Iran Newspaper

سرطان عامل 15 درصد مرگ و میرهای کشور در سال 95

سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد تکذیب ادعای سونامی سرطان در ایران

-

ســخنگوی وزارت بهداشــت با اشاره به اینکــه هــر ســال 112 هــزار مــورد جدید ســرطان در کشــور داریم، گفت: ادعای ســونامی ســرطان در ایــران و شــیوع خیلی باالی آن غلط و نادرست است.

ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با آمار سرطان در ایران و جهان اظهــار داشــت: ســرطان جــزء 6 عامل اصلــی ســالهای اصلی از دســت رفته عمــر به شــمار میورد و هر ســال از هر 001هــزار ایرانــی مبتال به ســرطان 143 مورد جدید اضافه میشود و به عبارتی 211هزار مورد جدید سرطان داریم.

وی افزود: میانگین بروز سرطان در میانگیــن جهانی 182 در 100 هزار بوده که ایــن رقم در ایــران 143 در 100 هزار بــوده و یعنــی کمتر از متوســط جهانی اســت؛ همچنیــن متوســط بــروز نــرخ ســرطان در ترکیــه 205 در 100 هــزار، اروپا 268 در 100 هزار و امریکا 318 در 001هزار است.

ســخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بــر اینکه ادعــای ســونامی ســرطان در ایــران و شــیوع خیلی بــاالی آن غلط و نادرســت اســت گفــت: در ســال 2015 در دنیا 71میلیون مورد جدید ســرطان گزارش شــد که 8 میلیــون آن منجر به مرگ شــد؛ البته در کشورهای مختلف از جملــه ایــران میزان بروز و شــیوع در حــال افزایــش بوده کــه از دالیل عمده آن افزایش جمعیت است.

حریرچــی بیــان داشــت: از دیگــر دالیل افزایش شــیوع این مســأله ســن متوســط در کشــورها بیشــتر شــده و بــه دالیــل افزایش تعداد افراد کهنســال و میانسال همچنین بیشتر شدن عوامل خطــر (شهرنشــینی و ســبک زندگــی غربــی) همچنیــن افزایش طــول عمر افراد مبتال به سرطان بوده است.

وی بــا بیــان اینکــه در ســال 59، 963هــزار مرگ در کشــور گزارش شــد کــه 54 هــزار و 800 مــورد آن مربــوط بــه ســرطانها بــود و درواقــع 14.9 درصــد موارد مرگ و میر را ســرطانها تشــکیل مــیداد. ســخنگوی وزارت بهداشــت تأکیــد کــرد: میــزان بــروز و مــرگ و میــر ناشــی از ســرطان در 25 ســال گذشــته افزایش یافته ولــی نکته مهــم و درخشــان طبــق گزارشهــای رســمی ســازمان بهداشــت جهانــی، آژانس بینالمللی ســرطان و دانشگاه واشــنگتن مرگ و میر ناشی از سرطان از ســال 1990 تــا ســال ،2015 7درصــد کاهــش یافتــه اســت. وی گفــت: ایــن مســأله موفقیتهای نظام ســالمت را بــا همــکاری نظامهــای مرتبط نشــان میدهد و مؤید پیشرفت شاخصهای بهداشتی و درمان در کشورها است.

حریرچــی درمــورد شــایعترین ســرطان زنــان و مردان گفــت: در زنان ســرطان ســینه، روده بــزرگ و تیروئید و در مــردان معــده، پروســتات، روده بــزرگ و مثانــه شــایعترین ســرطان است. همچنین کشندهترین سرطانها مربــوط بــه ســرطان معــده، روده، لوســمی، مــری، روده بــزرگ، مغــز و اعصاب مرکزی بوده است. ■ پزشــکان درخواســت تکرار آزمایش نکنند

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه بــا اشــاره بــه اینکــه برخــی از پزشــکان درخواســت تکــرار یــک آزمایــش، سیتیاســکن و عکــس را بــه دلیــل عــدم کیفیــت بــرای بیمــاران میکنند گفت: این مســأله مشکلزا بوده و برای بیمههــا، بیمــار و کل نظــام ســالمت هزینــه مــازاد ایجــاد میکنــد از طرفــی همه مراکز پاراکلینیک­ی مدعی هســتند کــه کیفیــت کارشــان خوب اســت پس پزشــکان نیز این مســأله را قبــول کنند. حریرچــی اضافه کــرد: اگر مشــکلی در ایــن زمینه باشــد بیمار، پزشــک و ارائه کننــده خدمــات بایــد آن را به ســامانه 190 گــزارش دهنــد تــا ناظریــن آن را رســیدگی و بــا کمــک و آمــوزش آن را حل کنند.

وی گفــت: در حال حاضــر 39 هزار و 850 متخصــص داریــم کــه 8.5 درصــد به این تــوان تخصصــی اضافه میشــود و در واقــع بــه ازای هــر 11 نفر هرســال یکی هر ســال افــزوده خواهد شــد. حریرچــی بــا اشــاره بــه برگــزاری آزمــون دســتیاری گفــت: امیدواریم با پذیرش این دستیاران مشکل خدمات تخصصــی در مناطــق محــروم کاهش یابــد چــرا که بیشــتر این افراد ســهمیه مناطق محروم هستند و هر کدام برای یک شــهر مشخص شــدهاند که بعد از فارغالتحصی­لی خدمت ارائه دهند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran