Iran Newspaper

<می>‌و‌<مکرون>‌چشم‌در‌چشم‌قانونگذارا­ن‌انگلیسی‌و‌فرانسوی

آغاز چالشهای داخلی رهبران انگلیس و فرانسه پس از حمله به سوریه

- گــروه جهــان /

ســاعتی پــس از حمله بــه ســوریه بــا غــرور و افتخار چشــم در چشــم دوربینهــا دوختنــد و نــدای پیروزی ســر دادند. غافل از آنکه در راه رســیدن بــه هدفشــان آنقــدر عجوالنه گام برداشــتها­ند کــه قوانین کشورشــان را زیــر پــا گذاشــتند و حــاال بــه محــض پایان این سرخوشی با واقعیتی روبهرو شــدهاند که نشــان میدهــد این حمله حتــی از ســوی مراجــع قانونــی داخلی نیز مشــروعیت نداشــته و عامالن باید پاسخگوی تجاوزشان باشند.

ترزا می، نخســتوزیر بریتانیا که در حمله بامداد شــنبه به ســوریه شــرکت داشــت، قــرار اســت بــه مجلــس عوام کشــورش برود، به ســؤاالت نمایندگان مجلس پاســخ دهد و از تجــاوز نظامی به سوریه دفاع کند. به گزارش «ایران» هثــر اســتوارت روزنامهنــ­گار سیاســی گاردیــن در یادداشــتی نوشــته: به نظر میرســد ترزا مــی در مجلس عــوام بر حمایــت بینالمللــ­ی حمله به ســوریه متمرکــز خواهــد شــد و آن را در جهت منافع ملــی بریتانیا ترســیم میکند. او در این جلســه خواهد گفــت: «بگذارید واضح بگویم: ما چنین اقدامی کردیم زیــرا منافــع ملیمــان حکــم میکــرد چنیــن کنیــم. بــه صــالح منافــع ملــی ماســت کــه از اســتفاده از تســلیحات شــیمیایی در ســوریه حمایت و از وفاق جهانــی بــر ســر عــدم اســتفاده از ایــن تســلیحات دفــاع کنیم.» کوتــاه پس از انجام این حملــه، جرمی کوربین رهبر حــزب کارگر بریتانیا ایــن تجاوز را «هم اشتباه و هم ناشی از کژفهمی» دانست و نوشــت: «حملــه کشــورهای غربی به ســوریه کامالً ســمبلیک بــود، حمله به ســاختمانه­ای خالــی کامــالً نمایانگر عــدم اثرگــذاری آن اســت. ایــن اقدام میتوانســت باعث تشــدید بــدون فکر جنگ و کشــتار باشــد و خطــر رویارویی مســتقیم روســیه و امریــکا را افزایــش بدهــد. این اقدام نه باعث پایان جنگ میشــود و نــه جــان انســانها را نجات میدهد.»

در همیــن حــال اصالحطلبــ­ان انگلیســی بــا شــعار «جنــگ را متوقف کنیــد» بــه ریاســت کوربیــن، از مــردم خواســتند در مقابــل پارلمــان انگلیس تجمــع کنند. وینس کیبــل رهبر لیبرال دموکراتهــ­ا هم در مصاحبه با شــبکه خبــری اســکاینیو­ز صراحتــاً مخالفت خــود را بــا ایــن تصمیــم اعــالم کــرد. نماینده حزب ســبز انگلیس هم تأکید کرد ترزا می دموکراسی را پایمال کرده و خواســتار رأیگیــری مجلــس عــوام درباره حمالت مذکور شد. انتقاد به دنباله روی مکرون از ترامپ

اوضــاع بــرای امانوئــل مکــرون رئیسجمهــو­ری فرانســه هــم بهتــر از این نیست.

پــس از ایــن حملــه مــوج انتقادات از او بــاال گرفــت. منتقــدان میگوینــد مکــرون بــا دنبالــهرو­ی از تصمیــم کســی چــون ترامپ باعث شــده ارزش تصمیمی که فرانســه سال 2003 برای عــدم همراهــی جــرج دبلیو. بــوش در حملــه بــه عــراق گرفــت، نابود شــود. بهگــزارش «ایــران» بهنقــلاز فرانــس 42، ایــن روزها مکرون از چپ و راســت هدف حمله قرار گرفته و شــاید از زمان آغــاز دوران ریاســتجمه­وریاش تاکنــون ایــن بدتریــن رویارویــی حزب کارگــر بــا او باشــد. ماریــن ُلپــن رهبــر حــزب راســتگرای فرانســه در توئیتــر خــود نوشــت: «ایــن حمــالت عواقــب غیر قابل پیشبینی و شــدیدی خواهد داشــت» و مکــرون را بــه خاطــر از بین بردن اســتقالل فرانســه از امریکا به باد انتقاد گرفت.

فلوریــن فیلیپو معــاون رهبر حزب جبهه ملی و رئیس حزب تازهتأسیس میهنپرســت­ان در بیانیــهای گفــت: «رئیــس جمهــوری مکــرون ارزش کشــور مــا را به زیر دســت امریکا بودن تقلیــل داده اســت... مردم فرانســه... باید علیه این اقدام به پا خیزند.» ژان لــوک ملنشــون سیاســتمدا­ر چپگــرای فرانســوی نیــز در صفحــه توئیترش با انتقــاد از مداخلــه فرانســه در ســوریه، ایــن حملــه را افزایــش بیمســئولی­تی دانســت کــه بــدون اجــازه و حمایــت پارلمــان فرانســه و اتحادیــه اروپــا صــورت گرفتــه اســت. از ســوی دیگر، فرانســوا دو قوژی و ژرار الرشه، رؤسای مجلــس ملــی و ســنای فرانســه بــه همراه تعــدادی از نمایندگان مخالف تجــاوز فرانســه بــه ســوریه بــه محــل نخســتوزیر­ی رفتنــد و اعتراض خود را بــه اعضــای کابینــه از جملــه وزیــر دفاع و رئیس کل ارتش فرانسه درباره مشارکت این کشور در حمله به سوریه اعالم کردند. ترامپ ناقض ادعای مکرون شد از ســوی دیگــر مکــرون روز گذشــته ادعایــی کــرد کــه بالفاصله نقض شــد. او طــی مصاحبــهای دو ســاعت و نیمه گفــت: «ده روز پیــش رئیــس جمهوری ترامپ گفت که نیروهایش را از ســوریه خــارج میکند، مــا او را متقاعــد کردیم که الزم است نیروهای امریکا در سوریه بمانند.» اما ســارا سندرز سخنگوی کاخ ســفید گفــت کــه مأموریــت نیروهــای امریکایی در ســوریه تغییر نکرده است و ترامــپ «خواســتار بازگشــت هــر چــه ســریعتر نیروهــای امریکاســت.» در همیــن حــال، حمــوده صبــاغ رئیــس پارلمان ســوریه طــی دیداری بــا هیأت انگلیسی به سرپرستی کروالین کوکسی، عضــو مجلــس اعیــان انگلیــس گفت: «کشــورهایی که به سوریه تجاوز کردند، در رأس آنهــا امریکا، همچنــان قوانین بینالمللی را زیر پا میگذارند و نسبت بــه مشــروعیت بینالمللــ­ی و منشــور ســازمان ملل کــه حاکمیت و اســتقالل کشورها را حفظ میکند بیتوجهند.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran