Iran Newspaper

حمله برای دفاع از تروریستها

ارزیابی ظریف از تجاوز امریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه در گفتوگو با «ایران»: هیچ وقت به«دیپلماسی نمایشی» اعتقاد نداشتهام حفظ منافع ملی مهمتر از برجام است

- گــفت وگو گــروه سیاسی مریم ساالری روزنامه نگار

سرنوشت برجام به تصمیم دولتمردان امریکا در اردیبهشت مــاه پیــش رو گره خورده اســت. تصمیمی که ترامــپ بر پایه آن و بــرای عملــی کــردن تحقــق وعــده خــروج از برجــام به حمایــت حامیــان کم شــمار داخلی و خارجــیاش دلخوش کــرده اســت. گرچه ناظــران بینالمللی تغییــرات زودهنگام او در ترکیــب تصمیــم ســازان سیاســت خارجــیاش را گامی جدی به ســمت خروج از برجام دانســتهان­د با این حال بنای مســتحکم سیاســی و حقوقی توافق با ایران و مخالفت جدی ســایر طرفها بــا بر هم زدن آن، این فرض را قوت بخشــیده کــه ترامپ همچنــان برای مواجهــه با «ایران بــدون برجام» مردد اســت. مواجهــهای که محمدجواد ظریــف در گفتوگو بــا روزنامــه ایــران، آن را ســخت و پرچالــش توصیــف کــرد و ترامــپ را بازنــده صحنــهای که خود آراســته اســت، توصیف کــرد. بخش مهــم گفتوگویمان با ظریف کــه چند روز پیش در دفتــرش انجام شــد، در حالی به موضوع توافق هســتهای و ســناریوی احتمالــی ایــران اختصــاص یافت کــه امریکا روز شــنبه با همراهی فرانســه و انگلیس به بهانه استفاده دولت بشــار اسد از تسلیحات شــیمیایی، حمله نظامی محدودی را علیــه دولت ســوریه ترتیب داده بود. وزیر امــور خارجه ایران در نخســتین واکنش، این رویداد را در آستانه پیروزی میدانی بــزرگ و تعیین کننده دولت دمشــق، پیــام معنادار غرب در حمایت از جریانهای تروریستی منطقه خواند.

حمله نظامی امریکا ، فرانسه و انگلیس به سوریه در چه شرایطی و بــا چه هدفی صــورت گرفــت؟ پیامدهای چنیــن اقداماتی در شرایطی کنونی سوریه چیست؟ بایــد به زمــان انجام این گونــه حمالت دقت کــرد. هم حمله گذشــته امریــکا و هــم حملــه اخیــر این کشــور که با مشــارکت فرانســه و انگلیــس صــورت گرفتــه اســت، دقیقــاً در زمانــی صــورت گرفته که ارتش ســوریه در آســتانه پیروزیهای بزرگ و تعیینکننده میدانی قرار داشــته اســت. قبالً هم گفتهام این گونه اقدامات را تنها میتوان به عنوان پیامی به تروریستها و افراط گرایان برای حمایت دانست. یکی از ابعاد این حمله که مغفول مانده و به آن توجهی نشــده، این بوده است. سازمان منع ســالحهای شــیمیایی در الهه به عنوان یک سازمان خلع ســالحی مؤثر در خلع ســالح شــیمیایی در جهــان قصد اعزام تیم حقیقتیاب به ســوریه را داشــته است. این تیم در آستانه ورود بــه ســوریه بــرای انجــام تحقیقــات میدانــی درخصوص حادثــه دومــا بودهاند ولــی قبل از اینکــه این تیم وارد بشــود و کار خــود را آغــاز کند، این حمالت صورت میگیرد. یعنی ســه کشور امریکا، انگلیس و فرانسه نه تنها نسبت به سازمان ملل و شــورای امنیــت بی توجهی نشــان دادهاند بلکــه عمالً با این کارشــان ضربه بزرگی به اعتبار و جایگاه حرفهای سازمان منع سالحهای شیمیایی وارد کردهاند که باید پاسخگوی آن باشند. مــا به عنــوان قربانــی کاربرد ســالحهای شــیمیایی بــا هرگونه کاربــرد این گونه ســالحها توســط هر کســی و در هــر جایی و به هــر بهانهای مخالفیم و در عین حال قویاً معتقدیم که چنین ادعاهایی که از طریق ساز و کارهای حقوقی و فنی بینالمللی بــه اثبــات نرســیده باشــد، نبایــد بهانــهای بــرای اقدامــات یکجانبه تجاوزکاران­ــه بــه کشــورها باشــد.

رئیــس دادگاه انقــاب گفــت کــه محکومیــت محمــود رضا خــاوری - مدیرعامــل وقــت بانــک ملــی و یکــی از متهمان پرونده موســوم به فســاد بزرگ بانکی- قطعی شــده اســت. حجتاالسام والمسلمین موسی غضنفرآبادی در گفتوگو با ایسنا، گفت: دستور شناســایی و توقیــف اموال وی در داخل داده شــده اســت. وی بــا بیان اینکه مدت واخواهــی به پایان رســیده اســت، یادآور شــد: محکومیت خــاوری، جریمه نقدی و برگشــت اموال اســت که دســتور همه آنها داده شده اســت. محمودرضا خاوری مدیرعامل وقت بانک ملی و یکی از متهمان پرونده موسوم به فساد بزرگ بانکی است که به کانادا متواری شده است. وی 30 آبان ماه سال 96 در شعبه 26 دادگاه انقاب به صورت غیابی محاکمه شــد. او به اتهام اخال در نظام اقتصادی به 20 ســال حبس و بابت اتهام دریافت رشــوه به 10 سال حبس و همچنین پرداخت 3 میلیون دالر پول نقد به عنوان جزای نقدی محکوم شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran