Iran Newspaper

۰۶هزارمیلی­ارد تومان «استارتاپ» به بورس میرود

معاون رئیس جمهوری در مراسم آغاز به کار یازدهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه خبر داد

-

گروه اقتصادی / یازدهمین نمایشگاه بینالمللــ­ی بــورس، بانــک و بیمه روز گذشــته با حضور سورنا ستاری، معاون علمی فناوری رئیس جمهوری و شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس افتتاح شــد. معاون فناوری رئیــس جمهوری از عرضه ســهام برخی اســتارتاپ­ها در بورس طی سالجاری خبر داد و گفت: ارزش ایــن شــرکتها 0۶ هــزار میلیارد تومان است. ســورنا ســتاری، معاون فنــاوری رئیس جمهوری روز دوشــنبه در مراســم آغاز بــه کار یازدهمیــن نمایشــگاه بانــک، بــورس و بیمــه گفت: نســل جدیدی از کارآفرینی در کشــور شــکل گرفته است به ایــن معنا کــه برخی از اســتارتاپ­ها امســال در بــورس عرضه میشــوند که ارزش آنها06 هزار میلیارد تومان است. وی افــزود: برخــی از اســتارتاپ­ها در ســالهای گذشــته از مجموعههــا­ی دولتی بیرون رانده شــدهاند ولی اکنون یکــی از آنها ارزش یک میلیــارد دالری دارد. ایــن در حالــی اســت که بســیاری از آنهــا خیلــی بــازار بزرگــی را تشــکیل میدهند.

ســتاری افــزود: دولــت خدمــات را غیرشــفاف بــا نــرخ باال بــه مــردم ارائه میدهد و واســطههای بسیار زیادی نیز در این میان وجود دارند. وی افــزود: اســتارتاپ­ها در حــوزه خدمات با وجود اینکه خدمت شــفاف میدهند ولی مــورد نقد قرار میگیرند و کتــک میخورند، این در حالی اســت که اکنون برخی از استارتاپها سربازان ایران در خارج از کشــور شدهاند و اکنون کشورهای مجازی در حال تشکیل است و گــوگل هم نمونه آن اســت که بانک و قانون و برنامه دارد. ســتاری گفت: نظام جدیــدی که ایجاد میشــود اگــر مــورد حمایــت بــورس و بیمــه قــرار نگیرنــد، حتماً کشــور ضرر میکند و هر چقدر از داخلیها حمایت نشود خارجیها ما و کشور ما را خواهند برد. بهگفتــه معــاون رئیــس جمهــوری، دالالن جلــوی اســتارتاپ­ها مقاومــت میکننــد؛ ایــن در حالــی اســت کــه بــا حضور اســتارتاپ­ها اکنون بــازار دالالن جمــع شــده اســت و مــردم پشــت این کارآفرینــ­ان نویــن هســتند و راهــی هم نیســت جــز اینکــه در ایــن راه قــدم بگذاریم. ســتاری ادامــه داد: ســرمایهها­ی خطرپذیر باید 0۲ تا 30 درصد از منابع بــورس را جمع کند. ارائــه وام دردی را دوا نمیکنــد و حمایت از شــرکتهای کوچک و متوسط با وام نمیشود.

■ ارزش معامــات بــازار ســرمایه بــه 247 هزار میلیارد تومان رسید رئیــس ســازمان بــورس و اوراق بهادار نیــز در ایــن مراســم اعالم کــرد: حجم معامــالت بــازار ســرمایه از 195 هــزار میلیارد تومان در سال 95 به 74۲ هزار میلیارد تومان در سال 96 افزایش یافته است. شــاپور محمــدی در آییــن گشــایش یازدهمیــن نمایشــگاه بینالمللــ­ی بــورس، بانــک و بیمــه، بــا بیــان اینکه پارســال بــورس و فرابــورس 5۲ درصد بازدهی داشــتند، افزود: هدف اصلی از برگزاری این نمایشــگاه، فرهنگسازی و ارتقای ســواد مالی در کشوراست.وی ادامــه داد: در ایــن نمایشــگاه، آخریــن فناوریهــا­ی بــازار مالــی، پولــی و بیمه کشور ارائه میشود. محمــدی یــادآور شــد: در نمایشــگاه امســال بیــش از 390 شــرکت حضــور یافتهانــد کــه در حاشــیه آن کارگاههای آموزشی توسط شرکتهای بینالمللی برگزار میشود.

■ بازخریدســ­هام کنتورسازی به قیمت ٠٠١2تومان رئیــس ســازمان بــورس و اوراق بهادار درادامه از بازخرید ســهام کنتورســاز­ی بــه قیمــت 001۲تومــا­ن از ســهامدارا­ن متضــرر خبــر داد و گفــت: تاکنــون 4هزارسهم خریده ایم.محمدی افزود: در مورد نمادهای بسته تمام اقدامات را انجــام دادهایــم و تــالش را نیز ادامه میدهیم. این در حالی اســت که برخی شرکتها باید تغییراتــی در هیأت مدیــره انجام دهند.بهگفتــه وی، ســهام کنتورســاز­ی را به قیمت ۲100 تومان از ســهامدارا­ن خریــداری کردیــم و تاکنون چهــار هزار سهم خریداری شده است و افرادی که متقاضی هســتند میتوانند سهام خود را بفروشــند. وی افزود: سازمان بورس همه تالش خود را برای بازگشایی نماد «های وب» انجام میدهد. ■ رشد ٠٣درصدی صدور بیمه عمر رئیــس کل بیمه مرکزی نیز با بیان اینکه نفــوذ بیمه به 3.۲درصد رســیده اســت، گفــت: صدور بیمه عمر03 درصد رشــد داشــت. عبدالناصــ­ر همتــی در آییــن گشایش نمایشــگاه بانک، بورس و بیمه گفت:سطحکارآمدی­نظامتأمینم­تکی بــه بانــک، بــورس و بیمــه برمیگــردد و بدیهی است که این چنین نظامی منجر به رشد اقتصادی میشــود؛ در این معنا تصمیمگیری هــر یک از ایــن ارکان روی ســایر رکنها اثرگذار است و البته رشد هر رکن نیز کارآمدی بازار را نشــان میدهد. وی افــزود: بــازار بیمه با رشــدی کــه دارد درحال ایفای نقش اســت و نفوذ بیشــتر نیز داشــته اســت. این در حالی است که نفــوذ بیمه 3.۲ درصد بوده و رشــد بیمه 4برابر تولید ناخالص داخلی بوده است. رئیــس کل بیمــه مرکــزی، تــداوم رشــد بیمههای زندگی را بســیار مهم دانســت و گفت: منابع بیمههای زندگی بهعنوان ابــزار مهم مالی میان مدت و بلند مدت در بازار مالی مطرح است. سال 139۶ نیز رشــد 30 درصدی حق بیمههای زندگی را داشــتیم که با توجه به تورم یک رقمی سال ۶9 رشد مطلوب تلقی میشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran