Iran Newspaper

سه چهره شاخص سینمای جهان، میهمانان ویژه ضیافت سینمایی ایران

حضور الیور استون ، نیکوال پیووانی و فرانکو نرو در جشنواره قطعی شده است

-

«ایران»:

ســی و ششمین جشــنواره فیلم فجــر در حالــی از 30 فروردیــن مــاه آغــاز میشــود کــه بــرای ســومین دوره متوالی هویتی مســتقل را تجربه میکند. جدایی بخش بینالملل از بخش ملی و برگزاری آن در اردیبهشــت­ماه یکــی از راهکارهای مدیران سینمایی برای اعتبار بخشیدن به جشنوارهای بود که زیر سایه بخش داخلی هویــت خــود را از دســت داده بــود و نــه سینماگران داخلی سیمرغهایش را مهم میدانســتن­د و نه میهمانــان و برگزیدگان خارجــی برای دریافت آن شــوق و رغبتی داشتند. در چنین شرایطی که بیاعتباری و بیهویتی بخش بینالملل جشنواره به ترجیع بند اظهارنظر اهالی سینما درباره بخشبینالمل­لجشنوارهتب­دیلشدهبود مدیران ســینمایی تصمیم به جداســازی این دو بخش گرفتند. از همان روزهایی که سازجداییبخ­شبینالمللا­زبخشملی کوک شد اغلب منتقدان سینمایی یکی از راهکارهای اعتبار بخشیدن به جشنواره را حضور فیلمســازا­ن مطرح عنوان کردند. برخــی بــر این بــاور بودنــد کــه در صورتی میتــوان مدعــی داشــتن جشــنوارها­ی بینالمللــ­ی شــد کــه اگــر از فیلمســازا­ن و چهرههای سینمایی دعوت کردیم با میل و رغبــت بیایند. تصور همگانی بر این بود کــه اگر ایــن چهرهها به جشــنواره جهانی فیلــم فجــر نمیآینــد یا شــرط و شــروط میگذارندیع­نیاطمینانن­دارندوباید­این اطمینان و اعتماد برای آنها جلب شــود. در نخســتین گامهای اســتقالل جشنواره شــاید این توقع و انتظار وجود نداشت که رایزنیهای برگزارکنند­گان جشنواره برای حضور چهرههای سرشــناس جواب دهد و جشنواره بواسطه نامها و اسامی مطرح رونق بگیــرد. از ســوی دیگر دبیــر دو دوره اخیر و برگزارکنند­گان جشنواره هم چندان اعتقادی بــه اصــرار از دعــوت چهرههای مطرحوحتیفض­ایتبلیغاتی­ایجادشده بواسطه آن نداشتند و بر این باور بودند که بخش بینالملل جشنواره فیلم فجر قرار است جشنوارهای با طعم و ذائقه فرهنگ ایرانی باشد و «نه کپی کن و برلین».

حاالبهفاصل­هکمترازیکه­فتهتاشروع جشــنواره ســی و ششــم خبری که برگزاری این رویداد سینمایی را سر زبانها انداخته اســت حضــور یکــی از بحثبرانگیز­تریــن فیلمســازا­ن هالیــوود بهعنــوان میهمــان است. الیور اســتون کارگردان شناخته شده امریکایی به جشــنواره فیلم فجــر میآید. این خبری اســت که ســیدرضا میرکریمی روز چهارشــنبه ۲۲ فروردینماه در نشست خبری این دوره از جشنواره مطرح کرد: «او ابراز تمایــل کرد که در جشــنواره برنامهای داشــته باشــد و ما برنامه مفصلی بــرای او چیدیم.» او البته در بخشــی از این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت بیمیلی فیلمســازا­ن مطرح به جشنوارهها توضیح داد: «ما باید کار ایجابی کنیم تا سینماگران متمایلبهحض­وردرجشنوار­هشوند.ماباید جشــنوارها­ی کارآمد و با برنامههای متنوع برگزارکنیم­تاسینماگرا­نمتمایلبهش­رکت در جشــنواره باشــند.» امــا طبق شــنیدهها غافلگیریها­ی جشــنواره ســی و ششــم به همیــن خبــر بســنده نمیشــود و میتوان منتظر اخبار امیدوارکنن­ده در این خصوص باشیم.فرانکونروب­ازیگرسرشنا­سایتالیایی و نیکــوال پیووانی آهنگســاز و رهبر ارکســتر مطــرح ایتالیایــ­ی که بــرای فیلــم «زندگی زیباســت» برنده اســکار بهترین موســیقی متــن شــده از دیگر میهمانانی هســتند که حضورشان در جشنواره قطعی شده است. ■

از برگزاری کنســرت آهنگساز ایتالیایی تا حضوردانشآم­وزاندرجشنو­اره

رضا میرکریمی که برای ســومین سال پیاپــی دبیــری ایــن جشــنواره را بــر عهده دارد روز گذشــته در دیــدار با اهالی رســانه ضمــن تشــریح اهــداف و دســتاورده­ای جشنواره و ارائه اطالعات درباره کم و کیف ایــن دوره از جشــنواره به ابهام نمایندگان رسانههای خبر پاســخ داد. او دوستیابی برایسینمای­ایرانراوظی­فهمهمواصلی جشــنواره عنوان کــرد و از احتمال کســب رتبه a از فیاپف خبر داد: «در اجالس سال گذشتهمدیرا­نفیاپفبهما­اعالمکردند­که این جشنواره در حد گرفتن رتبه A هست و میتواند جزو ۵۱ جشنواره مهم دنیا باشد اما فقط یک مشکل کوچک برای استمرار این جشنواره باکیفیت استاندارد آن است وامسالبازه­منمایندهفی­اپفبهجشنوا­ره میآید.»

بــه گفتــه میرکریمــی، امســال بــرای ثبتنام فیلمهای خارجی همانند خیلی از جشــنوارهه­ا مبلغــی (0۲ دالر) دریافت شده و بیشتر از 00۶۱ فیلم ثبتنام کردند. همچنین فیلمهای بخش بازار امسال بنا بــه درخواســت میهمانان خارجــی دو بار نمایش داده میشود. طبق اطالعات ارائه شــده در این نشست قریب به ۲000 فیلم کوتاه و بلند در جشــنواره ثبتنام کردند و 0۲۱ فیلم از ۴۵ کشــور پذیرفته شدهاند. از رویدادهای تازه در این دوره جشــنواره هم میتــوان به برپایی زنگ هفتم اشــاره کرد که بر اســاس آن هفت فیلم در دو سانس صبح بهمدت ۹ روز بــه دانشآموزان اول و دوممتوسطه و ششم ابتدایی اختصاص دارد و هدایایی هم به برخی دانشآموزان داده میشــود تا با بلیت ســینما به همراه خانوادهبهت­ماشایفیلمه­ابنشینند.

آن طور که میرکریمی در این نشســت خبر داد قرار است امسال متناسب با حال و هوای اعیاد شــعبانیه جشنواره از فضای پرنشــاطی برخــوردار باشــد و همچنیــن بــا توجــه بــه نزدیکــی بــه برگــزاری جــام جهانــی برنامههای ویــژهای نیز با حضور ورزشــکارا­ن تــدارک دیــده شــده اســت. میرکریمــی از برگزاری یک کنســرت ویژه میهمانانجش­نوارهدرتار­یخ5اردیبهش­ت در تاالر وحدت با حضور پیووانی آهنگساز مطرح ایتالیایی خبر داد که این کنسرت با هماهنگیسفا­رتایتالیاا­نجاممیگیرد. ■

نمایشفیلمه­اباکمترینم­یزانممیزی

دبیــر جشــنواره جهانی فیلــم فجر در پاســخگویی به ســؤالهای خبرنــگارا­ن با ابراز خشــنودی از افتتاح جشنواره با فیلم «آنســوی ابرهــا» مجیــد مجیــدی اعــالم کــرد که با توجه به اکران نوروزی فیلم «به وقــت شــام» امکان حضــور ایــن فیلم در بخش مسابقه وجود ندارد اما فیلم «تنگه ابوقریــب» ســاخته بهــرام توکلــی در این بخش داوری خواهد شد.

او در بخشــی از ایــن نشســت دربــاره انتخاب فیلمها هم اطمینان داد که تمام فیلمها با نظر او و گروهش انتخاب شده و مطلقاً دخالتی از جایی در این کار صورت نگرفتهاست.

شفافســازی هزینــه و میــزان بودجه جشــنواره از ســؤالهای مطــرح شــده در این نشســت بود. میرکریمی بودجه سال گذشته جشنواره را بیشتر از هشت میلیارد اعالم کــرد و گفت که امســال هم با توجه به باال رفتن قیمت ارز و اضافه شدن چند بخش دیگر به هشــت میلیارد میرســد. او دربــاره ممیــزی فیلمها هــم تأکید کرد کــه در این خصوص با فیلمســازا­ن توافق شدهاستوکمت­رینمیزانمم­یزیاعمال میشود. ■

احتمالداور­یفرهادیدرج­شنواره

حضــور فیلــم تــازه اصغــر فرهــادی پرســش دیگر اهالی رسانه در این نشست بــود. میرکریمــی با اشــاره به حضــور این فیلم در جشنواره کن گفت که طبق اعالم پخشکننده این فیلم به سختی برای کن آماده شــده و احتمال حضور در جشنواره فجــر را نداشــت. او ایــن را هــم گفــت کــه جشــنواره ارتباط خوبی با فرهــادی دارد و از احتمال حضــور او در هیأت داوری دوره بعدیجشنوار­هخبرداد.

در بخشــی دیگــر از ســوی یکــی از خبرنگاراند­رخواستشدکه­امکانیبرای ناشنوایانف­راهمشودتاا­ینقشرازجام­عه بداننــد در ایــن رویــداد چه خبر اســت. در اینبــاره میرکریمی ابراز امیــدواری کرد با توجه به آماده بودن فیلم «به وقت شام» بتــوان ســانس ویــژهای در ایــن خصوص تدارک دید. همــکاری وزارت امور خارجه برای حضور میهمانان خارجی یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این نشست بود که میرکریمی این گونه پاسخ داد: «وزارت خارجه همکاری خیلی خوبی با ما داشته و دارد و فقط چند مــورد نگرانی داریم که امیدوارم ویزای این افراد هم بزودی صادر شود و همه میهمانان ما به ایران بیایند.»

 ??  ?? فرانکو نرو بازیگر مطرح ایتالیایی به ایران می آید
فرانکو نرو بازیگر مطرح ایتالیایی به ایران می آید

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran