Iran Newspaper

اختالفات ایران و هند بر سر «فرزاد ب» رفع شد

-

گروه اقتصادی /

«شـــانزدهم­ین اجاس وزیران مجمع جهانی انـــرژی» در هند بهانهای شـــد تـــا وزیر نفت کشـــورمان با همتای خـــود دربـــاره تعیین تکلیف میدان گازی«فرزاد ب» پای میز مذاکره بنشـــیند. آنگونه که بیـــژن زنگنه گفته است وی دست پر به ایران باز میگردد چرا کـــه اختافها بـــا هند دربـــاره این میدان گازی برطرف شـــده اســـت.هند خـــود را در میـــدان گازی فرزاد ســـهیم میداند چون مدعی است حدود 11سال پیش این میدان توسط کنسرسیومی با مدیریت این کشور کشف شد.

مقامـــات ایـــن کشـــور تهدیـــد کرده بودنـــد در صورتـــی که توســـعه میدان گازی «فـــرزاد ب» بـــه کنسوســـیو­م این کشـــور داده نشـــود بـــه پاالیشـــگ­اههای دولتـــی شـــامل هندوســـتا­ن پترولیوم، بهـــارات پترولیـــو­م، پاالیشـــگ­اه و پتروشـــیم­ی مانگلـــور و شـــرکت هنـــد، دســـتور میدهد خرید نفـــت از ایران را کاهش دهند.بدین جهت میدان گازی «فرزاد ب» سال هاســـت چشم انتظار مذاکرات ایران و هند نشســـته تا شـــاید این مذاکـــرات بـــه نتیجه برســـد و این میدان توســـعه پیدا کند.قرار بود طرح جامع توســـعه میدان گازی «فرزاد ب» تـــا پایان ســـال 7۸ امضا شـــود، اما این اتفاق محقق نشد تا اینکه در مرداد ماه سال ۸۸ منابع خبری از تصمیم ایران برای مذاکره با هند درباره میدان گازی «فرزاد ب» خبر دادند.

امـــا از ســـال ۸۸ کـــه خبـــر حضـــور هندیهـــا در «فـــرزاد ب» قطعی شـــد تاکنـــون همچنان توســـعه ایـــن میدان گازی، منتظـــر نهایـــی شـــدن مذاکرات شـــرکت ملـــی نفـــت ایـــران بـــا یـــک کنسرســـیو­م هندی بود. مذاکـــرها­ی که حتی دو سال بعد از آن هم نهایی نشد. حال بعد از 9 ســـال اختافات برطرف شـــده اســـت.بر ایـــن اســـاس میتوان امیـــدوار بود که باالخـــره هندیها برای طرح توســـعه میدان گازی «فرزاد ب» فعال شوند.

■ پیشرفت بسیار خوبی حاصل شد

زنگنه پـــس از دیـــدار بـــا «دارمندرا پرادان» همتای هندی خود قبل از آغاز رسمی «شـــانزدهم­ین اجاس وزیران مجمع جهانـــی انرژی» تأکیـــد کرد: در این دیـــدار در مـــورد واردات نفت هند از ایران و مســـأله میـــدان گازی «فرازد ب» بحث و گفتوگو شـــد. پیش از این، مشکاتی میان هند و ایران در خصوص میـــدان گازی فرزاد به وجـــود آمده بود امـــا اکنون ایـــن مشـــکات و اختافات برطرف شده و دو کشور پیشرفت بسیار خوبی در زمینه توســـعه میـــدان گازی «فرزاد ب» بهدست آوردهاند.

وی خاطرنشـــا­ن کـــرد: هندیهـــا عاقهمند به توســـعه میدانهای گازی و نفتـــی در ایران هســـتند.بدین جهت پیشنهادهای طرفهای هندی تا دو ماه آینده به ایـــران ارائه خواهد شـــد. البته امیدوارم توسعه این میدان گازی تا دو ماه آینده نهایی شود.

در مـــورد اجـــاس وزیـــران مجمع جهانـــی انـــرژی وزیـــر نفـــت اظهـــار داشـــت:این اجـــاس در واقـــع مذاکره بیـــن تولیدکننــ­ـدگان و مصرفکنندگا­ن بزرگ انرژی در جهان اســـت که هر دو ســـال یکبار برگزار میشـــود اما امســـال ایـــن اجـــاس در یـــک کشـــور بـــزرگ مصرفکننده انـــرژی یعنی هند برگزار شـــد. کشـــورها در این اجاس به تبادل نظرات در زمینه انرژی پرداختند.

بر اســـاس ایـــن گـــزارش محورهای مـــورد بحث در این اجـــاس، تغییرات بازار جهانـــی، سیاســـتها­ی انتقالی و فناوریهای جدید اســـت کـــه بر ثبات و آینده سرمایهگذار­ی و الگوهای تجاری در بخش انرژی تأثیر میگذارند.

■ 60 دالر قیمت خوبی برای نفت است

موضـــوع دیگری کـــه در اجاس یاد شـــده از ســـوی وزیر نفت اشـــاره شـــد، قیمت 60 دالر در هر بشـــکه برای نفت بود. وی معتقد اســـت کـــه این قیمت مناســـب اســـت چراکـــه بـــازار بایـــد از بیثباتی اجتناب کنـــد و از طرفی نفت 70 دالر بسیار گران است.

وی ادامـــه داد: ما نباید به بازار نفت بهصـــورت کوتاه و بلندمدت مدت نگاه کنیـــم. این بخـــش نیازمند نـــگاه میان مـــدت اســـت. بـــرای تولیدکننــ­ـدگان و مشـــتریان بسیار مهم اســـت که با بازار بیثباتی روبهرو نشوند.

در راســـتای ســـرمایه گذاریهایــ­ـی که در بخـــش نفت و گاز ایـــران صورت میگیرد روز گذشـــته یکـــی از بزرگترین شرکتها روسی بهنام لوک اویل اعام کرد تا چهار ماه آینده بـــا ایران قرارداد همکاری میبندد.

واگیـــت آلکرفـــوف؛ رئیس شـــرکت لـــوک اویـــل روســـیه گفـــت: انتظـــار میرود در ســـه تا چهار ماه آینده برای توســـعه برخی میدانهای نفتی شامل «منصـــوری» در جنـــوب غربـــی شـــهر اهـــواز و «چنگولـــه» در جنـــوب غربـــی اســـتان ایـــام که شـــرکت ملـــی نفت ایران در تابســـتان سال گذشته واگذاری کار توســـعه این میدانها را به مناقصه گذاشت با ایران قرارداد ببندیم.

وی با ابراز عاقه شرکتش به سهیم شـــدن در توسعه بخش انرژی ایران، بر اولویـــت ســـرمایهگ­ذاری در میدانهای نفتـــی ایران تأکید کـــرد و افزود:با توجه به حجـــم کل نفت ایران، این شـــرکت نمیتواند برای توسعه همه میدانهای نفتی ایران سرمایهگذار­ی کند؛ بنابراین تنهـــا روی میدانهـــا­ی عنـــوان شـــده متمرکز شده است. شـــرکت لوک اویل برنامه خود برای توســـعه میدان نفتی منصوری را به ایران داده است؛ شرکت اندونزیایـ­ــی «پرتامینـــ­ا» نیـــز خواهـــان شـــرکت در ایـــن مناقصه نفتـــی بوده و برنامـــه خود برای توســـعه میـــدان یاد شده را ارائه کرده است.

شـــرکت ملی نفت ایران اعام کرده اســـت که پس از بررســـی پیشنهادهای ارائه شده برای این دو میدان، تصمیم میگیـــرد کـــه توســـعه آنها را بـــه کدام شـــرکت واگـــذار کنـــد، پرتامینـــ­ا یا لوک اویل؟براســـاس پیشبینـــی «امیـــد شـــکری» کارشـــناس مســـتقل حـــوزه امنیت انـــرژی از واشـــنگتن، لوک اویل گزینه مناســـب این مناقصه اســـت؛ اما تهدید فســـخ شـــدن همه قراردادهای نفتی در نتیجـــه خروج احتمالی امریکا از برجـــام وجـــود دارد.وی افـــزود: اگـــر امریـــکا از برنامه جامع اقدام مشـــترک (برجـــام) خارج نشـــود و شـــرکتهای دیگر خواهان ســـرمایهگ­ذاری در بخش انرژی ایران نباشـــند، نقش شرکتهای روسی در بخشهای مختلف نفت و گاز ایران ممکن است افزایش یابد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran