Iran Newspaper

انتقاد رئیس شورای شهر از نحوه تعدیل نیرو در شهرداری تهران

-

طبــق آمارهایی که مجیــد فراهانی، یک عضو شــورای شــهر تهران اعالم کرده، از دی ماه سال 95 تا شهریور ماه 69، یعنی طی 9 ماه، 12 هزار و 30۷ نفر به پرســنل شــهرداری تهــران اضافــه شــده اســت. براین اســاس پرســنل شــهرداری تهران بــه یکباره از 56 هزار نفــر به 68 هزار نفر رســید. جالب اینکه تعداد زیــادی از این افــراد، جزو نیروهــای غیــر تحصیلکرده و دیپلــم بــوده و یــا حتی یــک روز هم در شــهرداری تهــران حضــور نداشــتهان­د. همچنین براســاس این اظهــارات، فقط 56 درصد مشــاغل شــهرداری بــا میزان تحصیــالت تطابــق دارنــد، مثــل فردی کــه در دانشــگاه الهیــات خوانــده، اما در شــهرداری کار عمرانــی انجــام میدهد. افزایــش غیرمتعــار­ف نیــروی انســانی، البتــه از زبــان محســن هاشــمی، رئیــس شــورای شــهر تهــران هــم عنوان شــد. او نیز با اشــاره به اینکه شــهرداری 25 هزار نفره طی 20 سال، شش برابر شده است! گفت: «تعداد معاونین و مدیران ارشــد شــهرداری چند برابر اســتاندار­د اســت و هر گروهــی که میآیــد آدمهای خودش را مــیآورد، در ایــن شــرایط اگــر مدیران رده بــاال تعدیل شــوند، تعداد زیــادی از نیروهــای مــازاد هــم کاهــش مییابــد و همه هم میپذیرند، درحالی که به اسم تعدیل، چنــد فرد بیپناه و مســتضعف رده پاییــن را از کار بیــکار میکننــد، در حالیکه تعدیل واقعی باید از باال باشد.»

رئیس شــورای اســالمی شــهر تهران در نشســت سراســری مدیــران ســازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به اینکه چرا به تخلفات دانه درشــتها رسیدگی نمیشــود؟ گفت: وقتی از ایــران مال که تخلف بخش خصوصی است میگوییم، از اطلس مــال که تخلف نهادها هســت هــم بگوییم.هاشــمی بــا تأکید بــر اینکه شــهرداری نبایــد در حوزههایی که ربطی بــه وظایــف اصلیــش نــدارد وارد شــود، گفت: در هشت سالی که مسئولیت دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری را در دولت ســازندگی برعهــده داشــتم، ســه توصیه آیتاهلل هاشــمی را اجــرا کردم: حمایت از تولیــد، تکمیــل پروژههــا و کاهــش بوروکراســ­ی بــه نفــع مــردم.وی افزود: ناآرامیهای دی ماه سال گذشته هشدار کوچکــی بــود به ما کــه اگر به سالمســازی و شفافســازی مدیریــت و اقتصاد کشــور همــت نگماریــم زیــر بهمــن بنیــان کــن نارضایتــی واعتــراض مــردم، دفــن خواهیــم شد.هاشــمی تصریح کــرد: در اقتصاد رانتی و فسادپرور، سرمایهگذار­ی واقعــی بخــش خصوصــی، رقابــت و بهبــود عملکــرد جایی نــدارد بلکه همه تالشهــا صــرف وصل شــدن بــه منابع قدرت و برخوردار شــدن از حمایتهای تبعیضآمیــ­ز اســت.وی اولویتهــا­ی نخســت مدیریــت شــهری را مبــارزه بــا تخلــف و فســاد در فرآینــد اداره شــهر برشــمرد و افزود: نمیتــوان منابع کافی برای اداره شــهر و توســعه زیرســاخته­ا فراهــم کرد، جز آنکه فســاد و تخلفات را بتوانیم کاهش داده و ریشه کن کنیم.

بودجــه فرهنگــی شــهرداری خــرج مداحان و پخت آش میشود

رئیــس شــورای شــهر همچنیــن در جلســه مشــترک شــورای برنامهریــ­زی و توســعه اســتان تهــران گفــت: معاونــت اجتماعــی و فرهنگــی شــهرداری فقط 2 هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی دارد کــه مقدار زیادی از این بودجه هم صرف مناســبات و خــرج پخــت آش و مداحان میشــود بــه همیــن علــت شــهرداری نمیتوانــد به تنهایی از پس آســیبهای اجتماعیبرب­یاید.

وی در ادامــه بــه واگــذاری وظایــف دولت به شــورا ها اشــاره کــرد و گفت: 24 وظیفــه دولــت بایــد به شــورا اعطا شــود امــا عملکردهــا نشــان میدهد دســتگاه اجرایی حاضر نیســت به قوانین اجرایی شــورا پایبند باشــد و سیســتم کماکان به ســمت دولتی شدن پیش میرود.رئیس شــورای شهر با اشــاره به مطالبات مردم افــزود: 93 درصــد مطالبات مــردم حل معضــل ترافیــک و آلودگــی هوا اســت و ما میتوانیم فقط با تجهیز 200 کیلومتر متــرو و 15 ایســتگاه تعــداد ســفرهای شــهری را از 2 میلیــون بــه ۷ میلیــون افزایش دهیم.

هاشــمی در ادامــه بــا شــوخی گفت: مــردم حــق دارنــد بگویند مــا بیعرضه هســتیم چرا که اکنون شــاهد هــدر رفت منابع هســتیم و 150 ایســتگاه مترو مورد بهرهبــردا­ری درســت قــرار نگرفتهانــ­د، امــا دولت و شــهرداری وارد نمیشــوند. هاشــمی افــزود: در کشــور کارخانههــ­ای اتوبوسسازی و واگنسازی بیکار هستند آن وقــت مــا از خودمــان میپرســیم که چگونه باید اشــتغال ایجاد کرد در حالی کــه اگر به ایــن صنعت پــول تزریق کنیم مشکل حل خواهد شد.

هشدار نسبت به فســاد بسیار گسترده در شهرداری تهران

سمیعاهلل حسینی مکارم، سرپرست شــهرداری تهــران در نشســت سراســری مدیران سازمان بازرسی شهرداری تهران بــا بیان اینکــه اجــرای ناصحیــح بودجه نقــد و غیرنقد موجب فســادهای بســیار گســترده شــده اســت، گفت: بــه فرموده رهبــر معظــم انقالب با دســتمال کثیف نمیشود شیشه را پاک کرد؛ بنابراین اگر بخواهیم فســاد را کم کرده و آن را از بین ببریم، راه آن شفافسازی و اطالعرسانی اســت.وی افــزود: گامهــای مؤثــر بــرای شفافســازی و اطالعرســا­نی عمومــی، برداشــته شــده؛ مردم حق دارنــد بدانند پولــی که بــرای اداره شــهر میدهنــد، در کجا خرج میشــود. از این رو ما خودمان را مکلف دانســتیم که اطالعــات مربوط بــه درآمــد و هزینــه را بــه اطــالع مــردم برســانیم؛ در ادامــه نیز اگر این سیاســت دنبــال شــود بخــش وســیعی از فســاد برداشته میشود.

وی گفــت: در بودجــه نقــد، پــول از مــؤدی گرفته میشــود و پــس از واریز به خزانه شــهرداری، از مســیر صحیح خود در بودجه هزینه میشود اما وقتی بودجه غیرنقد وجود داشــته باشــد، شــهرداری منطقــه وقتــی از مــؤدی پولــی دریافــت میکند، بخشــی از پول را بــرای پرداخت بــه پیمانــکار­ان به شــکل غیرنقد پشــت باجــه میآوردنــد، مهــر میزدنــد و در اختیار کارگزار قرار می دادند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran