Iran Newspaper

رد پای رنگینکمان در چشمههای اسرارآمیز

گزارشی از سفر به چشمه های پلکانی «باداب سورت» در مازندران

- سعیده‌احسانی‌راد

تابلوی باداب ســـورت 25 کیلومتر، تنها نشانی است که گردشگران را از نیمه راه جاده دامغان به ساری راهنمایی میکند به سمت محلی که چشمههای شگفتانگیز هفترنگ و رؤیایی را در آنجا میتوان دید.

بروشـــوره­ای تبلیغی مکانهای گردشگری مازندران پای بعضی گردشـــگرا­ن نوروزی را که بهدنبال دیـــدن مکانهای خاص و ناشـــناخت­ه هستند به باداب سورت باز کرده و تعداد اندکی هم با اطالع قبلـــی از وجود چنین مکانی برای دیـــدن باداب ســـورت آمدهاند. از کنـــار جاده تا خود باداب ســـورت 25 کیلومتر راه است ؛ راهی دیدنـــی و جذاب ومنظـــرها­ی رؤیایی، به طوری که نوار ابری کشـــیده شده روی دشتها، زیبایی توصیف نشدهای دارد که سر مسافران را حسابی به عکاسی و ثبت آن مناظر گرم میکند.

باداب سورت دومین چشمه آب شور جهان در کنارروســـ­تای ســـورت، حدفاصل روستاهای اروســـت و مال خواســـت قـــراردار­د، جـــادهاش هموار و آســـفالت اســـت اما ورودی خود باداب سورت 6 کیلومترجاد­ه خاکی دارد از سر جاده تا خود جایی که به باداب ســـورت میرسد محلی شـــده برای کسب درآمد روســـتایی­ان. گردو، آب زرشک و مجسمههای گلی بهشکل گوزن توسط بچهها و جوانان روستایی کنارجاده برای فروش چیده شده است. ■ رد نیسانهای آبی در شیب تند جاده

شـــیارهای نمکـــی روی کوههـــا شـــکل خط خطیهایـــی را ایجاد کرده که خشـــک اســـت و بدون آب، سرچشـــمهه­ا پر از توده نمک سفید اســـت. در مجاورت کوه پارکینگی ســـاخته شده که گردشـــگرا­ن بعد از پارک خودرو از دو طریق میتوانند به چشـــمههای رنگی باداب ســـورت برسند یا باید پیاده دامنه کوه را با شیب تند طی کنند یا با نیسانهای آبی و تراکتورهای مجهز به صندلی به باالی کوه بروند.

مســـافران با بهت و حیرت ســـوار نیســـانها میشـــوند، هر نیســـان 11 مسافر ســـوار میکند، کرایـــه رفت و برگشـــت 5 هـــزار تومان اســـت، ابتدای راه تا به دامنه کوه برســـد صاف و هموار اســـت اما نیســـانها که به دامنه کوه میرســـند و شـــیب تند را با تکانهای شـــدید باال میروند وحشت به جان گردشـــگرا­ن میافتد هیچکس به روی خودش نمیآورد اما وقتی که ماشینها روی دســـتاندا­زهای سفت شـــده و شیار کوهها میافتند و مســـافران هر یک به گوشـــهای پرت میشوند جیغ و خندهشان به هوا میرود.

بعـــد از طی یک ربـــع راه و گذر از ســـرباالی­ی با شـــیب تنـــد و خطرنـــاک همه نفـــس راحت میکشـــند که به ســـالمت به محل چشمههای رنگـــی بـــاداب ســـورت رســـیدند؛ محلـــی کـــه دورتادورش را سیم خاردار کشیدند. رانندگان به مسافران اعالم میکنند فقط 40 دقیقه فرصت مانـــدن دارند و باید با همان ماشـــین دوباره به پایین کـــوه برگردند. مســـافران هنوز از نیســـان ســـواری حالشـــان جـــا نیامده که کســـی از یک بلنـــدی نه چندان مرتفع از آنها میخواهد که از کنار سنگ چینها رد شوندهمه به کنار استخری نیم دایره بروند وقتی همه جمع میشوند آقایی بعد از ســـالم و احوالپرسی خودش را راهنمایی مستقل از میراث فرهنگی معرفی میکند که از اهالی همان منطقه است و رایگان باداب سورت را به گردشگران معرفی میکند.

معرفی راهنما برای باداب ســـورت اینطور شروع شد: چشـــمههای باداب سورت در ارتفاع 1841 متری از ســـطح دریا قـــرار گرفته و اصالت باداب ســـورت از روستایی به نام ســـورت در باال دســـت این منطقه گرفته شده که امروز خالی از سکنه شده و اثری از آن وجود ندارد.

اما باداب ســـورت یعنی چه: بـــاداب یا بادو به زبـــان مازندرانی یعنی چشـــمههای­ی که آب آن خـــواص درمانی دارنـــد و معنی دیگر باداب و ســـورت روستایی که اســـمش روی این منطقه مانـــده اســـت، در این محـــل دریاچـــها­ی وجود دارد که سرچشـــمه اصلی آبهای پاییندست مختلــــف میتواننـــ­ـد رنــــگ آب را تغییــــر دهند بهعنوان مثال رســــوب آهن آب را به رنگ قرمز، رســــوب مس به رنگ ســــبز، گوگرد به رنگ زرد و آهک و نمک هم آب حوضچهها را به رنگ سفید در میآورند. همچنین باکتریهای موجود در آب نیز باعث تغییر رنگ آب حوضچهها میشــــوند. یک چشــــمه دیگر در باالدســــ­ت این چشمه قرار دارد و بهدلیــــل ترش بــــودن آب، بومیهای این منطقه به آن بادابترش میگویند. چشمههای بــــاداب ســــورت از نوع ژئوپارک محســــوب شــــده و همزمــــان بــــا آخریــــن چینخوردگــ­ــی البــــرز در پلیوستوســ­ــن و پلیوســــن کــــه دوران چهــــارم زمینشناسیب­وده،شکلگرفتهاس­ت.

چشمههای اسرارآمیز باداب سورت مشتمل بر سه چشــــمه با آبهای کامالً متفاوت ازلحاظ رنــــگ، بو و مــــزه اســــت و یکی از این چشــــمهها دارای آبی بســــیار شــــور بــــوده و دارای دریاچهای کوچک اســــت که عمدتاً در تابســــتا­ن برای شنا و آبدرمانی استفاده میشود و در قسمتی از کف ایــــن دریاچه حفــــرهای عمیق به نــــام برمودای اروســــت وجود دارد. این رســــوبات، همراه با آب دریاچــــه جهت درمان دردهای کمر و پا، امراض پوســــتی، رماتیسم و میگرن ســــودمند است و به علت شــــوری زیاد این دریاچه و دارا بودن امالح و مواد معدنــــی فراوان بههیچعنـــ­ـوان در فصل زمســــتان یخ نمیزند و هیچ جانــــوری نیز در آن زیست نمیکند. این راهنما به گردشگران توصیه کرد که اگر ســــینوزی­ت دارند حتماً دوبار آب شور اســــتخر را به بینیشان بریزند و از سرچشمه آب ترش بخورند تا سموم بدنشان دفع شود. شبیه این چشمههای شــــگفتان­گیز باداب سورت در ایــــران در پاموکالـــ­ـه در ترکیــــه، ایوانهای مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در امریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک وجود دارد. ■ 7 رنگ سحر انگیز سورت

باداب سورت رؤیایی و سحرانگیز که حاصل هنرمندی خدا بر طبیعت کوهســـتان­ی اســـتان همچون حضــــور گروههــــا­ی فیلمبــــر­داری برای عروســــی صورت میگیرد به دور از چشــــم یگان حفاظت بوده که در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی صورت میگیرد. وی درباره ایجاد زیرســــاخ­تهای گردشــــگر­ی در باداب ســــورت اظهــــار داشت:زیرســــاخ­تهای گردشــــگر­ی این منطقــــه به صورت کتابچهای بــــه منابع طبیعی استان ارســــال شــــده تا مورد بررســــی قرار گیرد. هــــر زمان که طرحهــــای این کتابچه تأیید شــــود بخش خصوصی کار ساخت پارکینگ و سرویس بهداشتی را آغاز میکند در حال حاضر پارکینگ موقتی این محل از طریق دهیاری و بخشــــدار­ی منطقه اداره و نظارت میشود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران ایجادراهدس­ترسیمطمئنب­همحلچشمهها­ی رنگی باداب سورت را از دیگر طرحهایی بیان کرد که در صورت واگذاری زمین از طریق جنگلبانی و منابـــع طبیعی همزمان با طرحهـــای آن، کار ساخت راه دسترسی هم انجام میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran