Iran Newspaper

هزینه تخلف در شهرداری را باید باال ببریم

گفتوگوبادک­ترعلیاکبرگ­رجیمدیرکلن­ظارتبرهیأت­هایرسیدگیب­هتخلفاتادا­ریکارکنانش­هرداریتهرا­ن

- حمیده گودرزی روزنامه نگار

■ تخلفات اداری کارکنان شهرداری تهران به لحاظشمولوک­میتبیشترشا­ملچهمواردی است؟

براســـاس آمار هیأتهای بدوی، فراوانی تخلفات کارمندان شهرداری بیشتر در رابطه با بندهای ‪14 2،‬ و 29 ماده 8 قانون رســـیدگی بـــه تخلفـــات اداری اســـت، یعنی مـــواردی مانند نقض قوانین و مقررات، ســـهلانگا­ری یا کـــم کاری در انجام وظایف محوله و غیبت غیرموجـــه. از لحـــاظ موضوعـــی نیـــز اغلب تخلفات در ارتباط با نقض قوانین و مقررات در حوزه شهرســـازی صورت گرفته اســـت. به تعبیـــری قانون را زیرپا گذاشـــتها­ند، شـــهر را سوزاندهاند و از باندهای تبهکار و قاچاقچیان تراکم، پول ســـتاندها­ند. ایـــن پولها حتی اگر به نفـــع شـــهرداری هم گرفته شـــده باشـــد، خیانـــت بزرگی بـــه تهران و نســـلهای آینده بوده است. ■ نحوهرســـی­دگیبهاینتخ­لفاتدرادار­هکل دفترهماهنگ­یونظارتبره­یأتهایرسید­گی بهتخلفـــا­ت اداری کارکنان شـــهرداری تهران چگونهاست؟

تخلفـــات اداری کارکنـــان یـــا از ســـوی نهادهای نظارتی و بازرسی شهرداری تهران به ایـــن اداره گزارش میشـــود یا بهصورت شـــکایات مردمی ثبـــت و تشـــکیل پرونده انجام میشـــود. بـــه موجب مفاد مـــاده 4 قانونرسیدگ­یبهتخلفاتا­داری،صالحیت رســـیدگی به تخلفـــات اداری کارمنـــدا­ن با هیأتهـــای بدوی اســـت و آرای صـــادره در صورتی کـــه قابـــل تجدیدنظـــ­ر (آرای غیر قطعی) باشند با تجدیدنظر خواهی کارمند ظـــرف 30 روز از تاریخ ابالغ؛ هیأت تجدید نظر مکلف به رســـیدگی است. به اعتقادم، در آیینها و تشریفات و حتی بافت عضوی هیأتهـــا ایرادات متعددی وجـــود دارد که قانونگذار هرچه سریعتر باید آنها را برطرف کنـــد. بهعنوان مثال، در حـــال حاضر بافت هیأت از وزانت حقوقی برخوردار نیســـت و بیشـــتر اعضای هیأت نیز از همکاران خود متهم هستند. به عبارتی الزام قانونگذار در بند 2 مـــاده ۶ قانون رســـیدگی به تخلفات اداری بـــه اینکـــه حداقل دو نفـــر از اعضای اصلـــی هیأتهـــا بایـــد از کارکنـــان همـــان ســـازمان باشـــند، نظارت و مهار قـــدرت از سوی هیأتها را از اثرگذاری الزم میاندازد. بویژه هنگامی که متهم از مقامات قدرتمند سازمان مربوطه باشـــند، اعضای هیأتها و مجموعه اداری بســـیج میشوند تا حکم صادره چیزی جز تبرئه یا یک حکم خفیف نباشـــد. به همین خاطر، به گمـــان ما برای اثربخش شدن نظارت پسینی هیأتها باید کوشـــش کرد تا این نظـــارت از حالت درون ســـازمانی به برون ســـازمانی تغییر جهت دهد. به خاطر همین نقصان، متأســـفان­ه، مقامات عالی رتبه ســـازمانه­ای اداری هم در مواردی کوشـــیدها­ند از هیأتها بهعنوان ابزارسرکوب­استفادهکنن­د. ■ شـــهرداری از گذشـــته تاکنون بیش از سایر نهادها و ســـازمانه­ا در معرض شکایتهای مردمی، تخلفـــات ...و بوده اســـت دلیل این وضعیتچیست؟

شـــهرداری­ها نهاد عمومـــی غیردولتی هســـتند که طیـــف وســـیعی از خدمتهای عمومی را بـــه مردم ارائـــه میدهند. هرچه میزان جمعیت و تعداد خدمات ارائه شده و قلمرو مدیریت شـــهری گســـتردهت­ر باشد، انتظار افزایش شکایتها بیشتر است. البته در حال حاضر ورودیهای اداره کل رسیدگی بـــه تخلفـــات اداری شـــهرداری تهـــران این تحلیلبندهر­اتأییدنمیک­ند. ■ سازوکارفعا­لیتهیأتهای­بدویرسیدگی بهتخلفاتاد­اریچگونهاس­ت؟

نظارت و رسیدگی هیأت بسیار منفعالنه اســـت. این در حالی است که ساز و کارها نیز چنیـــن رنگ و لعابـــی دارند. امـــا نظارتها آنچنـــان اثر بخش نیســـت و گاهـــی اوقات مراجـــع ورودی، نهاد ناظـــر را منفعالنه به بازی میگیرنـــد. البته طرحهایـــی داریم که در صـــورت وجود ثبات در مدیریت شـــهری میتوانیم با اجرای آنها رویکرد نظارتی را به سمت کنشـــگری و ارادهگرایی تغییر دهیم. طرحهایـــی نظیر شـــهروند ناظـــر، نظارت هوشـــمند، ســـاختار جامع نظـــارت و.... که بهدلیل بیثباتـــی پیش آمده انگیـــزه برای تعقیباینطر­حهاکمشدهاس­ت.درضمن در برخـــی از ســـازوکار­های موجـــود هیأتها الزامـــی بـــرای تبعیـــت از اصول دادرســـی منصفانهندا­رند. ■ تدابیرپیشگ­یریونظارتب­رعملکردکار­کنان شهرداریبهچ­هشکلیاستوت­اچهحدکاراو اثربخشاست؟

نظـــارت بر عملکـــرد کارکنـــان از طریق واحدهاینظا­رتیهمانندح­راست،بازرسی، سرپرستان، مدیران سازمانها و ادارات کل و شهرداریمنا­طقصورتمیگی­رد.همچنین در زمینه پیشگیری هم آموزشهای دورهای مختلف از جمله آشـــنایی با تخلفات اداری برای کارکنان در ســـال آینـــده در نظر گرفته شده اســـت. البته روشن است که پیشگیری از تخلف به صـــرف آموزش محقق نخواهد شـــد. نکته حائز اهمیت این اســـت که باید هزینه تخلف را باال برد. زیرا بهدلیل آنکه در شهرداری تهران تاکنون هزینه تخلف بسیار پایینبودها­ست،رسیدگیهاجن­بهپیشگیران­ه و بازدارندگـ­ــی خود را از دســـت داده اســـت. بنابراینمس­ئوالنمربوط­هبایدبهاین­پرسش پاســـخ دهند کـــه چرا بـــا صـــرف میلیاردها بودجه در انواع نهادهای بازرســـی و نظارتی در شـــهرداری تهران حجم فساد، تخلفات و جرایماینگو­نهباالبوده­است. ■ درهفتههایا­خیربحثتخلف­اتشهرداری در دوره قبلی نقل رسانهها بوده و آقای نجفی شهردار سابق تهران نیز در این زمینه اشاراتی داشتند این تخلفات تا چه حد مستند و متکی به مدارک موثق است عمده این تخلفات در چهحوزههایی­بودهوروندپ­یگیریوبرخو­ردبا مرتکبینچگو­نهاست؟

یکی از وظایف هیأتهای تخلفات اداری رسیدگی به جنبه انضباطی و اداری تخلفات کارکنـــان اســـت و بر اســـاس مـــاده 19 قانون رسیدگیبهتخ­لفاتاداری،هیأتهاموظف­ند در صورتی که تخلف کارکنـــان جنبه جزایی داشـــته باشـــد موضـــوع را به دادســـرا اعالم نمایندکهتا­کنونازاینپ­تانسیلکمتر­استفاده شدهاست.بنابرایناز­اینبهبعدتم­امتالش خـــود را بـــه کار میگیریم تـــا پروندههایی که شهردار یا سایر مراجع نظیر سازمان بازرسی و حراســـت به این اداره ارجاع میدهند پس از صـــدور رأی از جنبـــه اداری برای بررســـی از جنبه کیفـــری به مراجع ذیصالح ارســـال گـــردد. ایـــن در حالی اســـت که بســـیاری از متخلفان و مفسدان در هیأتهای رسیدگی به تخلفات پرونده دارند. اما متأسفانه بنا به دالیل گوناگون آرای صادره نتوانسته است در ارتقای ســـالمت اداری، مالی و حتی اخالقی شـــهرداری تأثیر زیادی داشـــته باشد. این در حالی اســـت که هماکنون محیط شهرداری از هر لحاظی آلوده اســـت و بـــرای پاالیش و پیرایش آن به مدیران شـــجاع، عاقل و پاک دست نیاز است. ■ استخدامهای شهرداری در دوره قبل تا چه حدمنطبقبرق­وانینومصوب­اتبودهاست؟

بهنظـــر میرســـد موازیـــن عدالـــت اســـتخدام­ی در جذب نیروی انسانی رعایت نگردیـــده اســـت. بـــرای مثـــال در زمســـتان 95 ســـیزده هـــزار نفر بدون رعایـــت موازین استخدامی جذب شهرداری تهران شدهاند. حال اینکـــه برخی از این افـــراد ضمن اینکه حتی ســـابقه یک روز کار در شهرداری تهران را نداشـــتها­ند، در واحدهایـــ­ی مشـــغول بـــه کار شـــدهاند کـــه هیـــچ تخصصـــی پیرامون آن ندارنـــد. بهعنـــوان مثـــال، هیچکس باور نمیکنـــد کـــه هنـــوز در اداره کل مـــا یک نفر کارشناس حقوقی هم وجود ندارد. بههمین دلیل اخیـــراً فراخوانی برای جذب دارندگان تخصصهایحقو­قیدادهایم. ■ در کنـــار نظـــارت، آمـــوزش کارمنـــدا­ن و همچنین آشنایی شهروندان بهقوانین تا چه حددرکاهشتخ­لفاتمؤثراس­ت؟

آمـــوزش علمـــی و عملـــی بـــه صورت جامـــع و فراگیـــر موجـــب پـــرورش یافتگی کارمندان میشـــود و در نتیجه آنان برمبنای استاندارده­ا حرکت میکنند و در سالمسازی نظام اداری و ســـازمانی نقش بسزایی دارد. همچنین وقتی کـــه شـــهروندا­ن از حقوق و وظایـــف خود و مســـئوالن شـــهری مطلع و آگاه شوند نســـبت به اجرای قوانین از سوی کارکنان و مســـئوالن دقت و نظارت بیشتری مینمایند و در صورت بروز تخلفات آن را به نهادهای نظارتی و بازرسی گزارش میکنند. مهمترین آموزشـــی که در حال حاضر برای کارکنان دولت الزم است، حقوق شهروندی در اداره اســـت. اگر مصوبه 8۷1 شورای عالی اداری اجرایی شـــود، ایران به گلستان تبدیل خواهدشد. ■ روند رســـیدگی به شکایات شـــهروندا­ن از بخشهایمختل­فشهرداریچگ­ونهاست؟

بموجـــب مـــاده 18 آیین نامـــه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری در صورت شکایتیااعا­لماشخاصاعم­ازاربابرجو­ع، مردم یا کارمندان، مدیران، سرپرستان اداری و .... هیأتهای بدوی یا تجدیدنظر شروع به رســـیدگی میکنند. قبل از رسیدگی و صدور رأی هم به تبـــع انجام تحقیقات مقدماتی، کارشناسی و...الزم است. در حوزه کارشناسی هم اداره کل ما با مشـــکالت خاصی روبه رو است.

در زمستان 95 سیزده هزار نفر بدون رعایت موازین استخدامی جذب شهرداری تهران شدهاند. حال اینکه برخی از این افراد ضمن اینکه حتی سابقه یک روز کار در شهرداری تهران را نداشتهاند، در واحدهایی مشغول به کار شدهاند که هیچ تخصصی پیرامون آن ندارند

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran