Iran Newspaper

هیچ تابلویی روی دست نماند

-

«ایــران»: نمایشــگاه نقاشــیهای احمدرضا احمــدی به نام «هزار اقاقيا در چشــمان تو هيچ بود» چند روزی اســت در گالــری کاما در معرض دید عالقهمندان گرفته اســت و روز افتتاحيه این نمایشــگاه که با حضور احمــدی نيز همراه بود و بسياری از چهرههای شاخص فرهنگی و هنری کشور نيز در آن حضور داشتند، به روزی شلوغ و پررفت و آمد تبدیل شده بود. موناخــوش اقبال مدیر این گالری در گــپ کوتاهی با روزنامه ایران، درباره نحوه برگزاری این نمایشــگاه و فــروش آثار این شاعر نامدار ایرانی توضيحاتی را ارائه داد که میخوانيد.

■ چه شد که ایده برگزاری این نمایشگاه شکل گرفت؟

در واقــع بهواســطه و پيشــنهاد آقای مجيد برزگــر ما آثار نقاشــى احمدرضا احمدی عزيز را ديديم و بىشــک به اين نتيجه رسيديم كه اين آثار از بعد هنر نقاشى آثار قابل تأملى هستند و تمامى اصول نقاشى به درستى در آنها رعايت شده و از تركيببندیه­ا گرفته تا رنگها و اجراها همگى نشان از آثاری داشتند كه به عنوان اثر، قابل توجه بودند و در واقع ما با شــاعری نقاش و نقاشى شــاعر در اين آثار روبهرو بوديم و بنا شد اين آثار روی ديوار گالری قرار بگيرند و همگان از اين آثار لذت ببرند. از ديد ما اين نقاشــىها كاماً هنرمندانه و با ارزشهای يک اثر هنری خلق شدهاند. ■ فروش این آثار به چه صورت بود و چه جزئياتی داشت؟

راســتش را بخواهيد، آثار احمدرضا احمدی از سه چهار روز پيــش از افتتاحيه بــه صورت كامل فروخته شــده بودند امــا چون آقای احمدی نظرش اين بــود كه به افرادی كه به نمايشــگاه مىآيند هم اين فرصت داده شــود، ما تابلوهای فروخته شــده را پس گرفتيم و دوباره آنها را در نمايشگاه در معرض نمايــش و فروش قرار داديم. در نهايت اين آثار به صــورت كامل با قيمتى بين 4 تا 6 ميليون همگى به فروش رســيدهاند كــه خريــداران هــم از بازديدكنند­گان نمايشــگاه هستند هم از مجموعهدارا­ن سرشناس. ■ با توجه به فروش آثار، احتمال اینکه این نقاشیها در شعبه لندن گالری کاما هم به نمایش گذاشته شوند یا در حراجهایی مثل کریستيز یا تهران حضور داشته باشند، چقدر است؟

همان طور كه گفتيد، چون مالكيت تابلوها ديگر متعلق به ما نيست بايد هماهنگىهای الزم با اين خريدارها انجام شــود تا در شــعبه لندن هــم بتوانيم ايــن آثــار را به نمايش بگذاريم. اما درباره كريســيتز موضوع كمى فرق مىكند و به اين دليل كه آثاری كه در كشور خود دارای ماركتينگ هستند بــه اين حــراج مىروند. بايد اين بــازار را به وجــود بياوريم و بعد وارد حراجى مثل كريســيتز شويم. برای ما مهم شأن و جايگاه احمدرضاســ­ت و هرگز شأن و شخصيت احمدرضا را فــدای مســائل مالى نمىكنيــم. درباره حــراج تهران هم نظــر ما اين اســت كه درخواســتى از طرف اين حــراج وجود داشته باشد تا وارد آن شويم. اين نكته هم اضافه كنم كه ما قصد داريم بزودی اين آثار را به صورت كتاب منتشر كنيم تا همگى امكان ديدن اين آثار را داشته باشند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran