Iran Newspaper

درمان آلرژی بهاره را جدی بگیرید

- دکتر مریم محلوجی راد فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی

■ دختری 8 ســـاله دارم کـــه از اواخر اســـفند دچار گرفتگی بینی، خس خس و خروپفهای شبانه شده اســـت. ابتدا گمان میکردم که سرماخورده است اما هنگامی که این عالئم طوالنی شـــد به پزشـــک مراجعـــه کردم. وی این مشـــکالت را نشـــانه آلرژی فصلی عنوان کـــرد. داروها و اســـپریها­یی که دکتر برای دخترم تجویز کرد مشـــکالت او را کاهش داده و تـــا حدودی بهبود یافته اســـت اما شـــنیدهام این اســـپریها حاوی کورتون است. لطفاً مرا راهنمایی کنید که آیا این موضوع واقعیـــت دارد یا خیر؟ اگر درست است میتوانم مصرف آنها را قطع کنم؟

آلرژیهـــا­ی فصل بهار مخصوص ســـن خاصی نیســـت و بســـیاری از افـــراد جامعه با آن دســـت به گریبان هستند. گرفتگی بینی، خس خس، عطسه و سرفه میتواند نشـــانه آلرژی فصل بهار باشد اما در کودکان ممکن اســـت با عالئمـــی مانند خرخرهای شـــبانه، گرفتگی بینـــی و تنفـــس دهانی مواجه شـــویم. هرچنـــد این عالئم مخصـــوص آلرژی نیســـت و در مبتالیان به عفونتهای ویروســـی هم دیده میشود اما بهتر است تشخیص و افتراق آن را به پزشک بسپارید.

در مورد سؤال شما باید بگویم که بیشتر اسپریهایی که برای کنترل آلرژی اســـتفاده میشـــوند حاوی کورتون هســـتند اما ازآنجایی که دوز کمی دارند و به صورت موضعی اســـتفاده میشـــوند معموالً مشـــکلی برای بیمار ایجاد نمیکنند. از ســـوی دیگر پزشـــک متخصـــص مقـــدار دارو و دوره درمان را بر اساس شرایط بیمار، شدت بیماری و مشکالت احتمالی ناشی از آن مشخص میکند و شما با قطع ناگهانی دارو نه تنها به فرزندتان کمک نمیکنید بلکه شرایط عود بیماری را فراهم میکنید.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran