Iran Newspaper

دستور برخورد با خاطیان ماجرای مرکز اوتیسم رشت

-

در چنــد روز اخیــر فیلمــی بیــن کاربــران فضای مجازی دســت بهدســت میشــد کــه در آن چند کــودک مبتال به اوتیســم، از ســوی یکــی از مراکز نگهــداری موقت بهزیســتی در رشــت به شــکل نامتعارفــ­ی تنبیــه میشــوند. در ایــن فیلــم کــه تصاویــرش از طریــق دوربینهــا­ی مــدار بســته منتشــر شــده، دو مربی که معلوم نیســت به چه علت، اما بهطرز ناراحتکنند­های به سر و صورت یک کودک ضربههای شدید میزنند. البته انتشار ایــن تصاویــر بــا واکنــش شــدید کاربــران فضای مجازی هم روبهرو شــد و بازتاب گســتردهای هم در رسانهها بهدنبال داشت، تا جایی که «معاون امــور توانبخشــی ســازمان بهزیســتی کشــور» نیز نســبت به آن واکنش نشان داد و اعالم کرد که با خاطیــان برخورد و دو مربی متخلف از این مرکز اخراج شدند.

«حســین نحــوی نژاد» با اشــاره بــه اینکه این اتفــاق در خــرداد 96 صــورت گرفتــه و ســازمان بهزیســتی بالفاصلــه پــس از آن با افــراد خاطی برخورد کرده است به تسنیم گفت: پس از اطالع از موضــوع ســازمان بهزیســتی مســئول مرکــز را بهدلیل ســهلانگار­ی توبیخ کرد و بــا دو خانواده شاکی جلسهای را برگزار کرد.

او ادامه داد: هدف رسانههای بیگانه از انتشار ایــن فیلــم تخریــب نظــام و خدمات بهزیســتی اســت. متأســفانه دو تــن از مربیــان در این مرکز اقدام به آزار و اذیت (کتک کاری) یکی از کودکان کرده و رسانههای بیگانه با هدف زیر سؤال بردن خدمــات جمهوری اســالمی ایــران ایــن فیلم را پخش کردهاند.

نحوینژاد ادامه داد: کودکان اوتیسم از جمله کــودکان معلولــی هســتند کــه شــرایط آمــوزش و نگهــداری آنهــا با ســایر معلــوالن متفــاوت به مراتــب ســختتر اســت، بهطوری کــه هماکنون 3هزار کودک اوتیسم در مراکز سازمان بهزیستی نگهداری میشوند. ■ لــزوم تربیــت نیــروی متخصــص و باتجربه در مراکزتوانب­خشی

کارشناســا­ن حــوزه مــددکاری و بهزیســتی معتقدنــد بــا تربیــت نیــروی ماهــر و باتجربه تا حــدودی زیــادی میتــوان از بــروز ایــن تخلفات در جامعــه جلوگیــری کــرد. موضوعی که «ســید حسن موسوی چلک»، رئیس انجمن مددکاری اجتماعــی ایران بــه آن تأکیــد کرد و بــه «ایران» گفــت: انتشــار تصاویر تنبیه کــودکان هیچکس را خوشــحال نمیکند، بخصوص اگــر این موضوع برای یک کودک دچار اوتیسم اتفاق افتاده باشد.

چلــک بــا تأکیــد بــر اینکــه تنبیــه کــودکان در مراکــز توانبخشــی یکــی از موضوعاتی اســت که در کشــورهای مختلف نیز وجود دارد، ادامه داد: بــا نظارت و برخــورد قاطع با متخلفــان میتوان خطاهــای احتمالــی را تــا حــدود زیــادی کاهش داد. در خصــوص این موضوع نیز ســال گذشــته بهزیســتی برخوردهای الزم را با متخلفان انجام داده است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran