Iran Newspaper

آتش حامیان تروریسم در انبار تسلیحاتی ارتش سوریه

همزمان با پیشرویهای ارتش سوریه در جنوب دمشق ایران خبر هدف قرار گرفتن مستشاران خود در این حمالت را تکذیب کرد

- گروه جهــان /

صــدای دو انفجــار مهیب یکشنبهشبدر­خیابانهایح­لبوحماه پیچید و بهدنبال آن خواب شهروندان دو اســتان پریشان شــد. خبرها سریع منتشر شــد، اصابــت 9 موشــک بــه پادگانهــا­ی نظامی ارتش ســوریه در دو اســتان حلب و حماه.

به گزارش «ایران» بــه نقل از گاردین، خبرگزاریرس­میدولتسوری­هبدونآنکه اطالعاتیدر­بارهعامالن­اینحملهمنت­شر کنــد، خبــر داد کــه در دو حملــه موشــکی مواضــع و انبارهــای تســلیحاتی دولــت این کشور نابود شــده است. دقایقی بعد، دیدهبانحقو­قبشرسوریهن­یزخبرراتأی­ید کرد و افزود: «در انبارهایی که مورد حمله موشــکی عــدهای ناشــناس قــرار گرفتــه، تجهیــزات و مهمــات ایــران قــرار داشــته است». این سازمان در اطالعیه خود هیچ اشــارهای بــه صدمــات انســانی احتمالی نکرد و بر ناشــناخته بودن هویت عامالن آن تأکیــد کــرد. خبرگــزاری ســانا بــه نقل از یــک منبع نظامــی آگاه گفــت: «حمله جدید موشــکیای به مواضــع نظامی در اســتان حماه و حلب صورت گرفته است که تاکنــون آمــار دقیقی از تعــداد زخمی ها و کشــتههای احتمالی آن نداریم». اما بعدتر مشــخص شد که دست کم 40 نفر به شــهادت رســیدند و بیش از 60 نفر نیز زخمیشدهاند. بازارداغشا­یعهها ســاعاتی پــس از ایــن حملــه، خبــری منتشر شــد که نام 18 مستشار ایرانی هم در میان شهدای این حمله است. اما بعد ایران این خبر را قویاً تکذیب کرد. فرمانده فاطمیــون نیــز در واکنش به ایــن خبر که پایگاه فاطمیــون نیز در ایــن حمله مورد هــدف قــرار گرفته اســت، گفــت: «پایگاه این لشــکر در نزدیک شــهر حلب ســالم اســت و هیچ یک از نیروهــای این گروه در حملههای اخیر به شــهادت نرســیدند». عالءالدیــ­ن بروجردی، رئیس کمیســیون امنیــت ملی و سیاســت خارجی مجلس شورای اسالمی که برای دیدار با بشار اسد رئیسجمهوری سوریه در دمشق حضور داشــت، در گفتوگــو بــا خبرگــزاری ایرنا گفت: «اســرائیل غاصــب در حمله اخیر خود نشان داد که روحیه تجاوزگری دارد و باید با آن برخورد شود. با حضور نیروهای جبهــه مقاومت، محاســبات امریکا برای تجزیه ســوریه به هم ریخته است، حضور مستشــاری جمهــوری اســالمی ایــران در ســوریه، ثبات و امنیت را به آن بازگردانده اســت». بروجردی درباره حمله ســهگانه غرب به سوریه گفت: «تجاوز هوایی اخیر امریکا،فرانسهوانگ­لیسبهسوریه­اقدامی در حمایــت از تروریســم و با هدف روحیه دادن بــه نیروهای شکســت خــورده مورد حمایت آنها در این کشور است.»

به گزارش شبکه تلویزیونی االخباریه، یک منبع نظامی سوری خبر داد: ساعت 22:30 این حمالت صورت گرفته اســت. بــه گزارش ایســنا به نقــل از اســکای نیوز، ترکشهای ناشــی از انفجار پایگاه لشــکر 47 واقع در ارتفاعات معرین که در فاصله 10 کیلومتری مرکز شــهر حماه قــرار دارد در حومــه ابوالفــدا­ء در شــهر حمــاه و نیــز در روســتای بســرین کــه در فاصلــه هفت کیلومتــری این پایگاه واقع شــده، ســقوط کرده است. از سوی دیگر، چند موشک به منطقــه المالکیه واقع در شــمال فرودگاه حلبنیزبرخو­ردکرد.نیروگاهبرق­حرارتی زاره در جنــوب حمــاه نیز هــدف تعدادی موشک قرار گرفته و فعالیت بخشهایی از نیــروگاه متوقــف شــده اســت. شــدت انفجارهای یکشنبه شــب به اندازهای بود که پس از آن زلزلهای به بزرگی 2.6 ریشتر درمنطقهایج­ادشد. یکمظنونوچن­دحمله ایــن حمله کــه در بحبوبه تنــش داغ میان سوریه و رژیم صهیونیستی صورت گرفتــه، برخی ناظــران را بــه این حدس رســانده کــه به احتمــال زیــاد ایــن رژیم پشــت پرده حمالت اســت. پیــش از این اوایل همین ماه میالدی نیز اســرائیل به مواضع دولت ســوریه حمالت مرگباری کــرد. تنها چنــد روز پــس از آن، یعنی در تاریخ 14 آوریل، سه کشور امریکا، فرانسه و بریتانیــا به بهانه اســتفاده دولت بشــار اسد، رئیسجمهوری سوریه از تسلیحات شــیمیایی بــه ایــن کشــور تجــاوز نظامی کردند. نکته قابل توجه این است که این حملــه پیــش از به نتیجــه رســیدن روند تحقیقــات در ایــن بــاره صــورت گرفت. ســاعاتی پیــش از انجــام ایــن حملــه، دونالــد ترامــپ رئیسجمهــو­ری امریکا بــا بنیامیــن نتانیاهــو نخســتوزیر رژیم صهیونیســت­ی دربــاره «اســتمرار و تداوم تهدیدهــا و چالشهایــی کــه خاورمیانــ­ه بــا آن روبهروســت، بویــژه فعالیتهــا­ی مخــرب حکومــت ایــران در منطقــه» صحبــت کردنــد. ایــن تمــاس تلفنــی پیــش از آغاز تــور ســه روزه مایک پمپئو، وزیــر خارجــه تــازه امریــکا در خاورمیانه صورت گرفت. عربســتان سعودی، اردن و ســرزمینها­ی اشــغالی ســه مقصــدی هســتند که در این سفر ســه روزه، میزبان پمپئو بودند. اوایل روز یکشــنبه، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهارنظری صریحانه گفت که بهدنبال انجــام «عملیــات آزادی در ســوریه» است. با وجود این مقامهای این رژیم از اظهارنظر در این باره خودداری میکنند. تا جایی که اســپوتنیک گزارش داده یکی از مقامهــای ارتــش رژیم صهیونیســت­ی صریحــاً اعــالم کــرده: «مــا از اظهارنظــر درباره این اتفاق خودداری میکنیم».

به گزارش «ایران» به نقل از هاآرتص، روزنامهسور­یتشریندرصف­حهفیسبوک خــود گــزارش داده 9 موشــک بالســتیک از مواضــع نظامــی امریــکا و انگلیــس در شمال اردن به سوی سوریه فرستاده شده اســت اما تاکنون هیچ منبعــی این خبر را تأیید نکرده است. تلویزیون دولتی سوریه

گزارش داده مقامهای این کشــور در حال بررســیهای اولیــه هســتند و بــه محــض مشخصشدنهوی­تعامالنآن،واکنش مناسبیخواه­ندداد.

در همین حال، روزنامه شرقاالوســ­ط در گزارشــی نوشــت ارتــش رژیــم صهیونیســت­ی در پیامــی بــه نیروهــای همپیمان سوریه اعالم کرد یگان نظارتی وابسته به شــعبه اطالعات نظامی ارتش را بــرای رصــد تمامی تحــرکات نیروهای نظامــی در ایــن منطقــه مأمــور کــرده اســت.این یــگان بــرای مقابله بــا هرگونه تالش نیروهای همپیمان ســوریه جهت

انتقامگیــ­ری از حمــالت هوایــی ارتــش اســرائیل در سوریه که موجب کشته شدن تعدادی از نیروهای آنها شــد، در آمادگی کامــل اســت. ارتــش رژیم صهیونیســت­ی تأکیــد کرده اســت: ما هیچ تمایلــی برای حملــه بــه روســیه یــا دخالــت در اوضاع داخلی سوریه نداریم. اما اگر کسی با خود فکر کنــد میتواند علیه اســرائیل اقدامی انجام دهد یا به آن حمله موشکی کند، یا جنگنده به سمت ما بفرستد، بدون هیچ تردیدی ما بــا تمام قدرت در مقابلشــان خواهیــم ایســتاد. ســاعاتی پــس از انجام ایــن حملــه، پمپئــو در اردن درباره جنگ

در ســوریه گفــت: «خطــرات زیــادی ما را احاطه کرده است. جنگ با تروریسم یک مأموریت مشــترک اســت که ما همراه با یکدیگــر آن را آغــاز کردهایــم و آن را ادامه میدهیــم. طــرح ایجــاد مناطــق کاهش تنش در ســوریه اقدامی مناسب برای فرو نشاندن شدت درگیریها در این کشور بود و اردن از هرگونه تالشــی کــه برای کاهش رنــج مــردم ســوریه انجام شــود حمایت میکنــد. اســتفاده از ســالح شــیمیایی همانگونهکه­رئیسجمهوری­ترامپگفته برایماقابل­قبولنیست.مابههراقدا­می دراینراستا­یقیناًپاسخمیدهیم».

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran