نیــــاز به ابزار داریم و این مدل، چنین ابــــزاری را به ما داده و ما میتوانیم تشــــخیص دهیم که چه نیازی ضروری و چه نیازی غیرضروری است.

وی درمورد تأمین ارز مورد نیاز فعاالن اقتصــــاد­ی و صنعتــــی نیــــز گفت:آییــــن نامههــــا و ضوابــــط مــــورد نیاز در جلســــه روزچهارشنب­ه هیأت دولت تصویب شد و بخشی دیگر نیز نیازمند هماهنگی و تأیید میان دســــتگاه­ها از جمله بانک مرکزی، وزارت صنعت و وزارت اقتصاد اســــت که در جلسات دو روز آینده این هماهنگیها انجــــام میشــــود. بخشــــی از اقدامات نیز مربوط به خود بانک مرکزی است. ■ حباب قیمت ســـکه تـــا دو روز آینده شکسته میشود

ســــیف از دیگر موارد مورد بررســــی در این جلسه را زمانبندی فروش سکه عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه تنوع بیشتری ایجــــاد کردهایم و معتقدیــــ­م در چند روز آینده قیمت سکه نیز از قیمت دالر چهار هزار و 200 تومانی تبعیت میکند.

وی بــــا بیــــان اینکــــه قیمت ســــکه در روزهای گذشــــته حبــــاب داشــــت، گفت: قیمت سکه از قیمت ارز داخلی و قیمت جهانــــی فلزات گرانبها تأثیــــر میپذیرد و امروز حباب در قیمت ســــکه وجود دارد و در یــــک تا دو روز آینده این حباب تخلیه و هفته آینده به ثبات میرسد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاســــخ به انتقاد برخی درباره دیر اقدام کردن دولت برای تک نرخی کردن ارز یادآور شــــد: این اقــــدام تنها تــــک نرخی کردن ارز نیســــت بلکــــه دولت ابــــزار الزم را در اختیار بگیرد تا بتواند بخش مالی اقتصاد را استحکام دهد تا از التهاب آفرینها جلوگیری کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran