Iran Newspaper

توضیح سیف درباره حمله به او در صحن علنی مجلس

- گروه اقتصادی

پنــج روز پــس از اجــرای سیاســت یکسانســاز­ی نــرخ ارز، ســازوکار خریــد و فــروش ارز و تأمیــن نیازهــای فعــاالن اقتصــادی و مردم روشــنتر شــده اســت. از ۱2 فروردیــن مــاه دولــت بــا اعــالم نرخ 4200 تومانــی بــرای دالرسیاســ­ت ارز تک نرخــی را کلید زد و دراین مــدت با صدور اطالعیههــ­ا و بخشــنامهه­ای مختلــف جزئیات بیشــتری از نحوه هدایت بازار ارز منتشر شده است.

یکــی از تازهتریــن اقدامــات صــورت گرفتهدراین­خصوصتغییرن­قشصرافی هاســت. براین اســاس فعالً بانک مرکزی هیــچ ارزی بــه بــازار و صرافیهــا تزریــق نخواهــد کرد ضمــن اینکــه صــدور حواله ارزی نیز در صرافیها ممنوع شــده است. از روز ابالغ و اجرای سیاســت یکسانسازی نرخ ارز که از هفته گذشته در دستور کار قرار گرفتدیگرصر­افیهاروالم­عمولگذشته را نداشــته و حتی خرید و فروش اسکناس ارزی توســط آنهــا ممنــوع شــده اســت و نمیتوانند در این مورد اقدام کنند، چراکه بانکها ملزم به خرید و فروش اســکناس شدهاند. بدین ترتیب طبق اعالم مسئوالن بانــک مرکــزی دیگــر ایــن بانــک بــه روال گذشته به صرافیها ارز تزریق نخواهد کرد و این روند فعالً منتفی اســت چــرا که قرار بر این اســت تا تأمین نیازهای اصلی همه گروههاینیا­زمندبهارزب­هطورغیرمست­قیم یا از طریق سامانههای تعیین شده، تأمین شــود. درهمین زمینه معــاون ارزی بانک مرکــزی گفــت: از این پــس، صــدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی، ممنوع خواهد بــود و همچنیــن بانکهــا ملزم بــه خرید اســکناس خرد افــراد هســتند و صرافیها نمیتوانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند.ســید احمــد عراقچــی عنــوان کرد: طبق ضوابط جدید بانکها ملزم به خرید اســکناس خرد افــراد هســتند و صرافیها نمیتوانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند. عراقچی درباره ســپردهپذی­ری ارزی نیز گفت: بانک مرکــزی این تضمین را به تمــام ســپردهگذا­ران ارزی میدهــد کــه با سود مقرر در سررسید، به این افراد، همان اسکناسسپرد­هگذاریشدهر­ابازپسدهد.

بانکمرکزیض­وابطتأمینا­رزکاالهای وارداتیران­هاییکرد

بانــک مرکــزی، روز جمعــه در ادامــه تدوینضوابط­ودستورالعم­لهایمربوط به سیاســت جدید یکسانســاز­ی نرخ ارز، ضوابــط تأمیــن ارز کاالهــای وارداتــی را نهایــی کرد. روابط عمومــی بانک مرکزی جمعه شــب گزارش داد، در جلسهای که با حضــور «محمــد شــریعتمدا­ری» وزیر صنعــت، معــدن و تجــارت و«مجتبــی خسروتاج» رئیس سازمان توسعه تجارت در دفتر «ولی اهلل سیف» رئیس کل بانک مرکزیبرگزا­رشد،مقررشدصادر­کنندگان غیرنفتــی، ارز خــود را از طریــق ســامانه «نیما» (نظــام یکپارچه مدیریــت ارزی) بــه سیســتم بانکی یــا صرافیهــای مجاز بفروشند که این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشــور میرســد. در همین حال، معــاون ارزی بانــک مرکــزی در نشســت مدیــران بینالملــل و ارزی بانکهــا و مؤسســات اعتبــاری کشــور اعالم کــرد، بر اســاس تصویب نامه هیأت وزیران، تمام واردات کاال و خدمــات بــه کشــور منوط به ثبت سفارش نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت است. سید احمد عراقچی تأکید کرد، بر این اســاس واردات کاال و خدمات حتی در مناطــق آزاد تجــاری نیز نیازمند ثبــت ســفارش اســت. وی درخصــوص تغییــر عمــده مقــررات واردات کاال و خدمات به کشــور نسبت به گذشته اعالم کرد: براساس تصویب نامه هیأت وزیران، تأمیــن ارز مورد نیاز واردات به کشــور باید از طریــق سیســتم بانکــی صــورت گیرد و واردکننــد­گان بــرای تأمین نیازهــای خود باید به بانکها مراجعه کنند.

جزئیاتسهشی­وهفروشارز صادرکنندگا­ن

بعــد از اجــرای نظام ارز تــک نرخی از ســوی دولت بــا دالر ۴200 تومانی، دولت اعــالم کــرده کــه دیگــر حاضــر نیســت از صادرکنندگا­نــی که ارز خود را به کشــور باز نمیگردانند، حمایت کند. بر این اســاس معافیتهایم­الیاتیوبرخ­ورداریازسو­د تشــویقی وامهای صادراتــی، دیگر به این صادرکنندگا­نتعلقنخواه­دگرفت.ازاین پس صادرکننده به سه روش ایفای تعهد خواهد کرد که شامل فروش به بانکها در سامانه نیما، واردات از محل ارز صادراتی و فروش به واردکننده با نرخ توافقی است.

سخنگوی بانک مرکزی با تشریح نحوه مراجعه متقاضیان دریافت ارز مسافرتی، دانشــجویی و درمان به شــعب بانکهای عامل از مردم خواســت بــرای دریافت ارز مســافرتی بــه فرودگاهها مراجعــه نکنند. محمدعلی کریمــی ویزای کشــور مقصد، گذرنامه، بلیت و رســید عــوارض خروج را بهعنــوان مــدارک الزم بــرای دریافــت ارز مسافرتی از شعب بانکهای عامل داخل شهر عنوان کرد و افزود: متقاضیان دریافت ارز مســافرتی بایــد مــدارک مذکــور را بــه شعب داخل شهر تحویل دهند و از شعب بانک ملی و ســامان در مبــادی خروجی و گذرنامه، ارز خــود را دریافت کنند. کریمی با تأکید بــر اینکه در حال حاضر بانکهای ملــی و ســامان بهعنوان بانکهــای عامل پرداخت ارز مســافرتی تعیین شدند ادامه داد: بتدریــج ســایر شــعب پرداخــت ارز مسافرتیاطا­لعرسانیخوا­هدشد.

طبــق اعــالم بانــک مرکــزی حداکثــر مبلــغ قابــل تأمیــن ارز دانشــجویی قابل پرداخــت یــا حوالــه حداکثــر ســاالنه 5۱ هــزار دالر یــا معــادل آن بــه ســایر ارزهــا بابت شــهریه دانشــگاه و حداکثر ماهیانه ۱000 دالر یا معادل آن به سایر ارزها برای دانشــجو و حداکثر ماهیانه 500 دالر برای هر عضــو خانواده وی اســت. پرداخت ارز دانشجویی پس از تأیید وزارتخانه ذیربط (حســب مورد علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به نرخ اعالمی این بانک انجام خواهد شد.

نظامبانکید­راجراییکسا­نسازینرخ ارزهمتکند

رئیــس کل بانــک مرکــزی از مدیــران عامل بانکها خواســت در اجــرای طرح یکسانســاز­ی نــرخ ارز اهتمــام ویــژهای داشتهباشند­چراکهفرصتم­ناسبیبرای انتقال فعالیتهای ارزی از صرافیها به شــبکه بانکی ایجاد شده است. بهگزارش روابــط عمومــی بانــک مرکــزی، ولیاهلل ســیف عصــر روز پنجشــنبه، در جلســه با مدیران عامل بانکها با بیان اینکه انتقال بخشــی از عملیــات ارزی از صرافیها به بانکهــا، مقاومتهایـ­ـی را با خود همراه دارد، خاطرنشــان کــرد: علــی رغــم ایــن مقاومتها، شفافیتی که این تصمیم در مدیــران عامل بانکهــا ضمن تقدیر از تالشهــا و زحمات رئیس کل بانک مرکزی و با احترام به ســاحت مجلس شــورای اســالمی بهعنــوان عصــاره فضائــل ملــت، حادثه پیش آمــده در روز سهشــنبه هنگام سخنرانی رئیس کل بانک مرکزی و هجمه و شعار تعدادی از نمایندگان مجلس را نکوهش کرده و تأسف خود را از این تنش پیش آمده، ابراز کردند. توضیحسیفدر­بارهحملهبه­اودرصحنعلن­یمجلس ولیاهلل ســیف، رئیــس کل بانک مرکــزی در کانال تلگرام خود نوشــت: برخــی از همــان ابتدا بنــا را بر نشــنیدن ...و قــرار دادند؛ و گزنده از آن رو که اینچنین بیتابی از ســوی بزرگوارانـ­ـی رخ داد که باید بر اســاس دســتور صریح قرآن و فلسفه تشــکیل مجلس شورای اسالمی، شــنونده اقوال باشند و انتخابکنند­ه بهترین سخنها. و البته عبرتآموز؛ چراکــه به همــه ما آموخت کــه هیــچگاه در هیچ جمعی همگان به یک صفت و منش نیســتند چنانکه اگر نبودند نمایندگان فهیم، صبور و شــجاعی مانند بــرادران بزرگوار

نحوهدریافت­ارزمسافریو­دانشجویی

تجارت خارجی ما ایجاد میکند مثبت و مفید اســت. عالوه بر این، تصمیم اتخاذ شــده منجر به تســهیل و تقویــت اجرای مقررات مبارزه با پولشویی میشود. سیف ضمــن تأکیــد بــر اینکــه هیــچ ارزی برای خروج ســرمایه و قاچــاق تخصیص داده نخواهدشد،افزود:باتأمینتما­منیازهای واقعی و منطقی، با ایجاد بازار ســیاه هم مقابله میشود. رئیس کل بانک مرکزی، تصمیم اتخاذشده توسط ستاد اقتصادی دولت و بانک مرکزی را بهترین تصمیم در شــرایط کنونــی خوانــد و گفــت: بانک مرکزی ماههاســت بهدنبــال راهکارهایی برای جلوگیری از خروج ســرمایه از کشور اســت کــه خوشــبختان­ه با تصمیــم اخیر ستاد اقتصادی دولت برای یکسانسازی نرخ ارز، این مهم عملیاتی شد. تابش، نعمتی، مطهری، وکیلی و یوسفیان مال تا همکاران بیتاب و کمصبر خود را از اطراف تریبون مقدس مجلس شورای اسالمی دور کنند قطعاً آسیبهای جسمانی وارد شــده به بنده و از آن مهمتر حیثیت و حرمت این تریبون ارزشمندبیش­ازپیشبود. اینهمــه در حالــی اتفــاق افتاد کــه اگر معــدود نمایندگان کمحوصلهای که گویا پیش از ســخنرانی حقیر عزم خود را برای نشنیدن توضیحات و شرح اقدامات، جزم کرده بودند، به رئیس کل بانک مرکزی ایران که میهمان مجلس شورای اسالمی بود، مجال آغاز سخن داده بودند، عرض میکردم کــه چرا به کمــک نمایندگان محتــرم برای ایجــاد همدلی بیشتر در مردم نیازمندیم ولی دریغا که نه حرمت میهمان نگاه داشته شد و نه مجال بیان کامل سخن داده شد. به هرحال مــا برای ارائه گزارش، به خانه ملــت روی آورده بودیم؛ همان مردمی که در انتخاباتها­ی گوناگون و متأخر نشان دادهاند که برای اداره دولت و حضور نمایندگان خود در مجلس، به کســانی رأی میدهند که اهل تأمل، تحمل، تدبیر،تبیینومنطق­هستند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran