Iran Newspaper

خیانت‌برخی‌کشورهای‌مسلمان‌در‌حمله‌به‌سوریه‌در‌اذهان‌باقی‌م ‌یماند

رئیس مجلس: 239 نماینده مجلس دیروز با انتشار بیانیه ای حمله امریکا و متحدانش به سوریه را محکوم کردند

-

دو روز پــس از حملــه موشــکی امریــکا و متحدانــش بــه پایگاههــا و تأسیســات ســوریه که به بهانــه بمباران شــیمیایی شــهر دومــا انجــام شــد، مــوج اعــام محکومیــت آن و در مقابل تاش برای توجیــه سیاســی ایــن اقــدام برخــاف موازین بینالملــل ادامه دارد. مقامات کشــورمان در نخســتین ســاعات پس از حملــه موشــکی ســحرگاه شــنبه امریکا بــا همراهــی فرانســه و انگلیــس، آن را اقدامــی هــرج و مــرج گرایانــه و تجــاوز آشــکار بــه تمامیــت ارضــی یک کشــور مســتقل آن هــم بــه بهانه اثبات نشــده استفاده از تسلیحات شیمیایی توصیف و محکــوم کــرده بودند و نســبت به آثار و تبعــات منطقــهای و فرامنطقهای آن هشــدار دادنــد. دیــروز 239 نماینــده مجلــس در بیانیــهای ایــن حملــه را محکــوم کردنــد و رئیــس مجلــس هم از همراهــی برخــی کشــورهای عربــی با ایــن اقــدام بشــدت انتقــاد کــرد. دیروز همچنین محمدجواد ظریف در تماس با وزیر امور خارجه انگلیس که کشورش یکی از اضاع ســهگانه ایــن حمله بود، به انتقاد از حمله خودســرانه به ســوریه پرداخــت. انتقــادی کــه بــا توضیحــات «بوریــس جانســون» دربــاره مشــارکت انگلیــس در این حمله موشــکی همراه شــد. بــا وجــود ایــن ظریف در ســخنان خــود خطاب به جانســون ضمــن تأکید مجدد بــر مخالفت جمهوری اســامی ایران با کاربرد هرگونه ســاح شیمیایی، ســابقه کاربــرد ســاح شــیمیایی علیــه ایران توســط صدام با حمایــت امریکا، انگلیــس و فرانســه را یــادآور شــد و از برخــورد دوگانــه غــرب نســبت بــه این موضوع انتقاد کرد.

بــه گــزارش ایرنــا، وزیر امــور خارجه کشــورمان اقــدام بــه حملــه، قبــل از ورود بازرســان ســازمان منع ساحهای شــیمیایی را ســؤال برانگیــز خوانــد و بــا یــادآوری اینکــه «دو حملــهای کــه بــه بهانــه ســاح شــیمیایی بــه ســوریه انجام شد، درســت در مقاطعی بود که ارتــش ســوریه دســت برتــر را در مقابل تروریســته­ا داشــت»، بــه همتــای انگلیســی خــود یــادآور شــد: «از ابتدای مطــرح شــدن خلــع ســاح شــیمیایی ســوریه اعــام کردیــم کــه گروههــای مســلح تروریستی ســاحهای شیمیایی در اختیــار دارنــد که به آن توجه نشــد.» ظریــف در پایــان بــا انتقــاد از اقــدام خودســرانه، غیرقانونــ­ی و یکجانبــه امریــکا، انگلیس و فرانســه در تجاوز به ســوریه به وزیر خارجه انگلستان یادآور شــد هیــچ کشــوری به طــور خودســرانه حق اجرای مقررات تنبیهی علیه ســایر کشــورها را خارج از موازیــن بینالمللی ندارد.

علــی اکبــر والیتــی، مشــاور مقــام معظــم رهبــری نیــز روز گذشــته در حاشــیه دیــدارش بــا یــک مقــام چینی آنچــه امریکاییها در ســوریه با اســتناد بــه اســتفاده از ســاح شــیمیایی انجام دادنــد را نوعــی بهانهجویــ­ی دانســت و گفــت: «بــدون تردیــد پیــروزی ســوریه در غوطــه شــرقی پیــروزی بــر مجموعه امریکاییها و اسرائیل و سعودیهاست و در آینده قویتر هم میشوند. دیگران هســتند کــه بایــد شکستهایشــ­ان را توجیــه کننــد و گرنــه ایــران قویتــر از گذشته به حمایتش ادامه میدهد.»به گــزارش ایران آناین، والیتی با تقدیر از موضــع چیــن در محکومیت این حمله خودســرانه گفــت: «مــا یقیــن داریــم اتهام دروغ اســتفاده از ساح شیمیایی به دولت ســوریه میزننــد. دیدار هیأت ایرانی از غوطه شــرقی نشان میداد که ساح شــیمیایی استفاده نشــده چرا که آثار ساح شیمیایی مدتها میماند.»

به گــزارش ایســنا، ارتــش جمهوری اســامی ایــران نیــز روز گذشــته در بیانیهای «حمله موشــکی به ســوریه که بــه دنبال ادعای دروغیــن آنها مبنی بر استفاده دولت سوریه از ساح شیمیایی علیــه ملــت ســوریه انجــام گرفــت» را نمونــه بــارز حمایــت و پشــتیبانی از گروههــای تروریســتی دانســت و تحلیل کرد: «در ســالهای اخیر هــرگاه در نبرد علیه تروریسم در سوریه و عراق عرصه بــر تروریســته­ا تنــگ آمــده، امریــکا و چند کشور غربی عماً وارد معرکه شده تــا شکســتهای تروریســته­ا را جبران نمایند.» توجیــه کننــدگان حمله موشــکی به دنبال ماجراجویی

در مقابــل ایــن محکومیت قاطعانه برخــی مقامــات امریکا به تــاش برای توجیــه اقدامــی پرداختنــد که بــا وجود تجاوزکاران­ــه بودن تــا این لحظه چندان تأثیــری در وضعیــت میدانــی ســوریه نداشــته اســت. از جمله «مایک پنس» معــاون رئیس جمهوری امریکا با طرح این ادعا که «ترامپ با حمله به ســوریه بــرای روســیه و ایــران پیــام فرســتاد»، مدعــی شــد: «اســد و متحدانــش نباید عــزم و اراده مــا را مــورد آزمــون قــرار دهنــد.» بــه گــزارش ایســنا بــه نقــل از شــبکه ســیبیاس نیوز، پنــس در ادامه با تکرار این ادعا که اســد مسئول حمله شــیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی اســت، گفت: «اســد و متحدانــش نباید عــزم و اراده مــا را مــورد آزمــون قــرار دهند.»

«مقابلــه با نفــوذ ایــران» نیــز بهانه دیگــری اســت کــه ایــن بــار از ســوی مقامات رژیم اسرائیل در توجیه حمله موشــکی روز شــنبه مطــرح میشــود. «مئیر بن شــابات» مشــاور امنیت ملی رژیــم اســرائیل بــا اعــام حمایــت از ایــن حملــه موشــکی گفــت: «مشــکل راهبــردی بزرگتــر اســرائیل افزایــش نفــوذ ایران در ســوریه اســت، چیزی که بــا از بیــن بــردن تأسیســات تســلیحات شــیمیایی حــل نخواهد شــد.» بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در اظهار نظری مدعی شد: «رئیس جمهور اســد باید بداند که تاشهایش بــرای بــه دســت آوردن و اســتفاده از تســلیحات کشــتار جمعی، به تمســخر گرفتــن حقــوق بینالملــل و تــدارکات او بــرای ایجــاد یک پایگاه بــرای ایران و نیروهــای نیابتیاش ســوریه را به خطر میانــدازد.» ایــن موضعگیریهـ­ـای طنزآمیــز مقامــات صهیونیســت­ی در حالــی اســت کــه در روزهــای اخیــر رژیــم اســرائیل تاشهــای مذبوحانــه متعددی برای تبدیل میدان ســوریه به میدانــی برای جنگ با ایران انجام داده است. حمله به پایگاه هوایی «تی »4 که طــی آن 7 ایرانی به شــهادت رســیدند، آغــاز ایــن رونــد بــود. در ادامــه امــا این راهبرد به طرح حمات ایذایی و انتشار اخبار ادعایی رسیده است.

از جملــه بــه گــزارش فــارس، روز گذشــته خبــری در برخــی رســانهها منتشــر شــد کــه از حملــه یــک جنگنده ناشــناس بــه منطقــه «جبل عــزان» در نزدیکــی شــهر حلــب حکایــت میکرد و بــر اســاس آن ادعــا شــد که اســرائیل یکــی از پایگاههایی که نیروهــای ایرانی در آن حضــور داشــتهاند را هــدف قــرار داده اســت. خبــری که حــزباهلل لبنان بــا انتشــار بیانیــهای در ســایت رســمی خــود آن را تکذیــب کــرد و نوشــت: «آنچــه رســانههای اســرائیلی دربــاره حمله هوایی اســرائیل به حومه جنوبی حلب منتشــر میکنند، صحت ندارد.» بــه گــزارش المیادیــن، منابــع میدانــی نیــز گفتنــد اتصــال ســیمهای بــرق در جبــل عــزان در حومــه حلــب منجــر به ایجاد نوری شــدید شــد که انتشار چنین شایعاتی را به دنبال داشت.

روز گذشــته همچنیــن برخــی منابع خبری از برنامه ریزی تروئیکای اروپایی (انگلیــس، آلمــان و فرانســه) بــرای اعمــال تحریمهــای جدیــد بــه بهانــه فعالیتهــا­ی ادعایی تهران در ســوریه خبــر دادند. به گــزارش تســنیم به نقل از پولیتیکــو، البــی گــری بــرای پذیــرش ایــن طــرح از ســوی ســایر کشــورهای اروپایــی ظاهــرا بــا هــدف منصــرف کــردن ترامپ از خــروج از برجام انجام میشــود. خبری که برخاســته از در هم تنیدگی ویژه مســائل منطقه خاورمیانه اســت. منطقــهای کــه در یک ســوی آن چشمهای امثال بن ســلمان و نتانیاهو بــه شــلیک موشــکهای امریکایــی و اروپایــی بــه خاک ســوریه دوخته شــده و در ســوی دیگــر آن محــوری بــه نــام مقاومــت از ایســتادن در برابــر چنیــن هجومهایی سخن میگوید. 239 نماینــده مجلــس در بیانیــهای حمله به سوریه را محکوم کردند

مجلــس شــورای اســامی هــم در جلســه دیــروز حملــه امریــکا، انگلیس و فرانســه بــه بخشهایــی از ســوریه را محکــوم کرد. دیــروز علــی الریجانی در نطق پیش از دســتور خــود تأکید کرد که زمــان اقدامات وحشــیانه و ژســتهای دروغیــن ســپری شــده و همزمــان نماینــدگا­ن مجلــس هــم در بیانیــهای حمله به ســوریه را محکــوم کردند. این محکومیــت البته در نطقها و تذکرهای نماینــدگا­ن هــم بــروز و ظهــور پررنگی داشــت. چنانکــه بعــد از نطــق رئیــس مجلس شعار مرگ بر امریکا در صحن علنــی طنینانداز شــد. امریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانســه) بامداد شــنبه دمشــق پایتخت و استان حمص سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد. به گزارش ایرنا، علی الریجانی در نطق خود گفت: ســه کشــور امریــکا، انگلیس و فرانســه خــاف همــه نظامهــای بینالمللــ­ی حمله وحشــیانها­ی به یک کشور اسامی کردند و تأسف بارتر اینکه برخی کشــورهای اســامی در کنار رژیم صهیونیســت­ی و سران کفر از این جنایت حمایــت میکنند. وی افزود: نخســتین ســؤالی کــه در ذهن ایجاد میشــود این اســت که چه علتی عامــل چنین اقدام غیرقانونــ­ی بــوده اســت؟، ادعــای ایــن ســه کشور بر این اســت که دولت سوریه در روزهای گذشــته از ســاح شــیمیایی اســتفاده کــرده و علــت موفقیــت ایــن کشــور در اخــراج تروریســته­ا از حومه دمشــق اســتفاده از چنین ساحی بوده اســت.رئیس مجلــس ادامــه داد: در مقابل دولت ســوریه و روســیه این ادعا را تکذیــب کــرده و خواســتار رســیدگی مجامــع بینالمللــ­ی شــدهاند، مگــر نه این اســت که برای رسیدگی به این امور نظامهــای بینالمللــ­ی تدبیــر کردهاند پــس چرا بــدون رعایــت ایــن ضوابط و با عجله چنین تهاجمی ســامان یافت. رئیــس مجلس بــا بیــان اینکــه، در این 6-7 ســال ایــن گونــه ماجراجوییه­ــا وجــود داشــت و هــر بــار ناموفــق بودند گفــت: امــا خیانــت برخــی کشــورهای مســلمان در این گونه کثافتکاریه­ای سیاسی در اذهان تودههای مؤمن باقی خواهــد ماند. وی در ادامه این ســؤال را مطــرح کرد که آیا این اقــدام برای آنان ذلــتآور و خجالتآفریـ­ـن نیســت کــه در روز بعثــت پیامبر اکــرم(ص) که روز وحدت مســلمانان اســت این کشــورها بــا خوشــحالی در کنــار ســران کفــر و صهیونیســت­ها قرار گرفتند و با مسرت خیانت خود را اعام کردند؟

دیــروز همچنیــن 239 نماینــده مجلــس در بیانیــهای ضمــن محکــوم کــردن حملــه امریکا، انگلیس و فرانســه بــه ســوریه«حمایت قاطعانــه خــود از ســوریه» را اعــام و ابراز اطمینــان کردند امریــکا هماننــد 7 ســال گذشــته در ایــن هدفگذاریجد­یدشکستخواه­دخورد.

هیأت ویــژه کمیســیون امنیت ملی مجلس به سوریه می رود

سخنگوی کمیســیون امنیت ملی و سیاســت خارجی مجلس گفت: هیأت ویــژهای از کمیســیون امنیــت ملــی و سیاست خارجی بزودی به سوریه سفر خواهد کرد.

سیدحســین نقــوی حســینی در گفتوگو با فارس در تشــریح نشســت عصــر دیــروز کمیســیون متبوعــش، افــزود: همچنیــن در ایــن زمینــه گفته شــد که اقدام علیه ســوریه تجاوزکاران­ه و برخــاف کلیــه موازیــن و قواعــد بینالمللی اســت. اگر اینهــا در ادعای خود صادق بودند باید اجازه میدادند تحقیقــات انجــام شــود و ادعــای آنهــا بررســی شــود و بــه کاربرنــده ســاح شــیمیایی اگر اســتفاده شده، مشخص شــود ولــی وقتــی قبــل از اینهــا حملــه صورت میگیرد نشــان میدهد که این ادعا دروغ است و بیاساس.

بیانیه ارتش: در سالهای اخیر هرگاه در نبرد علیه تروریسم در سوریه و عراق عرصه بر تروریستها تنگ آمده، امریکا و چند کشور غربی عماً وارد معرکه شده تا شکستهای تروریستها را جبران نمایند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran