Iran Newspaper

مکرون: حمله احتمالی به سوریه، شامل متحدان دمشق نمیشود

در گرماگرم گمانه زنیها درباره حمله احتمالی امریکا به سوریه مطرح شد عضو کمیســیون امنیت ملی مجلس: ایران در عمق اســتراتژی­ک خود با کسی تعارف ندارد

-

در شــرایطی کــه اعــالم احتمــال حمله امریــکا بــه ســوریه در حســاب توئیتــری رئیــس جمهــوری امریکا بــا تحلیلها و گمانهزنیهـ­ـای مختلــف همــراه شــده اســت، در دیــدار روز گذشــته علــی اکبــر والیتی بــا ولید معلم، بر حمایت ایران از سوریه و دولت قانونی آن تأکید مجدد شــد. در دیــدار مشــاور مقــام معظــم رهبــری در امــور بینالملل بــا وزیر امور خارجــه و معــاون نخســت وزیــر دولت ســوریه، دو طــرف بــر ضــرورت افزایش رایزنیهــا و هماهنگیهــ­ا بین ســوریه و ایــران بــرای رویارویــی با تروریســته­ا و حامیانشان تأکید کردند.

والیتــی همچنیــن عصــر دیــروز در غوطــه شــرقی حضــور یافــت و ضمــن بازدیــد از مناطــق آزاد شــده توســط فرماندهان ارتش سوریه در جریان روند آزادســازی غوطه شــرقی قــرار گرفت. با این حــال تحوالت ســوریه که طی بیش از یــک ســال اخیر روی ریــل حل بحران از مســیر راهکارهــا­ی سیاســی همچــون مذاکــرات آســتانه قــرار گرفتــه بــود، روز گذشته با انتشار اخباری مبنی بر بررسی گزینههــای متعــدد امریــکا و متحــدان اروپاییاش برای حمله به سوریه با طرح اتهامحملهش­یمیاییعلیه­غیرنظامیان وضعیتی متفــاوت یافت تا آنجــا که در برخی رسانهها شایعات تکذیب شدهای از خــروج بشــار اســد و خانــوادها­ش از سوریه و سفرشان به تهران منتشر شد.

در چنین شرایطی «امانوئل مکرون» رئیــس جمهــوری فرانســه در کنفرانس خبری مشــترکاش با ولیعهد سعودی بــا بیــان اینکــه «خــط قرمــز مــا دربــاره تسلیحات شــیمیایی در سوریه ارتباطی بــا مباحــث شــورای امنیــت نــدارد و در حــال رایزنــی بــا شــرکای خود هســتیم تــا تصمیــم خــود دربــاره اقــدام علیــه ســوریه را اعــالم کنیــم»، گفــت: «ظرف چنــد روز آینــده دربــاره اقــدام نظامــی در ســوریه تصمیمگیــر­ی میکنیــم. در صورتی که حملهای صورت گیرد، علیه توانمندیها­ی شــیمیایی سوریه خواهد بود، نه متحدان دمشق».

منابع امریکایی نیــز از تالش ترامپ بــرای انتخــاب گزینههــای قدرتمندتــ­ر علیه سوریه خبر دادند. سخنگوی وزارت خارجــه امریــکا نیــز در نشســتی خبری ادعاهای بی اساس مقامهای واشنگتن علیه تهران درباره بحران سوریه را تکرار کــرد و گفت: «ما شــدیداً دربــاره حضور ایران در سوریه نگرانی داریم.»

ایــن خبرهــا در کشــورمان بــا تحلیل و گمانهزنیهـ­ـای کارشناســی متفاوتــی مواجــه شــد. چنــان کــه حشــمتاهلل فالحت پیشــه، عضو کمیســیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اســالمی بــا پیشبینــی حملــه نظامــی محدود و هماهنگ شــده امریکا و رژیم صهیونیســت­ی بــه ســوریه، هــدف از این حملــه احتمالــی را در راســتای تــالش برای حفظ گروههای افراطگرای اسالمی و تعویق روند ثبات در ســوریه دانست و در عیــن حــال بــا یــادآوری اینکــه آنهــا هــر چه به این ســمت حرکت کند، ســه کشور ایران، روســیه و سوریه برای ایجاد ثبــات سیاســی در ســوریه حســاستر و جدیتر میشوند، گفت: ایران در عمق اســتراتژی­ک خود با کســی تعارف ندارد و سیاســت دفاعی ایــران در قبــال هیچ کشوری قابل اغماض نیست.

او همچنیــن دربــاره تأثیــر حملــه احتمالــی امریــکا بــه ســوریه در ایــران، خاطرنشــان کــرد: «مــن معتقــدم آنها بخوبی حساسیتهای ایران را میدانند و ابعاد امنیتی مدنظــر ایران را تحریک نمیکنند اما اگر وارد مؤلفههای امنیتی ایران شــوند، آن وقت هــر ایرانی خود را موظف میداند که بجنگد.»

حســن بیگی، دیگر عضو کمیســیون امنیــت ملــی و سیاســت خارجــی مجلــس نیــز بــا تأکیــد بــر اینکه «بشــار اســد دلیلی بــرای حملــه شــیمیایی به مردمــان خــودش نــدارد» ، خواســتار ورود مجامــع بینالمللــ­ی درباره حمله احتمالی امریکا به ســوریه شــد و گفت: «امریکا تالش کرد با فشــارهایی مقابل ســازمان ملل بایستد و اجازه ندهد گروه حقیقتیاب برای آشکار شدن واقعیت به منطقه بیاید.»

علیرضــا رحیمــی، عضــو دیگــر کمیســیون امنیــت ملــی و سیاســت خارجــی مجلس نیز با اشــاره به حمله احتمالــی امریکا بــه ســوریه، تأکید کرد کــه ایــران بــه لحــاظ دفاعــی از طریــق دریایــی، هوایــی و زمینــی از اســتحکام الزم برخوردار است و در بهترین شرایط دفاعــی خــود قــرار دارد. رحیمــی ادامه داد: به نظر میرســد شکست امریکا در مذاکرات آســتانه و موفقیتهای محور مقاومت در شکســت داعــش، امریکا را به سمت عملیاتی کردن برنامههایش ســوق داده، البتــه بســتگی دارد کــه این حمله محدود باشد یا استراتژی نظامی پشــت آن وجود داشــته باشــد. اگــر آنها بخواهند دســت به عملیات نامحدود و بلندمدت بزنند قاعدتاً شکل همگرایی و ائتالفهــا­ی منطقــهای ممکن اســت تغییــر کنــد و بــا تغییــر ائتالفهــا­ی منطقــهای قدعدتــاً ســناریوها­ی جدیدتــری شــکل میگیــرد کــه در آن وضــع بایــد ارزیابــی بــه موقــع داشــت. رحمــان قهرمانپــو­ر، کارشــناس روابط

بینالملــل نیز با این تحلیل که به دلیل هزینــه زا بودن جنگ در ســوریه ترامپ وارد درگیــری طوالنــی مدت در ســوریه و مقابله مســتقیم با روســیه نمیشود،

دربــاره بهانــه ترامــپ بــرای حملــه بــه سوریه گفت: «تولید و قاچاق سالحهای شــیمیایی بــه صــورت گســتردهتر و آســانتر از سالحهای هســتهای صورت

میگیــرد. با توجه به این موضوع امکان بهکارگیری سالحهای شیمیایی از سوی گروههــای غیردولتــی در ســوریه منتفی نیست.»

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran