Iran Newspaper

خلیج فارس مادرایران است

-

وزیــر فرهنــگ و ارشــاد اســامی ظهــر روز گذشــته 10( اردیبهشــت) در همایــش روز ملی خلیــج فــارس در تــاالر شــهید آوینــی بندرعبــاس بر توجه به محیط زیســت خلیــج فــارس تأکیــد کــرد و افــزود: خلیجفــارس نمــاد عــزت و مقاومــت ایرانــی اســت، مام ایــران اســت و باید محیط زیســت خلیجفارس را جدیتر بگیریم.

به گــزارش مرکــز روابــط عمومی و اطاعرســان­ی وزارت فرهنــگ و ارشــاد اســامی، ســیدعباس صالحــی افزود: ایــن مــادر طبیعــت ایرانــی نبایــد بــا آلودگــی زندگــی کند، نباید بــر آن غبار بنشــیند؛ خوشــبختان­ه توجــه دولــت و هیأتدولــت در ســفر اخیــر به اســتان به بحث آلودگیهای زیســتمحیط­ی ایــن منطقــه جلب شــده و بــا پیگیری استاندار و نمایندگان امیدواریم محیط زیســت را جدی بگیریــم. خلیجفارس بــا ایــران متولد شــده و ایــن دو همزاد تکوینی هم بودهاند؛ امروز در سرزمین سنگربانان خلیجفارس هستیم که در طول قرنها در کنار این دریای پارســی خواستار عزت و حرمت ایران بودهاند.

او بیــان داشــت: ایــن دریــا بــا ایران متولــد شــده و بــا نــام ایــران جاودانــه میمانــد، هــر چنــد بدخواهــان ایــران بخواهنــد این نام را از این دریا بگیرند، دریا نام آنها را در قعر خود فرو خواهد برد.خلیــج فــارس یــک دریــا نیســت، حلقــه ارتبــاط بشــریت در یــک دوره تاریــخ طوالنــی بــوده اســت، قارههای آســیا، اروپــا و آفریقــا را بــه هــم وصل کرده است و نقطه اتصال فرهنگها و تمدنهای بشری بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسامی تأکید کرد: خلیجفارس یک شاهراه ارتباطی بشــریت در طــول قرنهــای متمــادی بــوده و هســت؛ بــا این نــگاه اســت که خلیجفارس اهمیت مییابد، ملتها و افــراد را به هم وصل میکند اما آنان کــه از این ارتباط صلحآمیــز نگرانند از این شاهراه میترسند.

صالحی افــزود: خلیج فارس منبع ذخایر عمده انرژی جهان است، آنانی کــه طمــع بــه مــال و دارایی انســانها دارنــد بــه خلیجفــارس هــم طمــع دارند، اگر بــرای خلیجفارس رؤیاهای آشــفته میبینند چون منبع پایداری و مانــدگاری داراییهــا­ی جهانی اســت، خلیجفــارس صرفــاً یــک دریا نیســت بلکه نماد مقاومت و عزت این منطقه است.

وی تأکیدکــرد: جریــان چپاولگــر و تجاوزگــر وجب به وجب دنیا را گشــت و مســتعمره کــرد امــا وقتــی بــه ایــن منطقــه آمــد زمینگیر شــد؛ اســتعمار نتوانســت پــای در خاک ایــران بگذارد و ایــران را مســتعمره خــود کنــد چون خلیجفــارس مقاوم بود و مردمان این منطقــه در یــک زیســت عزتمدارانه کوشــش کردند حریم امنی برای ایران قــرار دهنــد چــه در برابــر پرتغالیها و هلندیهــا و چــه در برابر انگلیســیه­ا، امام قلیخانها، رئیسعلی دلواریها و هزاران نفر دیگر که یاد و اثرشان بر این خــاک برجا مانــده اجــازه ندادند هیچ بیگانهای پایش را براین خاک بگذارد.

صالحــی افزود: خلیجفــارس نماد مقاومت و عزت ملــی ایران در مقابل تجاوزهــا و طمعهــای جدیــد اســت، مردم این منطقه نه تنها از حریم دریا حفاظت کردند بلکه از مرزهای جنوبی و غربی کشور هم در دوران هشت سال دفاع مقدس جانانه محافظت کردند، بیــش از یــک هــزار شــهید در اســتان هرمزگان تقدیم این آب و خاک شــده است. سنگربانان خلیج فارس نه تنها از حریــم دریــا در مقابــل تجاوزگــرا­ن محافظت کردند بلکه مرزهای جنوبی و غربــی را هــم حریم خود دانســتند و در دفاع جانانه هشــت ســاله حماســه پرشوری آفریدند.

وزیــر فرهنــگ و ارشــاد اســامی تأکیــد کرد: در این منطقــه با یک تنوع فرهنگــی مواجــه هســتیم کــه بــه نوع اقلیــم و زایشهــای گســترده تمدنــی برمیگــردد و در کمتــر جایــی از ایــران میتــوان ایــن تنــوع تــوأم بــا زایــش فرهنگی را دید.

صالحــی بــا اشــاره بــه همزیســتی مذاهــب و اقــوام در کنــار خلیجفارس بیــان کــرد: اقــوام و مذاهــب بــا تنــوع فرهنگــی تــوأم بــا همزیســتی آرام و همــکاری در کنار هم زندگــی میکنند این در حالی اســت کــه در هر نقطهای از جهــان امــروز کــه در کینــه و نفــرت مذاهــب و اقــوام میســوزد آیــا مثــل ایــن منطقــه ســراغ داریم کــه همگان با تعامل ســازنده، همــکاری و آرامش خاطر قرار داشته باشند.

در روز ملــی خلیج فــارس جمعی از قایقرانان اســتان هرمزگان با حضور وزیر ارشاد از جزیره هرمز تا بندرعباس را پارو زدند.

صالحــی همچنیــن کتابخانــه تخصصــی خلیــج فــارس در فرهنگســرا­ی طوبــی را افتتــاح کــرد. وی ســپس ضمــن افتتــاح نمایشــگاه عکــس «از خزر تا خلیج فارس» از آثار عکاســان ایــن نمایشــگاه بازدیــد کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسامی به منظور شــرکت در آییــن هشــتمین جشــنواره بینالمللــ­ی فرهنگــی -هنــری خلیج فارس به بندرعباس سفر کرده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran