Iran Newspaper

افزایش سهم سوابق تحصیلی از ۰۳ به ۰۴ درصد در کنکور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داد

-

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پــرورش از پیشــنهاد افزایــش ســهم ســوابق تحصیلــی از ۰۳ بــه ۰۴ درصــد در کنکــور، انتخــاب و انتصــاب مدیــران شایسته مدارس، تخصیص بودجه برای تجهیز هنرســتانه­ا و ایجاد سامانه ثبت اختراعــات دانشآموزان در ســال جدید خبر داد.

این بخشی از اخباری بود که دیروز علی زرافشاندرن­شستبااصحاب­رسانهاعالم کرد. او در این جلســه به سوابق تحصیلی دانشآموزان در کنکور ســال آینده اشــاره کــرد. موضوعــی کــه ایــن روزها خیلــی از دانشآمــوز­ان دوره پیــش دانشــگاهی درگیر آن هســتند. البتــه وزارت آموزش و پرورش هر ســاله قانون ســوابق تحصیلی دانشآمــوز­ان را عملیاتــی کــرده اســت و معمــوالً دانشآمــوز­ان تــالش میکننــد باالتریــن نمــرات را در امتحانــات نهایــی بهدســت بیاورنــد. در ایــن میان میــزان و نحوهاحتساب­سوابقتحصیل­یامتحانات نهایــی دانشآمــوز­ان از جملــه مباحــث مهمی اســت که میتواند سرنوشــت ساز باشــد. مســألهای کــه حاال دغدغــه خیلی از خانوادههــ­ا و دانشآموزان­شــان شــده اســت. زرافشــان در ایــن نشســت دربــاره احتســاب ســهمیه ســوابق تحصیلــی در کنکــور سراســری گفــت: امســال ســهم سوابق تحصیلی دانشآموزان همان ۰۳ درصد است. باید سهم سوابق به صورت صعودی در هرســال رشــد یابد، پیشنهاد مــا همچنان در شــورای پذیرش دانشــجو افزایــش این ســهم بــه ۰۴ درصد یــا تأثیر قطعی در سال ۸۹ است.

معــاون آمــوزش متوســطه وزارت آمــوزش و پرورش همچنین با اشــاره به اینکه نرخ پوشــش تحصیلی بــرای گروه ســنی ۲۱ تــا ۴۱ ســاله، ۷۹ درصــد اســت، افزود: ســه درصد از دانشآموزان بیرون از مدارسانــد. یکــی از برنامههای جدی مــا جذب بازمانــدگ­ان از تحصیل اســت. فهرســت بیــرون مانــدگان از مدرســه را برای مناطق ارســال میکنیم و از مناطق میخواهیــم به صــورت موردی بررســی کنند.زرافشانباب­یاناینکهفر­ایندانتخاب و انتصاب مدیــران مــدارس برنامه دوم ما در ســال جاری است گفت: این فرآیند بــا بهکارگیــر­ی ظرفیتهــای فنــاوری اطالعــات و بــا رویکــرد داوطلبانــ­ه برای انتخاب مدیران اجرا خواهد شد و مدیران مدارســی که قرار اســت بازنشســته شوند مشخص شده و آنها که داوطلب پذیرش ایــن مســئولیت بودنــد در ســامانهای ثبتنــام کردهاند. ســه هزار و ۰۶ مدرســه در لیســت فراخــوان قــرار گرفتهانــد کــه بیــش از ۱۱ هزار همــکار ما برای مدیریت ایــن مــدارس داوطلــب شــدهاند کــه ۴۲ خردادماه آزمون هماهنگی برای انتخاب مدیران شایسته انجام خواهد شد. ■تخصیــص بودجــه بــرای تجهیــز هنرستانها

معــاون آمــوزش متوســطه وزارت آمــوزش و پــرورش بــه توســعه کیفــی آموزشهای فنــی و حرفهای اشــاره کرد و گفت: یکی از سیاســتهای ما توســعه کیفــی آموزشهــای فنــی و کاردانــش اســت. تخصیــص بودجــه بــرای تجهیز هنرســتانه­ا در همین راستا انجام شده اســت. علیرغــم تنگناهــای اقتصادی، دولــت بودجــه ۰۲۵ میلیــارد ریالــی بــرای تخصیــص و تجهیــز هنرســتانه­ا به اســتانها ابــالغ کــرده اســت. معاون آمــوزش متوســطه وزارت آمــوزش و پرورشبهتکم­یلاستقرارس­اختار۳-۳۶ گفــت: بــا تکمیــل ایــن فرآینــد توجــه بــه کیفی بخشــی برنامههــا و آموزشها بیشتر خواهد شد و با عزم بیشتری ادامه مییابد. تولید کتب درسی پایه دوازدهم از ســوی ســازمان پژوهش در حال انجام اســت. برآورد نیروی انســانی بــرای پایه دوازدهــم را نیــز انجــام دادهایــم. تــراز نیروی انسانی را بر مبنای جنسیت، رشته تدریسومنطق­هفعالیتدرس­الگذشته تهیه کردهایم. وی درباره جایگاه مشاوره در مــدارس با توجه به وجود رخدادهای تلخــی چــون خودکشــی در جامعــه دانشآموزی گفت: با اســتقرار پایه نهم و انتقــال هدایت تحصیلی بــه دوره اول متوســطه، مشــاوران دوره دوم بــه دوره اول منتقل شــدند اما یکی از کاستیهای جدی ما در حوزه منابع انسانی مشاوران هســتند و امیدواریم ســند جامع مشاوره در معاونت پرورشی نهایی شده و جذب مشاور از آن طریق انجام شود. این تعداد مشــاوران در حــال حاضــر نمیتواننــ­د پاسخگویهمه­دانشآموزان­باشند.

زرافشان در ادامه با بیان اینکه فرایند هدایــت تحصیلــی از ابتــدای ســال آغاز شــده اســت گفــت: دو درس در کتــاب کار و فنــاوری داریــم و عالوه بر جلســات مشاوره برای خانوادهها که در طول سال انجام شده، دانشآموزان در آزمونهای رغبــت شــرکت کردهاند. در ســند تحول هدایتتحصیل­یبهشکلفرآی­ندیدیده شــده است و از پایه هفتم آغاز میشود و بچههابایدب­تدریجبامشا­غلآشناشوند. وی ادامــه داد: امســال دســتورالع­مل هدایت تحصیلی مشــابه ســالًگذشــته است. ســال گذشته تجربه نسبتا موفقی داشــتیم و زمینــه انتخــاب حداکثــری فراهــم و توزیــع دانشآمــوز­ان مطلوب بود و طبق هدفگذاری انجام شد. بر این اساس ثبتنام در شاخه فنی و کاردانش با هدف رشــد ۸۳ درصدی محقق شــد. ثبتنــام در رشــته تجربــی کنترل شــد و در رشــته ریاضــی ۱۱ درصد حفظ شــد و در رشــته انســانی در وضع مطلوبی قرار داشتیم. زرافشــان افزود: در مجموع ۷۱ هــزار و ۸۶۳ نفــر در آزمــون اســتخدامی جدید پذیرفته خواهند شــد و توزیع نیرو بر حســب نیاز مقاطع صــورت میگیرد. قــرار اســت ۰۰۲۳ اســتادکار و هنرآموز از طریق آزمون جذب شوند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran