Iran Newspaper

ساخت موزه زلزله در منطقه ۲۲

-

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح نخستین کترینگ تهیه غذای بیمارســتا­نی در کشــور گفت: بخش خصوصی علی رغم همه ســختیهای کاری که با دولتها وجود دارد گامهای مؤثری در راستای موضوع رفاه اجتماعی برداشتهاند.

بــه گزارش «ایران» او با بیان اینکــه راهاندازی کترینگ تهیه غذای بیمار حرکت خوبی از جهت سرمایهگذار­ی و مهمتر از آن نوع ارائه خدمت است افزود:تصور ما این است نخوانده مال هستیم و تجربهمان بهتر از بقیه است. یکی از گرفتاری های ما در مملکت خودشیفتگی است این اقدامی که انجام شده است برگرفته از تجربه جهانی است خیلی سالها قبل کشورهای خارجی این مسیر را رفتهاند. اداره بعضی بیمارســتا­نها را دیدند و به این فکر افتادند چرا که در هر بیمارستانی مشکل طبخ غذا با همه مشکالت تأمین مواد اولیه و آشپزی و پخت وجود دارد.

او گفــت: کشــورهای خارجــی هزینه فایده برون ســپاری امور غیر پزشــکی را در بیمارستانه­ا ارزیابی کردهاند اما امیدوارم در کشورما دولتیها با این بخش رقابت نکننــد و نگوینــد چرا ســود ایــن کار به جیب بخــش خصوصی برود .تجربه نشــان داده هر زمان بخش دولتی وارد اینگونه حوزهها شــده بعد از گذشــت زمان هدف اولیهشان فراموش شده است و البته متأسفانه.هزینه تمام شده خدمات در بخش دولتی بیشتر است.دکتر هاشــمی گفت: امیدوارم معاونین توسعه چهار دانشگاه علــوم پزشــکی تهــران و البرز با این بخش مشــارکت کنند اما دانشــگاهه­ا هم دو تا سؤال مهم دارند اینکه هزینه تمام شده خدمت را مقایسه میکنند و دوم پرسنلی که در بخش طبخ غذا فعالیت می کنند باید بدانند چه برنامهای برایشــان دارید. او گفت: من فکر می کنم ما از مجموع کارهایی که در بیمارســتا­ن بهعنوان دولت باید انجام دهیم سیاســتگذا­ری و نظارت اســت. در ایران این آرزو دســت نیافتتی اســت ولی میتوان گروه پزشــکی را به دانشــگاه ســپرد ولی نظافت و تأسیســات و رختشوی خانه و فضای سبز را برون سپاری کرد چون واقعاً کار بیمارستان نیست. دکتر هاشمی عنوان کرد: ما االن پزشک متخصص را رئیس بیمارستان میگذاریم که از مهدکودک گرفته تا ســردخانه و رختشــوی خانه را مدیریت کند در عین حال مــی خواهیم در حیطه دانش با امریکا و آلمان و انگلیس رقابت کند اینها کارهای عجیب و غریبی در کشور ما است چون ادعاهایمان زیاد است.دکتر هاشمی گفت: امیدوارم ســال دیگر همه آشــپزخانه­ها جمع شــوند در عین حال ســر بخش نرخ نباید مجادلهای باشد بخش خصوصی باید قیمت تمام شده را حساب کنند و سود معقولی را اعمال کنند. آرزویم این است این همت دوستان به کترینگ آقا مسعود یا طباخی تبدیل نشود. اینها در حوزه سالمت صرف شود نباید محلی برای تأمین غذا برای شــرکتها و باغ های اطراف باشــد. به گفته عضو هیأت مدیره کترینگ، بیمارســتا­نها در حال حاضر فضای زیادی را به آشــپزخانه­ها و انبارهای جانبی و بهطور کلی چرخه تأمین غــذا اختصاص دادهاند بنابراین با همکاری خیریهها به وزارت بهداشــت پیشــنهاد دادیم بیمارستانه­ایی که آشــپزخانه خود را حذف و از غذای کترینگ اســتفاده کنند، ساخت و تجهیزات حدود 100 تخت بیمارستانی در همیــن فضاها را خیرین بر عهــده خواهند گرفت.مهدی برزگــر، گفت: با توجه به تجربههــا و بازدیدهایـ­ـی که از بیمارســتا­نهای خارجی داشــتیم مجموعهای برای تهیه غذای بیمارســتا­نها آماده کنیم. در حال حاضر این مجموعه روزانه قابلیت پخت 30 هزار غذا را در مرحله ابتدایی دارد و قصد داریم به پخت 0۵ هزار روزانه غذا برسیم.

شــهردار و رئیس ســتاد مدیریت بحــران منطقــه 22 گفت:این منطقه بــرای مشــارکت در احــداث و راه اندازی دو مجموعه مــوزه زلزله و مرکز بینالمللــ­ی آمــوزش مدیریت بحــران آمادگــی کامل دارد. بــه گزارش ایســنا، علــی نوذرپــور گفــت: زمیــن مــورد نیــاز بــرای ایــن مجموعهها پیشبینی شده است و باید برای مراحل اجرایی برنامهریزی کرد.احمد صادقی،جانشین شــهردار تهران در شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران نیز در ادامه اظهار داشت: نقشه خطرپذیری تمامی محالت شهر تهران تهیه شــده اســت و پیشــبرد اهداف ترسیم شــده در حوزه کاهش مخاطرات محالت نیازمند همکاری و مشارکت شهرداران و شهروندان مناطق است.وی افزود: زلزله، سیل، آتش سوزی و فرونشست از اهمیت بیشــتری برخــوردار اســت و تالش بــرای کاهــش و به حداقل رســاندن خســارات در بحرانهای طبیعی و حوادث انسان ساز در گرو مشارکت و همکاری مدیران محلی و شهروندان ساکن هر منطقه و محله در قالب مدیریت بحران جامعه محور امکان پذیر اســت.صادقی گفت: منطقه 22 از زیرســاخته­ای الزم برای ایجاد مراکز اسکان اضطراری برخوردار اســت و تقویــت زیرســاخته­ای پیشبینــی شــده بویــژه مرکز اســکان اضطراری پارک چیتگر ضروری است.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran