Iran Newspaper

برنامه وزارت بهداشت برای پیشگیری از تولد نوزادان «ای بی»

-

مشــاور معــاون درمــان در امــور بیماریهــا از برنامــه وزارت بهداشــت بــرای انجــام آزمایشهــا­ی ژنتیک در راســتای پیشــگیری از تولد کــودکان جدید مبتــال به «ای بی» بــرای دو گروه از خانوادهها خبر داد.

دکتــر جمشــید کرمانچــی بــا تأکیــد بر اهمیت توجه بــه آزمایشهای ژنتیک برای تشــخیص بیماری «ای بی» پیــش از تولــد گفت: تصمیم گرفتهایم برای بیماری العالجــی مانند ای بی که بار مالی بســیار زیــادی را در پی دارد عــالوه بر فرآیند درمان و خدمترســان­ی، انجام آزمایشهای ژنتیک و تشــخیص قبل از تولد را هم پیگیری کنیم و حتی بتوانیم تا حد مرز دریافت مجوز سقط هم برای جنینی که مبتال به ای بی است، پیش برویم.

کرمانچــی افــزود: بــر ایــن اســاس در وهلــه اول هدفگــذاری مــا انجــام آزمایشهــا­ی ژنتیــک و قبــل از تولد برای خانوادههای­ی اســت که فرزند اولشــان مبتــال به ای بی بوده اســت و قصد دارند فرزند دوم بــه بعد را هم به دنیا آورند. بر این اســاس برآورد میکنیم چند درصد این والدین در ســن باروری هســتند و تمایل به بارداری مجدد دارند ســپس آنان را به آزمایشــگا­ههای ژنتیک هدایت میکنیــم البتــه این اقدام در شــرف انجام اســت و با همکاری آزمایشــگا­ه مرجع سالمت، پیشرفتهای خوبی هم داشته است. از طرفی در خانوادههای­ی که خود پدر و مادر مبتال به ای بی هســتند، مشــاوره ژنتیک ارائه شــده و کد ژنتیکی برای بستگان این زوج اعم از برادر و خواهر ...و انجام میشود.

وی بــا بیــان اینکــه بهدلیــل پیشــرفته بــودن ایــن آزمایشهــا بایــد برخــی از نمونههای آنها به فرانســه ارسال شوند، درباره اعتبار مالی انجام این آزمایشات گفــت: اوالً یــک ســری از آزمایشهــا­ی ژنتیــک مخصــوص ژن، کرومــوزم تحت پوشش بیمه قرار دارند. حال اگر مورد جدیدی هم باشد، خود آزمایشگاه مرجع اعالم کرده است که از منابع خودشان آن را تقبل میکنند البته هنوز در این زمینه تصمیمگیری دقیقی انجام نشــده اســت اما ما مشکلی در زمینه منابع نداریم و نمیخواهیــ­م بیمار این هزینه را تقبــل کند. باید توجه کرد که اگر این آزمایشها پیش از تولد انجام شــود، بسیار کمککننده است و منابع آن با کمک آزمایشگاه مرجع و معاونت درمان و وزارت بهداشــت تأمین میشود. کرمانچی تأکید کرد: مهم است خانوادهای که یک کودک مبتال به ای بی دارد به این آگاهی برسد که برای فرزندآوری مجدد الزم اســت که تأیید ژنتیکی داشته باشد تا از سالم بودن فرزند دومش مطمئن شــود. بر این اســاس اگر از طریق نمونهبردار­ی از بند ناف در فاصله زمانی قبل از 9۱ هفتگی بیماری در جنین تشخیص داده شود و در آن فاصله مجوز قانونی سقط هم اخذ شود، میتوانند بچه را سقط کنند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran