Iran Newspaper

اجرای فاز دوم رتبهبندی معلمان از سال تحصیلی جدید

وزیر آموزش و پرورش خبر داد

-

وزیر آموزش و پــرورش گفت: فاز دوم طرح رتبهبندی معلمــان از مهر ماه اجرا میشــود، البته اجرای این طــرح لزوماً به معنــای افزایــش حقــوق همــه معلمان نیست و اینطور تداعی نشود حقوق همه معلمان به یکباره جهش خواهد داشت.

ســید محمــد بطحایــی در حاشــیه مراســم «ســپاس معلــم» در پاســخ بــه پرسشی درباره زمان اجرای فاز دوم طرح رتبهبنــدی معلمــان افــزود: مرحله دوم رتبهبندی را آماده ارائه به دولت کردیم اما منــوط به تأمین بودجه اســت. پیشبینی میکنیــم بــا مســاعدت دولــت از مهــر، هماهنگیهــ­ای الزم را بــا مراجــع ذیربط انجــام و طــرح را اجرا کنیــم. وزیر آموزش و پرورش با بیــان اینکه حذف آزمونهای ســمپاد کماکان در دستورکار است و مصر هستیم آزمونهای مکرر ابتدایی برچیده شــوند، گفت: این طرح مســیر خود را طی میکنــد و بــرای حــذف آزمــون مــدارس سمپاددرپای­ههفتمهمچنا­نمنتظرابال­غ دســتورالع­مل و توضیــح مصوبه شــورای عالــی آمــوزش و پــرورش از ســوی رئیس جمهوری هستیم.بطحایی اضافه کرد: در پایه هفتم مدارس نمونه و سمپاد اگر قرار باشد پذیرش داشته باشیم دیگر از طریق آزمون نخواهد بــود و با روشهای دیگری جذب داریم. ■ صبــوری کنید تا ســه چهــار روز دیگر تکلیف روشن میشود

وی درباره اســتفاده از پیامرســان­های داخلــی گفــت: هرگونــه اســتفاده از پیــام رســانهای خارجــی در دســتگاهها طبــق دســتور دولت منع شده اســت. تاکنون دو بخشــنامه فرســتادیم و پیگیری میکنیم در همــه ارتباطات اداری پیام رســانهای خارجــی قطــع شــود و بــه ســمت پیــام رسانهای داخلی برویم.

بطحایــی افــزود: اعتمــاد بــه پیــام رسانهای داخلی کم است و باید افزایش یابــد. البتــه مســیر خوبــی را طــی می کند و بســرعت دارنــد بــا خارجیهــا رقابــت میکنند و ان شــاءاهلل بزودی انحصار پیام رســانهای خارجــی را خواهند شکســت. تذکر شــما درباره حضور کمرنگ بنده در پیــام رســانهای داخلی بجا اســت و باید استفاده از پیامرسان داخلی را بیشتر کنم.

و ی دربــاره زمــان انتشــار دفترچــه آزمون اســتخدامی گفت: امیدوارم بعد از تعطیــالت دفترچه پخــش و زمان آزمون مشــخص شــود. امــا کار بــرای ســازمان سنجش دشوار و زمانبر است.

وزیر آمــوزش و پرورش درباره جلســه رهبــر معظم انقــالب با مســئوالن درباره آســیبهای اجتماعی که قراراست اواخر اردیبهشت برگزار شــود نیز اظهار کرد: در حوزه مقابله با آســیبها کار بســیار جدی را در حوزه معاونت سالمت انجام دادیم. امروز مهمترین برنامه در حوزه مقابله با آســیبها طرح «نماد» اســت کــه تاکنون خــوب جلو آمده اما ســرعت پیشــرفتش کــم بوده اســت. بــا آغــاز ســال تحصیلی شــمولیت مــدارس تحــت پوشــش طرح نمادرابیشت­رمیکنیم.

بطحایی افزود: ســامانهای برای رصد مستمر آسیبها آماده کردیم و به مدیران گــزارش میدهیــم تــا بموقــع ورود کنند. بخشــی از گــزارش مــا به رهبــری، ناظر بر همین سامانه درباره فراوانی آسیبها در اســتانها اســت.وی در پاســخ به پرسشی درباره ایــرادات قانــون مدیریت خدمات کشــوری گفــت: بــه صــورت جــدی فعــالً ایــن بحث مطرح نیســت امــا مجلس در طرحی کــه در دســت اقــدام دارد این امر را دنبــال میکند تــا بخشهایــی از قانون فعلی براساس طرحی که در دست تهیه است تغییر کند و اصالح شود و متناسب با شایستگیعمل­کردکارکنان­شود.

وزیــر آمــوزش و پرورش دربــاره تغییر تقویــم آموزشــی گفــت: تغییــر تقویــم ضرورتی اســت کــه تاکنون هم دربــاره آن تأخیر کردیم. شرایط آب و هوایی مختلف باعــث میشــود در تقویــم آموزشــی بــا مشــکالتی روبهرو شــویم. بهدنبــال ایجاد انعطافی هســتیم اما شــروع و پایان سال در قانــون مشــخص اســت. مجلــس بــا کلیات موضوع موافق است. کار مشترکی با میراث فرهنگی در دست تهیه داریم تا بتوانیم در میانه سال تحصیلی فاصلهای دو هفتــهای ایجــاد کنیــم و آغــاز و پایــان سال منعطف شــود ولی تاکنون به نتیجه مشخصینرسید­یم.

بطحایــی بــا بیــان اینکــه ســاماندهی نیروی انســانی سیاستی اســت که باید آن را دنبــال کنیم گفــت: ســاماندهی نیروی انســانی در این دولت با شــتاب بیشــتری دنبال میشــود. آمــوزش و پــرورش یکی از بزرگتریــن دســتگاهها­ی اجرایــی کشــور است و گستره کارش به نحوی است که در اقصی نقاط کشور مدرسه دارد. بکارگیری بهینه معلمــان ضرورتــی اجتنابناپذ­یر اســت و در این باره دو سیاســت مشخص داریم.وی افــزود: در آموزش و پرورش به دالیــل مختلــف چــون عدالت آموزشــی، باید مدارس کم جمعیت را تحمل کنیم و ادامــه دهیــم؛ نمیشــود مــدارس کــم جمعیت را تعطیل کرد. تجمیع مدارس در برخــی روســتاها ممکــن اســت منجــر بــه تــرک تحصیــل دانشآمــوز­ان بشــود. دو برنامه از ســال آینده برای ســاماندهی نیروی انسانی اجرا میکنیم اکنون در حال اجرای آزمایشــی آن هســتیم. یکی از آنها ســامانهای است که ساماندهی را مستمراً کنترلمیکند. ■ انســان در آموزش و پرورش زبانش را به گفتنحرفحقب­ازمیکند

همچنیــن وزیــر آمــوزش و پــرورش همــراه معاونــان و مدیران خــود در حرم امام(ره)حاضر شدند.در این دیدار یادگار امــام گفــت: حکومت مهــدوی حکومتی نیست که در آن انسانها از گفتن حقیقت بترســند و در آن زبانهــا به بیان حقیقت نچرخــد؛ بلکــه حکومــت ســخن گفتن و صحبــت کــردن است.حجتاالســا­لم والمســلمی­ن سید حســن خمینی گفت: حکومــت مهــدوی حکومــت اللهــا نیســت، بلکــه حکومــت صحبــت کردن اســت. مولی الموحدیــن(ع) در مســجد کوفــه مینشســت و مــردم میگفتنــد یــا علی مشــرک شــدهای، اما وجــود مبارک امیرالمؤمن­یــن(ع) تحمــل میکــرد. وی تأکیــد کــرد: نــگاه ما بــه افق روشــن آینده اســت. البته فلســفه انتظار این نیست که بر ســر خودمان بزنیم تا کسی بیاید و ما را نجات دهد؛ بلکه فلسفه انتظار این است کــه مــا به ســمت مهــدوی شــدن حرکت کنیــم. ســید حســن خمینــی خطــاب به مســئوالن وزارت آموزش و پرورش گفت: در آمــوزش و پــرورش به ایــن توجه کنید کــه «تحجر» از کلیــد واژههــای تفکر امام است؛ اگر نسبت به این امر غفلت کردید و بــه آن توجه نداشــتید نــگاه کاریکاتوری به امام داشته اید. امام جلوه تمام نمای حاکمیــت دیــن در جامعــه اســت، ولــی تجلــی تمــام نمای مبــارزه بــا تحجر هم هســت. اتفاقاً جایی هم کــه میگوید من اگر فدا شــوم میارزد مبارزه با متحجرین است؛ نه هنگام مبارزه با کفار. یادگار امام اظهار داشــت: معلم و آموزش و پرورش بزرگترین محل برای شست و شوی قلب و آمادهسازی راه برای حرکت و بزرگترین جــا برای تربیت انســان مهــدوی و فردی اســت کــه چشــمهایش را از زشــتیها، پلیدیهــا، دورنگیهــا و دیدن عیبهای دیگــران و ندیــدن عیبهــای خــودش، میشــوید. انســان در آمــوزش و پــرورش گوشهایــش را میشــوید از اینکــه نکنــد صــدای «یاللمســلم­ینی» بلند شــود و او نشنود و جایی است که انسان زبانش را به گفتن حرف حق باز میکند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran