Iran Newspaper

رکوردزنی تولید نفت و بنزین

«ایران» از لحظه شماری برای خودکفایی بنزین گزارش میدهد صادرات نفت خام ایران رکورد زد

- روزنــامه نگار

صنعــت نفت ایــران در هیاهوی رئیس جمهــوری امریــکا علیــه برجــام، ایــن روزهــا شــاهد جهشهــا و رکوردهــای بینظیــری اســت. از جهــش صــادرات نفت گرفته تا خودکفایی در تولید بنزین و آماده شــدن کشــور برای صادرات آن. اما دســت یافتن به این رکوردها آن هم درحالی کــه دنیا منتظر تصمیم دونالد ترامــپ برای ماندن یا خــروج از برجام اســت، براحتــی محقــق نشــده. ارقامی که نه فقط مقامات صنعت نفت ایران بلکه منابع اطالعرسانی خارجی نیز آن را تأیید میکنند. ■ بزنگاه خودکفایی در بنزین

همــواره یکــی از ضعفهــای ایــران طی تحریمهــای ناعادالنه غرب توقف واردات بنزیــن بــه کشــور بــود؛ وقتــی کــه کشــورها از فــروش بنزیــن بــه ایران خــودداری میکردنــد. در دولــت نهم و دهــم این موضوع باعث شــد که دولت ریفورمیــت ســرطانزای پتروشــیمی­ها را بــه جــای بنزین بــه مردم بفروشــد و ایــن روند تا شــروع دولــت یازدهم هم ادامه داشــت. اما اکنون در شــرایطی که احتمــال دارد رئیس جمهــوری امریکا، 12 مــه 22( اردیبهشــت مــاه) رأی بــه بازگشــت تحریمهــا علیــه ایــران دهد، کشــور شــاهد خودکفایی واقعــی بنزین است. آن هم به کمک تولیدات فاز دوم ستاره خلیج فارس.

در ایــن باره شــرکت ملــی پاالیش و پخــش فرآوردههــ­ای نفتی اعــالم کرده که بــا بهرهبرداری از فاز دوم پاالیشــگا­ه ســتاره خلیــج فــارس، از روز شــنبه (۵1 اردیبهشــت ماه) ظرفیــت تولید بنزین در پاالیشــگا­ه ســتاره خلیــج فــارس بــه 22میلیــون لیتــر در روز و ظرفیت تولید بنزین کشــور بــه 09میلیون لیتــر در روز میرسد. این در حالی است که میانگین مصــرف بنزین در فروردین ماه امســال روزانه 87 میلیــون و 200 هزارلیتر بوده اســت. البته مصرف بنزین در فروردین ماه به خاطر موج مسافرتهای نوروزی باالتر از حد استاندارد است.

بــا توجــه به ایــن آمــار معــاون وزیر نفت و مدیرعامل شــرکت ملی پاالیش و پخــش فرآوردههــ­ای نفتــی ایــران میگویــد: از روز شــنبه (۵1 اردیبهشــت مــاه) ایــران در تولیــد بنزیــن خودکفــا میشــود. امیدواریــ­م کــه بــا بــه تولیــد رسیدن فاز سوم پاالیشگاه ستاره خلیج فارس صادرات بنزین نیز آغاز شود.

علیرضــا صادقآبــاد­ی اعــالم کرده کــه میانگیــن واردات بنزین در ســه ماه پایانــی ســال ۶9، روزانــه ۵ میلیون لیتر بــوده امــا برنامه این اســت که تــا پایان اردیبهشت واردات بنزین متوقف شود.

همچنیــن او اخیــراً در پاســخ بــه «ایران» در زمینه صادرات بنزین کشور برای نخســتین بــار در تاریخ بیــان کرد: صــادرات بنزین بــا کمک تولیــدات فاز سوم پاالیشگاه ستاره خلیج فارس آغاز میشــود. تولیــد هر فــاز این پاالیشــگا­ه روزانه حدود 12 میلیون لیتر است.

او توضیــح داد: صــادرات بنزیــن به عهده امور بینالملل وزارت نفت است امــا بــر اســاس مذاکــرات انجام شــده، قرار اســت که ایــن کار با کمک شــرکت نیکو آغاز شــود. چرا که هم تجربه کافی دارد و هــم از شــرکت نفــت ســتاره و ما طلــب دارد.شــرکت نفت ســتاره حدود 2/1 میلیارد یورو و شــرکت ملی پاالیش و پخــش نیــز بــا این شــرکت دادو ســتد مالــی دارد و قرار اســت کــه اصل و فرع ایــن بدهی را با اســتفاده از تولیدات فاز 3 پاالیشــگا­ه ســتاره پرداخت کند. البته ایــن بدهی در کمتر از 6 ماه بازپرداخت خواهد شــد و پــس از آن صادرات ادامه خواهــد یافت. به گفته صادقآبادی فاز دوم این پاالیشــگا­ه اگرچه شنبه به طور کامــل بــه مــدار خواهــد آمد امــا افتتاح رســمی آن تا پیــش از آغاز مــاه مبارک رمضــان بــا حضــور رئیــس جمهــوری انجام خواهد شــد. فاز ســوم پاالیشــگا­ه نیــز نیمــه دوم ســالجاری افتتــاح خواهــد شــد. ناگفتــه نمانــد کــه در کنار ایــن اقدامات دولتــی، همراهی مردم و مدیریت مصرف برای حفظ خودکفایی کشــور یک امر ضروری اســت. اگر برای مهار رشد افسارگسیخت­ه مصرف بنزین در شــرایطی که قیمت آن در ســالهای اخیر ثابت مانده اســت، چاره اندیشــی نشود، خودکفایی نیز گذرا خواهد بود.

آمارهــا حاکــی از آن اســت کــه در ســالجاری بیشــترین مقــدار مصــرف بــا 110 میلیــون و 00۵ هــزار لیتــر در 12 فروردین و کمترین مقدار مصرف با 70 میلیون و 300 هزار لیتر در 17 فروردین ماه ثبت شــده اســت. ایران با ثبت این ارقام در زمره کشــورهای پرمصرف دنیا به شمار میرود. ■ ثبــت رکــورد جدیــد صــادرات نفت ایران

جهش صــادرات نفت خام ایران به پلــه 2 میلیون و 71۶ هزار بشــکه در روز یکی از اخبار انتشــار یافته در رسانههای خارجــی اســت کــه بــا در نظــر گرفتــن شــرایط فعلی کشور جای تحسین دارد. رکوردی کــه در ســالهای اخیر بینظیر اســت. خبرگزاری بلومبرگ در این باره نوشــت: «صــادرات نفت خام ایــران با وجــود تهدیدهــای امریکا بــرای تحریم در ماه آوریل، رکورد زد و بیشــترین رقم خــود را تجربــه کرد به طــوری که میزان صادرات نفت خــام ایران در ماه آوریل 2.61 میلیون بشــکه در روز بوده. این در حالی اســت که میزان صــادرات در ماه اکتبر 2016 رقم 2.44 میلیون بشــکه در روز بــود.» ایــن پایگاه خبــری ادامه داد: «رئیس جمهــوری امریکا 12 مه را برای ماندن یا نماندن در برجام تعیین کرده و باوجــود تهدیدها بــرای پیمان تحریم بــر ایران افزایش صادرات نفت صورت گرفته اســت. امــا در این شــرایط میزان صــادرات نفــت خــام ایــران از ژانویــه 2016 تاکنــون دو برابــر شــده و تنها هند و چیــن روزانه 1.4 میلیون بشــکه در روز در مــاه آوریــل از ایــران نفــت خریداری کردنــد. البته برخــی معاملهگران نفتی هنــوز درباره عقد قــرارداد با ایران مردد هســتند.» «بــر اســاس ایــن گــزارش، صــادرات نفــت خــام و میعانــات گازی ایــران در مــاه آوریل در مجمــوع 2.87 میلیون بشکه در روز بوده است.»

درایــن بــاره یکــی از مقامــات ارشــد شــرکت ملی نفــت ایران کــه تمایلی به ذکر نام خود نداشت، به «ایران» گفت: «صــادرات نفت خــام و میعانات گازی ایــران در مــاه آوریــل بــه باالتریــن رقم خود در ســالهای اخیر رسید. علت این افزایش هم بازاریابی دقیق شرکت ملی نفت وارتباطات قوی با مشتریان بود.»

اینکه رکورد صــادرات نفت ایران در زمانــی به ثبــت میرســد که فشــارهای بینالمللــ­ی بــه بیشــترین حجــم خــود طی 2 ســال اخیر رســیده، یک دستاورد مهــم اســت کــه دنیــا نیــز آن را درک کرده است.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran