Iran Newspaper

افزایش 7 درصدی قیمت آب و برق از ابتدای اردیبهشت

بر مبنای قانون هدفمندی یارانه ها صورت می گیرد

- ردیف ۱ ۲ مشترکان شرح همه مشترکان با قدرت کمتر از ۰۳ کيلووات نحوه اصالح ۰۰۰۹۹ ۰۰۰۱۱

گــروه اقتصــادی / اقتصــاد نابســامان صنعــت آب و بــرق و رشــد روزافــزون مصــرف ایــن دو کاالی ضــروری باالخره دولــت را به فکــر تجدید نظــر در قیمت آب و بــرق انداخت. به این ترتیب هیأت وزیــران در مصوبــهای بــه وزارت نیــرو اجازه داد متوســط تعرفههای آب وبرق را از ابتدای اردیبهشــت ماه امسال بدون تغییر ســاختار تعرفهها، به میزان هفت درصــد افزایش دهد. مجــوزی که قانون هدفمند کردن یارانهها به دولت داده بود و مجلس شــورای اسالمی نیز به پشتوانه آن افزایــش قیمت حاملهــای انرژی از سوی دولت را مجاز میداند.

البته این مصوبه هنــوز به وزارت نیرو ابــالغ نشــده امــا بــزودی بــا ابــالغ آن به وزارت نیرو مجوز اصالح قیمتها صادر خواهد شــد. موضــوع قیمــت آب و برق همیشــه یکــی از بحثهــای داغ محافل آب و بــرق بــوده، به طوری که مســئوالن و کارشناســا­ن همیشــه برای این موضوع گالیــه داشــتند. چرا که اصــالح قیمتها به مفهوم گران شــدن آن نیســت. گرانی یعنــی کاالیــی باالتــر از قیمــت واقعــی به فــروش برســد امــا آب و بــرق فاصله زیــادی تــا قیمــت تمام شــده خــود دارد و مصوبــه دولت بــه نوعی بــرای اصالح قیمتهاست.

جزئیاتمصوب­ههیأتوزیرا­ن هیأت وزیران در مصوبهای به استناد مــواد یــک و ســه قانــون هدفمنــد کردن یارانههــا مصــوب 1۳88 بــه وزارت نیرو اجازه داد تا متوسط تعرفههای آب و برق را از ابتدای اردیبهشــت ماه امسال بدون تغییــر ســاختار تعرفههــا هفــت درصد افزایش دهد.

بر اســاس ایــن مصوبــه مبلــغ ثابت ماهانــه آبونمــان بــرق کــه بــرای جبران بخشــی از هزینههــای توزیــع بــرق اخــذ میشــود برای همه مشــترکان بــا قدرت ۰۳ کیلــو وات و بیشــتر 99 هــزار ریــال در ماه و تمامی مشــتریان با قــدرت کمتر از ۰۳ کیلــووات 11 هــزار ریال در ماه اســت. همچنین اعالم شده است که نرخ تعرفه آب بــدون تغییــر ســاختار تعرفههــا بــه میزان هفت درصــد افزایش مییابد. بر اساس تبصره دو این مصوبه، تعرفه آب آزاد و بنایــی شــهری و روســتایی معادل نــرخ باالترین طبقه مصــرف مصوب در بخشخانگیتع­یینمیشود.

مبلغ ثابت ماهانه یا آبونمان برق نیز بر اســاس قانون هدفمند کردن یارانهها بــرای جبران بخشــی از هزینههای توزیع اخذ میشــود، به شــرح جدول شــماره ۲ تعیین میشــود. بــر اســاس تبصره یک قانــون هدفمنــدی یارانههــا بــه منظــور جبــران بخشــی از هزینههــای تأمیــن و توزیــع آب و جمــعآوری دفــع فاضالب مبلــغ ثابــت ماهانــه یــا آبونمــان آب و فاضــالب بــرای کاربردهــا­ی مختلــف معــادل ۰1 هــزار ریال در ماه بــه ازای هر واحد تعیین میشود.

بر اســاس تبصره ســه بــه وزارت نیرو اجــازه داده میشــود بــه منظــور اعمــال مدیریــت مصــرف ضرایــب تبعیــض قیمت اســتانی را بر اســاس جدول آمده در مطلــب اصــالح کند. همچنیــن وزیر نیرو نیز شــب گذشــته در مورد مکانیسم اجرایــی افزایــش 7 درصــدی قیمــت آب و بــرق در گفتوگــوی ویــژه خبــری توضیحاتی را ارائه داد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran