Iran Newspaper

تئاتری ها بعد از یک دهه بالتکلیفی صاحبخانه شدند

عمارت خانه تئاتر افتتاح شد

-

ایــران: اهالــی تئاتــر بهخانــه جدیــد خــود در خیابــان ســمیه نقــل مــکان کردنــد. هرچنــد وعده بازگشــایی این خانه به 10 ســال گذشــته برمیگــردد، اما ایــن اتفاق مبــارک در نهایت بهثمــر نشســت و ســرانجام بــا وجــود همــه دوندگیها و پیگیریهــا و البته خلف وعدهها، جامعــه تئاتــر صاحبخانــه شــدند. بســیاری از تئاتریهــا­ی قدیمی و البته جــوان ترها در روز بازگشایی این خانه حضور داشتند.

عبــاس صالحــی، وزیــر فرهنــگ و ارشــاد اســامی نیز در این مراسم حاضر بود و سخن گفــت. او تئاتــر را هویــت و مدنیــت انســانی عنوان و اضافه کرد: انسان آنگاه که آموخت با دیگری هنرمندانه ســخن بگویــد، با زبان تئاتر ســخن گفت. تئاتر هنری با زبان نقد اســت. از زمانی که انســان یاد گرفــت هنرمندانه نقادی کند، با زبان تئاتر بهنقادی پرداخت.

صالحــی ضمن ابراز خرســندی از بودن در جمع اهالی تئاتر، صاحبخانه شدن خانه تئاتر را اتفاقــی مبارک دانســت و گفــت: اینکه خانه تئاتــر صاحــب خانــه شــده، خبر بســیار خوبی اســت وخانه تئاتر میتواند از خانه جدید خود بهرههای زیادی ببرد. صالحی بیان کرد: اینکه امــروز بــا تــاش گســترده ایــن عزیــزان چنین فضایــی شــکل گرفته تــا هنرمندان ایــن حوزه بتواننــد با خیال راحت گردهم بیایند و بتوانند ایــن هنــر را کــه وجــه مدنیــت انســانی اســت، شــکوفاتر، پویاتر و فعاالنهتر ادامه دهند، مایه خرســندی اســت و از همــه کســانی کــه در این تاش ســهیم بودند سپاسگزار هســتم چرا که میتواننــد پرچم ایــن هنر را بر فــراز این خانه فعالتر و خاقانهتر برافراشته نگه دارند.

ایــرج راد، عضــو اصلــی هیــأت مدیــره خانــه تئاتــر دیگــر ســخنران ایــن مراســم در خصــوص تاریخچــه ســاخت ایــن ســاختمان گفت: در ابتدای شــکلگیری خانــه تئاتر حتی بــرای تشــکیل جلســات چنــد نفره خــود جای مشــخصی وجــود نداشــت بنابرایــن مدتی در مرکــز هنرهــای نمایشــی، یــک زمــان در خانه هنرمندان و زمانی دیگر در طبقه دوم تاالر هنر جلســه هایمان تشکیل میشــد. پس از مدتی نیز توانستیم با مشقتهای فراوان با همراهی اعضای هیــأت مدیره خانه تئاتر، مکان فعلی واقــع در خیابــان بــرادران مظفــر را بهدســت آوریم. اما شــهرداری با ما قرارداد عاریه بست که این برای من جای تأسف داشت و از همان زمان فکــر کردم که خانه تئاتــر باید برای خود خانهای مستقل داشته باشد.

پــساز آن راد بــا تأکیــد بــر اینکــه ســخنان من بــه دور از هر گونه سیاســتی اســت، افزود: قصــد ســاخت ایــن خانــه در زمــان ریاســت جمهــوری آقــای خاتمــی شــکل گرفــت. ما از دولت اصاحات خواســتیم به مــا کمک کنند تــا بتوانیــم مکانــی بــرای خانــه تئاتــر داشــته باشــیم. پس از مشــقت و دوندگی فراوان 200 میلیــون تومــان برای خرید این مــکان بهخانه تئاتــر تخصیص یافت و ما توانســتیم آن را که ســاختمانی قدیمی و فرســوده بــود خریداری کنیــم. نخســت تصمیــم بــر بازســازی همــان ساختمان فرسوده و استقرار در آن را داشتیم، اما متوجه شدیم که شدت فرسودگی به حدی اســت که نمیشــود در آن ساکن شــد بنابراین تصمیــم بــه تخریــب و ســاخت مجــدد آن گرفتیم. ۷1 ماه طول کشــید تا شهرداری مجوز تخریب و ساخت و ساز را به ما بدهد.

عضــو هیــأت مدیره خانــه تئاتــر ادامه داد: پــس از دوندگیهــا­ی فراوان بــه کمک افرادی چون دکتر قالیباف، دکتر ایازی و آقای یعقوبی در تاریخ 19 آبان 86 مجوز ســاخت خانه تئاتر توســط شــهرداری صادر شــد. بعد از آن آقای ایرجــی در وزارت فرهنــگ و ارشــاد نخســتین فــردی بودنــد کــه 40 میلیــون تومــان بــرای تخریــب و گودبرداری ســاختمان بــه ما کمک کردنــد. پــس از آن نیز شــهرداری بــه مدت 10 ســال طبق مصوبه شورای شــهر تهران ساالنه مبلــغ 100 میلیون تومان بابت ســاخت کمک کــرد. پــس از تخریــب و گودبــردار­ی، مدتــی بهدلیــل کمبود منابع مالی کار ســاخت و ســاز متوقف شــد. در دوره ریاســت جمهوری آقای احمدینــژا­د مبلــغ یــک میلیارد تومــان برای ادامه کار به ما داده شد.

کل مبلــغ گرفتــه شــده بــرای ســاخت ایــن مجموعه 2 میلیارد و 800 میلیون تومان است کــه با ســپرده گذاری و محاســبه ســود ســپرده مجموع آن به 3 میلیارد و 800 میلیون تومان رسید که توانســتیم با این مبلغ این ساختمان را به این شکل بسازیم.

ســاختمان قبلی خانه تئاتر که از استاندارد چندانــی هــم برخــوردار نبــود در خیابــان ایرانشــهر قــرار داشــت.ایرج راد در خصــوص مشــخصات عمــارت خانــه جدیــد تئاتــر میگویــد: مســاحت زمیــن 366 متــر و تراکــم آن 156۷ متــر اســت کــه در 5 طبقــه و 3 نیــم طبقــه بــا مرغوبترین مصالح ســاخته شــده اســت. تأسیســات مکانیکی، برقی و استحکام و ایمنــی ســاختمان بســیار پیشــرفته و مــدرن است. ســالن نمایش با گنجایش 180 الی 200 تماشــاگر با سیســتم صوتی بسیار پیشــرفته با آخرین امکانات صوتی ســاخته شــده است که برای ضبط تلویزیونی و موســیقی نیز مناســب اســت. همچنیــن در سیســتم نور این ســالن از جدیدترین سیستم در دنیا استفاده شده است که در ایران ســالن دیگری با ایــن امکان وجود ندارد.

راد در پایان ســخنان خــود از زحمات تمام کســانی کــه در ســاخت ایــن مجموعــه، خانــه تئاتــر را یاری کردند، تشــکر کــرده و دو مورد را از مســئوالن فرهنگی خواســتار شــد. نخســتین درخواســت خریــد زمیــن جنــب ســاختمان خانــه تئاتــر برای تبدیــل آن به مــوزه تئاتر بود و درخواســت دوم در اختیار داشتن ساختمان فعلــی خانه تئاتــر در خیابــان بــرادران مظفر بود.

او افــزود: بهدلیــل حجــم زیــاد انجمنها و اعضای خانه تئاتر ساختمان جدید به تنهایی جوابگــوی نیازآنــان نیســت بــه همیــن دلیــل تمایل داریم که آن ساختمان را نیز برای خانه تئاتر حفظ کنیم. ایرج راد همچنین تأکید کرد: ســند اینجا متعلق به خانه تئاتر است و بهنام هیــچ کســی نیســت و متعلــق بــه تئاتریهای زحمتکش است.

ایــن مراســم بــا حضــور عبــاس صالحــی (وزیر فرهنگ و ارشــاد اســامی)، سید مجتبی حســینی (معــاون هنــری)، شــهرام کرمــی (مدیــرکل هنرهــای نمایشــی)، اصغــر همت (مدیر عامل خانه تئاتر)، حجتاالسام مازنی (نماینــده مجلــس شــورای اســامی)، علــی مرادخانــی، مجیــد رجبــی معمار(مدیرعامل خانــه هنرمندان ایران)، هادی ایازی، حســین مســافر آســتانه، علیرضا غفاری و هنرمندانی چــون ژاله علو، علی نصیریان، شمســی فضل الهــی، بهــروز رضــوی، قطبالدیــن صادقی، مریــم کاظمــی، بهــزاد فراهانــی، اســماعیل خلــج، هــادی مرزبان، مهــدی میامــی، هرمز هدایــت، منیــژه محامدی، ســهراب ســلیمی، حســین پارســایی، محمد ســریر، محمودرضا رحیمــی، مجیــد جوزانــی، صدوقی تدیــن ...و برگزار شد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran