Iran Newspaper

کارت دعوت برای جشن 10 روزه کتاب

سی و یکمین نمایشــگاه بینالمللی کتاب تهران به میزبانی دوباره مصلی برگزار میشود

- مریم شهبازی روزنامهنگا­ر

خبـــر کوتـــاه بـــود، «بازگشـــت دوباره نمایشـــگا­ه کتـــاب بـــه مصلـــی» امـــا همین خبر به ظاهـــر مختصر، گویای ناتوانـــی مجموعـــه شـــهر آفتـــاب در میزبانی از نمایشگاهی است که بنابر وعده مسئوالن شـــهرداری وقت قرار بود تـــا ســـال 1400 در ایـــن مجموعه تازهتأســـ­یس برگـــزار شـــود. بـــا وجود 2ســـالی که از برپایی نمایشـــگا­ه کتاب تهـــران در آن میگذشـــت امـــا تجربه همین مدت نشـــان داد کـــه همچنان بیم تکرار معضالتی که در پی شرایط جوی برای ناشران ایجاد شد، میرود. از همیـــن رو در اواخـــر پاییـــز ســـال گذشـــته، در دومیـــن جلســـه شـــورای سیاســـتگذ­اری ســـی و یکمیـــن دوره نمایشـــگا­ه کتاب، نگرانـــی نمایندگان نشـــر دربـــاره آمادگی مجموعه شـــهر آفتاب مطرح شـــد. حاضـــران در این جلســـه نگران بودند که آیا شهرداری موفق به آماده کردن زیرســـاخت­های الزم بـــرای برگـــزاری نمایشـــگا­ه کتاب میشـــود یـــا باید منتظـــر تکرار حوادث 2 ســـال گذشـــته و مشـــکالتی نظیـــر آبگرفتگـــ­ی و حتـــی احتمـــال بـــرق گرفتگـــی در ســـالنهای دایر در ســـازههای موقـــت بـــود. هرچنـــد که ناشـــران مستقر درســـالنه­ای سه قلو باز شرایط بهتری داشتند اما آنها هم همزمان بـــا بارش باران با نفوذ آب از کف زمین و سقف روبهرو بودند. بواســـطه همین نگرانیها، مســـئوالن وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمی اواخر پاییز گذشـــته طـــی ارســـال نامهای به شـــهرداری، از مدیریـــت مجموعـــه «شـــهر آفتاب» خواستار پاسخ به این ســـؤال شـــدند که تا بهار 97 قـــادر به برآورده ساختن مواردی که تعهد آن را به ارشـــاد دادهاند هستند یا اوضاع به همان منوال ادامه پیدا خواهد کرد! مســـئوالن شـــهرداری، طلب فرصتی 01روزه کردند تا بررســـی کنند و بدانند از چه میـــزان بودجـــهای برخوردارند تا ببینند براســـاس آن قادر به فراهم کردن امکانـــات مورد نظر هســـتند یا نه. تمام این موارد در نهایت منجر به انتشار این خبر شد که در سی و یکمین دوره نمایشـــگا­ه کتاب تهران، مصلی میزبانی این رویداد علمی- فرهنگی را برعهده دارد. البته قبل از اعالم این خبر قرار شد همه گزینههای احتمالی بررسی شود، حتی بحث محل دائمی نمایشـــگا­ههای بینالمللــ­ـی هـــم به میـــان آمـــد امـــا بهدالیلـــ­ی از جملـــه همزمانـــی تاریـــخ مذکـــور بـــا برپایی نمایشـــگا­ه نفت این مورد هم منتفی شـــد و در نهایت قرعه بـــه نام مصلی افتاد. نهـــم دی ماه ایـــن بازگشـــت قطعی شـــد و همایـــون امیـــرزاد­ه ســـخنگوی شـــورای سیاســـتگذ­اری نمایشـــگا­ه به طـــور رســـمی آن را بـــا اهالی رســـانه درمیان گذاشت. بواسطه آنکه 2 سال قبـــل تفاهمنامها­ی با این مضمون به امضای دو طرف شـــهرداری و ارشـــاد رســـیده بود که تـــا ســـال 1400 امکان برگزاری رایـــگان نمایشـــگا­ه کتاب در مجموعه شـــهرآفتا­ب فراهم باشـــد، مدیریت شـــهرداری تهران اعالم کرد که این تفاهمنامــ­ـه همچنان به قوت خود باقی اســـت و به محض برطرف شـــدن نواقص شـــهرآفتا­ب، مدیریت اجرایی نمایشگاه کتاب میتواند روی این مجموعـــه تا زمان مقرر حســـاب کند. بعد از انتشـــار این خبرها چندی پیش مدیریـــت مصالی تهران عنوان کـــرد که کار ســـاخت و ســـاز رواقهای شـــرقی و غربی آن به پایان رسیده و از همین رو میتوان بـــه برگزاری بخش قابـــل توجهـــی از نمایشـــگا­ه کتاب در فضای مسقف امیدوار شد.

بهخالصـــه­ای از ایـــن ماجراهـــا اشـــاره کردیم تا از چرایـــی این نقل و انتقـــال دوباره باخبر شـــوید. از دالیل بازگشت دوباره به مصلی که بگذریم از جمله اقدامات مســـئوالن شـــهری بـــرای میزبانـــی هرچه بهتـــر مصلی از بازدیدکننـ­ــدگان و غرفـــه داران نمایشـــگا­ه کتـــاب میتوان بـــه درنظر گرفتـــن مبلمـــان شـــهری، تجهیزات بازی کودکان و سایه بانها اشاره کرد.

بـــرای تســـهیل در رفـــت و آمـــد مردم به نمایشـــگا­ه نیز خطوط 1 و 3 متـــرو در مـــدت 10 روز برگزاری آن در حالت آماده باش خواهند بود. عالوه بر ایـــن 15 خـــط اتوبوســـر­انی منتهی بـــه نمایشـــگا­ه هـــم در شـــرایط ویژه قـــرار میگیرند تا قادر به پاســـخگوی­ی نیاز مـــردم باشـــند. آن طور کـــه گفته شـــده طبق روال ســـالهای گذشته در میدانهای مهم شـــهر اتوبوسهایی بـــه همیـــن منظـــور مســـتقر خواهند بود. در همین راســـتا مســـئوالن ارشاد و شـــهرداری از مـــردم خواســـتها­ند تـــا کســـی بـــا خـــودروی شـــخصی به نمایشـــگا­ه نیاید. مســـئوالن به مردم اطمینـــان دادهاند تا سیســـتم حمل و نقل شـــهری بهطور جدی در خدمت بازدیدکنند­گان باشد.

بنابراعـــ­الم مســـئوالن اجرایـــی نمایشـــگا­ه، بخـــش ناشـــران خارجی کتاب تهـــران در طبقـــه همکف رواق شرقی مصلی در فضایی به مساحت هشت هزار مترمربع برپا شده که پنج هـــزار مترمربـــع آن بـــرای عرضه آثار ناشـــران التین و ســـه هزار متـــر دیگر هم برای عرضـــه آثار ناشـــران عربی اختصاص یافته اســـت. این در حالی است که طی سالهای قبل این بخش در سازههای موقت برپا میشد.

خبرخـــوب دیگـــری کـــه میتـــوان دربـــاره ســـی و یکمیـــن دوره بـــه آن اشـــاره کرد این است که بخش کودک و نوجـــوان هـــم برخـــالف دورههـــای قبل در فضای مســـقف، در رواقهای

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran