Iran Newspaper

سفر مکرون به ایران خوش آمد یا نیامد؟

-

در اواخــر ریاســت جمهــوری اوالند و بخصــوص با روی کار آمــدن مکــرون و با توجه به ســفر رســمی بهمن ماه 94 دکتــر روحانی به پاریس، ایده ســفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران زمزمه و مطرح شد. بعد از سفر رسمی دکتــر ظریــف بــه پاریــس در خرداد مــاه 96 و در پاســخ به ســفر بهمن مــاه 95 همتای فرانســویا­ش به تهران، زمینه ســازیهایی شــد که در پاییز 96 سفر لودریان وزیر خارجــه فرانســه به تهــران انجام شــود تا مقدمات ســفر مکــرون در بهار 97 فراهم شود.

امــا متأســفانه بــا توجــه بــه برخــی از تحــوالت در منطقــه، شــدت گرفتن شــانتاژها و تهدیدهای ترامپ و برخی موضعگیریها­ی دور از انتظار فرانسه که با مواضع ترامپ همسو بود، سفر لودریان به تهران با تأخیر در اسفندماه انجام شد. در واقع هدف اصلی لودریان از این سفر بیش از اهداف دوجانبه، تــاش برای دســتیابی بــه دادههایی بود کــه بتواند به مکرون کمــک کند تا با دســت پر به واشــنگتن برود و بتوانــد حتی االمکان موضع ترامــپ را در قبال برجام آرام کند که با دریافت پاســخهای روشــن و صریح مقامات کشــورمان عمــاً در این راســتا نتیجه مطلوبی نگرفت. ســفر مکرون به واشــنگتن هفته گذشته انجام شد.

ترامــپ ســعی کــرد با تحویــل گرفتــن فوقالعــاد­ه مکرون در ســفرش به واشــنگتن، او را بــا مواضــع خود همســو کند. مکــرون نیز تاش کــرد با اتخاذ مواضعــی که خوشــایند ترامپ باشــد او را نــرم کند که به اصطــاح از خروج او از برجــام در 12 مــه جلوگیــری کند، اگرچــه در مصاحبهاش بــه نوعی ابراز امیدواری مایمی کرد مبنی بر اینکه بعید است ترامپ در برجام بماند.

خانــم دلفیــن ا ُرئیس گروه دوســتی پارلمان ایران و فرانســه و مبتکر نامه سرگشــاده 500 نماینــده اروپایــی به کنگــره امریکا کــه گفته میشــود از افراد نزدیــک بــه حلقــه مکرون نیــز اســت، در رابطه با ســفر مکرون به واشــنگتن گفت: مکرون موفق شــد موضع ترامپ مبنی بــر «نه به برجام» را به موضع «موافقت با یک توافق جدید» تبدیل کند.

در نتیجه با توجه به مراتب فوق باید منتظر ابتکار عملی از ســوی مکرون بــود و بعیــد نیســت در آینــده نزدیک بحث ســفرش بــه تهران مطرح شــود کــه احتمــاالً با توجه به مواضع نســبتاً همســوی مکــرون با ترامــپ، با برخی مخالفتها در ایران مواجه خواهد شد.

ســؤال اینکــه آیا باید به ســفر مکرون خوشــامد گفــت یا اینکه بــا توجه به مواضع مذکور، سفر او را به بعد موکول نمود؟

در پاســخ به این ســؤال، به نظر میرسد نباید ســفر مکرون را که نخستین ســفر رسمی رئیس جمهوری فرانسه به ایران بعد از پیروزی انقاب اسامی خواهد بود، در قالب تهدیدها و جنگ روانی ترامپ بررسی و تحلیل کرد.

روابط ایران و فرانســه، روابطی حائز اهمیــت، دیرینه و همه جانبه بوده و از ظرفیتهای وســیع و متنوع همکاری برخوردار است و طی سال های اخیر و بعد از ســفر دکتر روحانی به پاریس وارد مرحله شــکوفایی شــده است، لذا منافع دو کشور ایجاب میکند که این روند بخوبی حفظ شود.

در نتیجه باید از این ســفر، با زمینهســاز­یهای قبلــی حداکثر بهرهبرداری بــرای تقویــت همکاریهــا­ی دوجانبه در ابعــاد مختلف و در راســتای تأمین منافع مشترک به عمل آید.

بدیهــی اســت این ســفر فرصــت رایزنــی های سیاســی در ســطح عالی را نیــز فراهم خواهد ســاخت و میتوان ضمن تشــریح دقیــق دیدگاههای خود درخصــوص برجام، تولید و آزمایش موشــکهای بالســتیکی کــه جنبه کاماً دفاعــی و بازدارنــد­ه دارد و سیاســتهای منطقهای، ذهنیت مکــرون را کاماً روشــن ســاخت و به عــاوه نقطه نظــرات و ایدههای او را هم دقیقاً شــنید که اگر با اصول ما مغایرت نداشــته باشــد و ما به ازای آنها روشــن و از ضمانت اجرایی اطمینان بخش برخوردار باشد آن را مورد توجه قرار دهیم.

 ??  ?? علی آهنی سفیر پیشین ایران در فرانسه
علی آهنی سفیر پیشین ایران در فرانسه

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran