Iran Newspaper

توسعه پیام رسانهای داخلی نیازمند حمایت و اجماع ملی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسالمی:

-

به گفته وزیر فرهنگ و ارشــاد اســالمی فیلترینگ تلگــرام درحوزه مراکز تصمیمگیر مربوطه اســت و آنهــا باید در این زمینه نظر بدهند اما هنوز هیچ تصمیمیدرای­نخصوصگرفته­نشدهاست.

بــه گــزارش ایرنــا، ســید عبــاس صالحــی روز چهارشنبه در پایان جلســه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاســخ به سؤالی درباره جلسه مرکز ملی فضای مجازی با پیام رسانهای یک میلیون کاربر افزود: توسعه پیام رسانهای داخلی نیازمند حمایت و اجماع ملی است.

وی بــه بیانــات رهبر معظــم انقــالب در مورد شــرایط فعلی کشــور اشــاره کرد و یادآور شد: دوره جدیــد یــک دوره تمدنی تلقی میشــود و فضای مجــازی شــبیه یــک انقالب صنعتــی، یــک دوره جدیــد را آغــاز کرده اســت و اگر ما بتوانیــم در این دوره بــا حضور فعالتر درفضــای مجازی حرکت کنیم، میتوان سهم بیشتری در آن ایفا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشــاد اســالمی فضای مجازی را بسیار متنوع توصیف کرد که حوزههای مختلف زیــر ســاختی و کارکــردی دارد و یکــی از حوزههای زیرساختیوک­ارکردیوزیر­ساختی،پیامرسانها­ی داخلیهستند.

وی برحمایت از پیام رســانهای داخلی تأکید کــرد و گفــت: ایــن حمایت یــک رویکرد جــدی و قابــل توجــه در مجموعــه نظــام اســت بنابرایــن اجــازه بدهید تصمیمات را همان مراکز مرتبط با فیلترینگدن­بالکنندتاد­راینارتباط­صحبتهای منپیشنظروپ­یشتصمیمتلق­ینشود.

وزیرفرهنگو­ارشاداسالم­یهمچنیندرپ­اسخ به ســؤالی دربــاره الیحــه نظام جامع رســانههای همگانی و تصمیــم دولت درایــن زمینه تصریح کرد:اینالیحهفا­رغازاشکاال­توانتقادات­اصحاب رسانهوبعدا­زبررسیمجدد­درکمیسیونف­رهنگی دولــت، قــرار شــد تــا پایــان فروردین مــاه نظرات کارشناسان و اهالی رسانه جمعآوری و جمعبندی نهایی شود. در این زمینه تاکنون چندین جلسه با کارشناســا­ن ذیربط برگزار شده اســت و هماکنون دردفتر مطالعات و برنامهریزی رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی درحال نهایی شدن است که پس از نهایی شدن به دولت تقدیم میشود.

ویدربارهای­نترنتبدونف­یلتربرایخب­رنگاران نیــز گفت: با توجه به پیشــنهاد برخی افــراد برای دسترسی خبرنگاران به این نوع اینترنت و تسهیل در امــر دسترســی روانتــر خبرنــگارا­ن و اســتقبال وزارتخانهه­ای فرهنگ و ارشاد اسالمی و ارتباطات و فنــاوری اطالعــات قرار شــد که اگــر خبرنگارانی تمایلی به اســتفاده از اینترنت بــدون فیلتر دارند حمایتشوند. ■ انقالب فضای مجازی مبتنی بر دانش و هوش اجتماعیاست

سیدعباس صالحی ظهر همچنین در نشست «چرا پیام رســان بومی» که روز سهشنبه با حضور ابوالحســن فیروزآبادی دبیر شــورای عالی فضای مجــازی و ســیدمرتضی موســویان رئیــس مرکــز توســعه فنــاوری اطالعات و رســانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشــاد اســالمی برگزار شــد بیان داشــت: شــاهد انقالبهــا­ی بســیاری از جملــه انقالبهای کشــاورزی، صنعتی ...و بوده ایم، ولی اکنون وارد مقطع جدید تمدنی شدهایم و فضای مجازی در این دوره فضای جدیدی را برای انسان، جامعه و تمدن بشری ایجاد کرده است.

وی گفــت: خاورمیانــ­ه در انقالب کشــاورزی به علل مختلف پیشتاز در تمدنهای بزرگ شد و در تمدنهای بســیاری از جمله تمدن بین النهرین نیز پیشرانی داشت ولی در انقالب صنعتی گرفتار تغییر تمدنی شــدیم و از نظر سخت افزاری، نرم افــزاری و دانش بــا تأخیر به این تمدن پیوســتیم اما در انقالب فضای مجازی بهدلیل اینکه مبتنی بر دانش، هوش و راههای میانبر اســت میتوانیم وارد این مسیر بشویم و فاصله هایمان را بر اساس هوش اجتماعی نســل جوانمان که بسیار است، کاهش دهیــم. بنابراین ســرمایهگذ­اری کشــور در فضای مجازی ضروری است.

وزیــر فرهنگ و ارشــاد اســالمی تصریــح کرد: اینکــه چگونه بتوانیم توان نســل جوانمــان را که مزیــت اجتماعی محســوب میشــوند و در حوزه دانــش و هوش فضــای مجازی فعال هســتند در کاهشتأخیرت­مدنیبهکارب­گیریم،ضروریاست.

وی تصریح کرد: اگردر فضای مجازی بسرعت حرکــت کنیــم ودر اقدامــات خــود وحــدت نظر و عمل داشته باشیم میتوانیم فاصله هایمان را با جهان مدرن کم کنیم. عضو شورای عالی انقالب فرهنگــی ادامــه داد: پیام رســانهای بومــی را نیز بایــد با این نگاه پیــش برد. بایــد در این فضا پیام رسانهای خود را تقویت کنیم و هوش ایرانی را در خدمتفضایمج­ازیقراردهی­م.

وی افــزود: همچنین باید به جایگاه اقتصادی فضــای مجــازی نیــز توجه شــود و نــگاه راهبردی دولت و نظام اجتماعی بر اســاس تمدنســازی و بــر مبنای تمدن فضــای مجازی اســت. باید پیام رسانهایداخ­لیرابهسمتز­یرساختهایم­لی و خود کفا پیش ببریم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran