Iran Newspaper

مدیرعامل «فیس بوک» عذرخواهی کرد

- میترا جلیلی

فیسبـــوک کـــه پیـــش از ایـــن نامش با سوءاســـتف­اده هکرهای روس و تبلیغات جهـــتدار در جریان انتخابات ریاســـت جمهوری ســـال 201۶ امریکا گره خورده و به همراه ســـایر شـــبکههای اجتماعی ازجمله توئیتر شرایط سختی را پشت سر گذرانده بود، بازهم خبرســـاز شد. نشت اطاعات شـــخصی بیش از 7۸ میلیون کاربر فیس بوک، چیزی نبود که از چشم مردم مخفـــی بماند یا کســـی از کنار آن با بیاعتنایی عبور کند. بهدنبال انتشـــار ایـــن خبر، موج اعتـــراض کاربران عادی و چهرههـــای سرشـــناس جـــان گرفـــت و در نهایـــت نیـــز «مـــارک زوکربـــرگ» مدیرعامـــ­ل فیـــس بـــوک از جانـــب دو کمیته قضایی و بازرگانی ســـنای امریکا احضار شـــد تا طی دو روز، اقدامات این غول دنیـــای فناوری را بـــرای صیانت از اطاعات کاربران تشریح کند. همچنین درباره اتهـــام سوءاســـتف­اده از اطاعات شـــخصی کاربـــران بویژه بـــرای مقاصد سیاســـی و تأثیـــر بـــر انتخابـــا­ت و نقض حریم خصوصی آنـــان توضیحاتی ارائه دهـــد. در نهایت نیز زوکربرگ در مقابل نمایندگان ســـنا به خطاهای این شبکه اجتماعـــی در سوءاســـتف­اده از اطاعات خصوصـــی کاربـــران و نقـــض حریـــم خصوصی آنان اعتراف کرد. ■ یک جلسه پرتنش

این نخســـتین بار اســـت که مؤسس فیسبـــوک بـــرای ارائه توضیحـــات به کنگـــره امریکا فراخوانده شـــده اســـت و مارک زوکربـــرگ در این جلســـه درباره حریـــم خصوصـــی بیـــش از 2میلیـــار­د کاربر، فعالیت خارجیها در این شـــبکه اجتماعی که گاه در امور امریکا مداخله جویانه میشـــود و همچنیـــن ابزارهای سوءاســـتف­اده از این شـــبکه اجتماعی در جلسه پرســـش و پاسخی بسیار سخت و پرتنش قرار گرفت.

وی که در مقابل کمیته سنای امریکا ایســـتاده بـــود، به اتهـــام خـــود مبنی بر افشـــای اطاعـــات 7۸ میلیـــون کاربـــر گفت: موضوع مشـــخص اینکه ما برای پیشـــگیری از فعالیت چنیـــن ابزارهایی که میتوانند به کاربران آســـیب برسانند تـــاش کافی نداشـــتها­یم و مـــن به این کـــم کاری اعتـــراف میکنـــم. زوکربرگ گفت: از اینکه درباره سوءاستفاده برخی مؤسسات برای تأثیرگذاری بر انتخابات امریکا غفلت شـــده و نتوانســـت­ه اســـت زودتر این سوءاستفاده را تشخیص دهد و جلـــوی آن را بگیرد بشـــدت پشـــیمان اســـت اما همه تاشـــش را برای مقابله با این مشـــکل به کار میگیرد. زوکربرگ مســـئولیت خطاهـــای فیسبـــوک را پذیرفت و به نمایندگان سنا قول داد که با بکارگیری ابزارهـــا­ی هوش مصنوعی برتر، درصدد جبران خطاهای شرکتش برخواهد آمد.

بنیانگذار فیسبوک که متهم اســـت با همکاری شـــرکت انگلیســـی کمبریج آنالیتیـــ­کا، از اطاعـــات شـــخصی بیش از 7۸ میلیـــون کاربـــر در جهـــت اهداف سیاسی در انتخابات امریکا و همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) سوءاستفاده کرده است افزود: بزرگترین پشـــیمانی وی، غفلت درباره اســـتفاده کاربران و شـــرکتهای روسیه برای تأثیر بر رأی دهندگان امریکایی است.

وی ضمن عـــذر خواهی از مخاطبان عنـــوان کـــرد: بایـــد در ایـــن باره بیشـــتر تحقیق کنیـــم، اما آنچه که تاکنون به آن رسیدهایم این است که کمبریج آنالیتیکا بـــا خریـــد اطاعات بـــه آنها دسترســـی پیدا کرده اســـت و به ما گفتـــه بودند که اطاعـــات را حـــذف کردهاند، اما ســـال پیش مشخص شد که اینگونه نبود.

زوکر برگ با بیان اینکه بررســـی نرم افزارهایی کـــه اطاعـــات کاربران فیس بوک را جمعآوری میکنند آغاز شـــده و با جدیت در حال پیگیری اســـت، افزود: در صورت کشـــف هرگونه سوءاســـتف­اده شـــرکتهای تبلیغاتی ازجمله مؤسسه کمبریـــج آنالیتیـــ­کا همکاری خـــود را با آنها قطع خواهیـــم کرد چون کاربران ما برایمان از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

مدیرعامـــ­ل فیسبـــوک ادامـــه داد: فیـــس بـــوک بـــرای صیانـــت از حریـــم خصوصی کاربران تاش کافی نداشـــته و دراین میان، اخبـــار دروغ، رویکردهای خشـــونت بـــار و منتشـــرکن­نده نفرت در فضای مجازی و نیز دخالت خارجی در انتخابات از اهمیت بیشـــتری برخوردار است.

زوکربـــرگ بـــا بیـــان اینکـــه ماجرای ایـــن روزهـــای فیسبـــوک درواقـــع یک مســـابقه جنگی را رقم زده است، ادامه داد: کمپانـــی مـــن در جنـــگ دائمـــی با اپراتورهای روســـیه است که میخواهند از ظرفیـــت ایـــن شـــبکه اجتماعـــی سوءاستفاده­کنند.

بنیانگـــذ­ار فیسبـــوک همچنین در پاســـخ به سؤال ســـناتور «ســـن پاتریک لـــی» دربـــاره تحقیقات «رابـــرت مولر» بازرس ویژه که در مورد مداخله روســـیه در انتخابات 201۶ امریکا تحقیق میکند، این همکاری را تأیید کرد و گفت: مولر با کارکنان فیسبوک مصاحبه کرده است اما من هیچ صحبتی با وی نداشـــتها­م. ازسوی دیگر همکاری ما با بازرس ویژه، محرمانـــه اســـت و نمیتوانـــ­م در یـــک جلسه علنی، امور محرمانه را فاش کنم.

وی ادامــــه داد: در ماه فوریه دفتر مولر 13 فرد روسی وهمچنین 3 کمپانی روس را بــــه دخالــــت در انتخابــــ­ات ســــال 201۶ امریکا متهم کرد که یکی از آنها «سازمان تحقیقات اینترنتی» بود. زوکربرگ افزود: کسانی در روســــیه وجود دارند که کارشان تنها تاش برای ورود به سیستمهای ما و سایر سیستمهای اینترنتی و بهرهبرداری از اطاعات آنها یا قرار دادن خوراکهای تبلیغاتـــ­ـی هدفــــدار اســــت پس مــــا باید ایــــن خطر را جدی بگیریــــم و برای بهبود وضعیــــت خــــود بــــرای مقابله بــــا چنین شرایطی، سرمایهگذار­ی انجام دهیم. وی همچنین به ســــؤالها­ی نمایندگان ســــنا درباره قوانین سفت و سختتر شبکههای اجتماعی نیز پاسخ داد. ■ 7 میلیون کسب و کار آنالین در فیسبوک

وی بـــا اشـــاره بـــه اینکـــه فیسبوک 2میلیارد کاربـــر دارد و بیش از 7میلیون کسب و کار آناین بر این پلتفرم فعالیت دارند، یکی از نگرانیهای خود را مسائل سیاسی و انتخابات دانســـت. زوکربرگ ادامه داد: موضوع تنها انتخابات امریکا نیســـت، هرســـال انتخابـــا­ت متعددی در جهـــان برپا میشـــود که اگـــر افرادی مغرضانه از شبکههای اجتماعی مانند فیسبـــوک اســـتفاده کننـــد سرنوشـــت کشورشان تغییر میکند. به همین دلیل میخواهم با تاش بیشـــتری مشکات امنیتـــی فیس بـــوک را برطـــرف کنم تا دیگر در هیچ نقطه جهان شـــاهد چنین مشکاتینباش­یم.

بنیانگذار فیسبوک همچنین گفت: هر اپلیکیشـــ­نی کـــه پیش از ســـال 201۴ به بخـــش زیـــادی از اطاعـــات کاربران

فیسبوک دسترسی داشته مورد تحقیق و بازرسی قرار خواهد گرفت. گفتنی است فیسبوک تاکنون نیز ابزارهای هوشمند مصنوعی متعـــددی طراحی کـــرده که بتواند حســـابهای جعلـــی را ردیابی و تعطیل کنند. سیاســـتها­ی نشر آگهی نیز از ایـــن پس تغییر میکنـــد و هویت کســـانی که خواهـــان انتشـــار آگهیهای سیاسی هستند یا آنها که دارای صفحاتی با فالوئر یا دنبالکننده­های باال هســـتند بررسی خواهد شد. ■ یک قانون محکم برای حفظ حریم خصوصی

همچنیـــن در ایـــن جلســـه دو نفـــر از نماینـــدگ­ان ســـنا پـــس از شـــنیدن ســـخنان مـــارک زوکربـــرگ در قالـــب یک طـــرح پیشـــنهاد­ی بـــا نـــام قانون رضایـــت یـــا ‪،Consent ACT‬ تـــاش کردنـــد تـــا حریـــم خصوصـــی بیش از گذشـــته حفـــظ شـــود. این طـــرح البته محدودیتهــ­ـای جدیـــدی در زمینـــه جمعآوری اطاعات توسط فیسبوک

و دیگـــر شـــرکتهای آنایـــن اینترنتی ایجاد خواهد کرد تا شـــرکتها نتوانند حجم زیـــادی از اطاعـــات خصوصی کاربـــران را جمـــعآوری کـــرده و حریم شخصی آنها را نقض کنند. در صورت اجـــرای ایـــن طـــرح، شـــرکتها برای اســـتفاده، اشـــتراکگ­ذاری یـــا فروش اطاعـــات شـــخصی کاربـــران بایـــد به طـــور شـــفاف رضایـــت آنهـــا را جلب کنند در غیر این صـــورت این کار جرم محسوب میشود. مارک زوکربرگ نیز با استقبال از چنین تصمیمی خواستار بحث و تبادل نظر بیشتر در این زمینه شده است.

گفتنی اســـت در زمان پخش تصاویر زنده این جلسه از شبکههای تلویزیونی امریکا، سهام فیسبوک که مدتی است با کاهشـــی جدی مواجه شـــده و بیش از 0۵ میلیـــارد دالر افـــت نشـــان داده بود، دســـتخوش تغییرات شـــد و به باالترین ارزش خود در این مدت بحرانی رسید.

خبرهـــای مبتنی بر نشـــت اطاعات

کاربـــران در فیسبوک نـــه تنها بر ارزش سهام این شبکه اجتماعی تأثیری منفی گذاشت بلکه بسیاری از سلبریتیها را نیز به واکنش واداشـــت تا اکانت خود را در فیسبوک حذف کنند.

ازســـوی دیگـــر همیـــن ســـلبریتی­ها تـــاش کردند تـــا جنبـــش تحریمی ۴2 ســـاعته فیسبـــوک را برگزار کننـــد. این جنبـــش از کاربران خواســـت حتـــی اگر نمیخواهند اکانت خـــود را حذف کنند به مدت ۴2 ساعت درآن پست نگذاشته و بـــه تبلیغـــات واکنش نشـــان ندهند یا شرکتهای تبلیغاتی نیز هیچ تبلیغاتی روی این اپلیکیشن قرار ندهند و درواقع آن را تحریم کنند. این جنبش تحریمی دیروز چهارشـــنب­ه اجرا شـــد و بســـیاری از کاربران به نشـــانه اعتـــراض به نقض حریم خصوصـــی به آن پیوســـتند تا به زوکربـــرگ بفهمانند که فـــروش دیتای خصوصی کاربران، نقض آشـــکار حریم خصوصی افراد است و وی به آن پایبند نبوده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran