Iran Newspaper

افزایش قیمت لوازم خانگی بدون مجوز

«ایران» گزارش می دهد

-

گروه اقتصادی / لوازم خانگی تابع قیمت ارز شده است. این جملهای است که برای وضعیــت ایــن روزهــای بــازار ارز میتوان گفــت. از روزی که قیمت ارز دچار نوســان شــد ، فروشــندگا­ن لوازم خانگی تصمیم گرفتند کاالهای خود را در انبارها بگذارند و منتظر آینده بازار ارز شوند. بدین جهت بعد از آنکه دولت ارز 4 هزار و ۰۰۲ تومانی را تصویــب کرد و قرار شــد واردکنندگا­ن از چنین ارزی برخوردار شــوند، فروشندگان لوازم خانگی عرضه خود را شروع کردند. البته این فروش با مبنای ارز حدود 5 هزار تومان است. آن گونــه کــه فهرســت قیمتهــا تغییــر کرده اســت، به اذعان کارشناســا­ن قیمت پایــه ارز برای این صنف 5 هــزار تومان در نظر گرفته شــده اســت و البته این نرخ در بعضی از کاالها عدد بیشتری دارد. نمونه بــارز تغییر قیمتهــا را میتــوان در انواع یخچالهای وارداتی دید.

قیمــت انــواع لــوازم خانگــی در بــازار بــا یــک رونــد مشــخص و تصویب شــده نیست. اکثر فروشندگان بر اساس شرایط روز قیمتهــا را تغییــر میدهند. هرچند رئیس اتحادیه لــوازم خانگی عنوان کرده که قیمــت کاالهای مربوط بــه این صنف بین 8 تا ۰1 درصد گران شــده اســت اما با ســر زدن به بازار میبینیــد برخی از کاالها بیــش از 17 درصــد گران شــدهاند. این در شــرایطی اســت که مجوز افزایش قیمت بــه واحدهای صنفــی لوازم خانگــی داده نشــده اســت. به هر ترتیب مردم افزایش قیمت لوازم خانگــی وارداتی را میتوانند توجیــه کننــد ولی علــت افزایــش قیمت لــوازم خانگی داخلــی کــه تولیدکنندگ­ان اصــرار برخودکفایـ­ـی آن دارند، چیســت. تولیدکننــ­دگان لوازم خانگــی داخلی طی مــاه اخیــر بیــش از 8 درصــد قیمتهای خــود را بــاال بردنــد و دیگــر بــه مشــتریان تخفیــف نمیدهند.لــوازم خانگــی بدون مصوبــه دولــت گران شــد و اکنــون مردم از ســازمان حمایــت ایــن انتظــار را دارند تــا نظارت بیشــتری بر بازار داشــته باشــد. قیمتهــای فعلــی بــا قیمــت ارز 4 هــزار و ۰۰۲ تومانــی همخوانــی نــدارد. در ایــن میــان محمد طحانپــور، رئیــس اتحادیه فروشــندگا­ن لــوازم خانگــی از افزایــش قیمــت 8 تــا ۰1 درصدی کاالهــای مربوط بــه این صنــف در کشــور خبــر داد و افزود: کارخانههای تولید داخلی و شــرکتهای وارداتــی قبــل از ســال تقاضــای افزایــش قیمت کاالهــا را مطرح کردند ولی با ورود معــاون اول ریاســت جمهــوری و رئیــس ســازمان حمایــت از مصــرف کننــدگان و تولیدکنندگ­ان مقرر شــد تا پایان فروردین مــاه ســال جــاری قیمــت کاال و خدمــات افزایــش پیــدا نکند. وی همچنیــن اظهار داشــت: تولیدکنندگ­ان و واردکنندگا­ن نیز در ایــن مــدت هیچ گونــه افزایش قیمتی را در بحــث کاالهــا اعمال نکردنــد ولی از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری کاالهای ســاخت داخل و وارداتی به طور متوســط 8تا ۰1 درصد افزایش قیمت پیدا کرد.

رئیــس اتحادیــه فروشــندگا­ن لــوازم خانگی درخصــوص رد این نکته که گفته میشــود درخواســت افزایش قیمت کاال در صنــف لــوازم خانگــی از ســوی رئیس اتحادیه بوده اســت، گفت: ایــن حرف به هیچ وجه صحت ندارد چرا که درخواست مدنظــر از ناحیه تمامــی تولیدکنندگ­ان و واردکننــد­گان مطرح شــده اســت. وی در مورد گلهمندی رئیس جمهوری مبنی بر توزیع نشدن کاال در سطح کشور نیز گفت: کاال در حــوزه لــوازم خانگــی بــا نرخهــای جدید توزیع میشــود و خوشبختانه هیچ کمبودی هم در این حوزه وجود ندارد.

طحانپــور در پاســخ بــه این پرســش کــه آیــا رشــد ۰1 درصــدی قیمــت لــوازم خانگی با مجوز بوده است، اظهار داشت: قیمــت گــذاری کاال در این حــوزه اجباری نیست چرا که عرضه بیش از تقاضاست. اگــر قیمــت لــوازم خانگی بیــش از عرف معمــول افزایــش پیــدا کند، بدون شــک ســازمان حمایــت در ایــن حــوزه ورود خواهد کرد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran