Iran Newspaper

چند کلمه حرف حساب معلمان و کارگران

نظرخواهی «ایران» از مخاطبان فرهنگی و کارگری به مناسبت روز کارگر و معلم

- حسن فرامرزی محبوبهمصرق­انی روزنامه نگار

در هفتهای که گذشــت دو مناســبت مهم در تقویم ملی کشــور ثبت شده بود: سهشــنبه 11 اردیبهشــت روز کارگر و چهارشــنبه 12 اردیبهشــت روز معلم. در فراخوان هفته گذشــته با طرح این پرســش که معلمان و کارگران یا کارگران و معلمان - چون هر دو برای ما عزیزند - دو گروه گره گشــا و دو بال توسعه و رشد یک جامعهاند اما اگر این دو گروه که قرار است گرههای فرهنگی و اقتصادی ما را بگشــایند، خود درگیر گرهها و گرفتاریهای زندگی باشند آن توسعه و رشدی کــه مدنظر اســت اتفــاق خواهد افتاد؟ بــه مناســبت روز معلــم و روز کارگر از مخاطبان کارگر و معلم «ایران» خواستیم صفحه این هفته را تریبون کوچکی برای انعکاس و به اشتراکگذار­ی دیدگاهها، نظرات و نقدهای خود قرار دهند. آنچه در ادامه میآید نظرات و دیدگاههایی است که به دست ما رسیده است.

من معلم از نظام آموزشــی خســتهام چه برسد به دانشآموز بهنــام – کانــال تلگرام «ایــران»:

من بهعنــوان یک معلم، از نظام آموزشــی کنونــی دلزده و خســتهام. دانشآموزان را دیگــر خــدا دانــد. هیــچ الگوبــردا­ری از کشــورهای موفــق در زمینــه آمــوزش

نداشتهایم. حجم کتابها سنگین است و این حجم سنگین باید درساعات زیاد مدرسه تدریس شود که هم برای معلم و هــم بــرای دانشآموز ســخت اســت. هرچقــدر هــم یــک معلــم در تدریــس خاقیــت بــه خــرج دهــد، بــاز ناکافــی است. امکانات آموزشی و آزمایشگاهی در مــدارس بهطور مســاوی و منصفانه تقسیم نشده است. تعداد دانشآموزان هــر کاس زیــاد اســت. میــزان حقــوق معلمها اصاً کفاف زندگی را نمیدهد و خیلی از معلمها مجبورند دو شــیفت کار کننــد، تدریس خصوصی یا رانندگی تاکســی یــا... اکثــر مــا معلمهــا در طول سال تحصیلی واقعاً نمیرسیم که روح و روان خود را آماده تدریس کنیم.

اگر بنده چابک نباشــد به کار / عزیزش ندارد ُخداوندگان حبیباهلل فرشید – تماس

تلفنی:روز کارگــر را به کارگــران عزیز و شــریف و به کارفرمایان­ی که تا سن 0۷یا0۸ سالگی با کارگرشان کار میکنند تبریک میگویم. از روزنامــه محتــرم ایــران بــه خاطر این نظرخواهــی و اشــتراک مــردم تشــکر و قدردانــی میکنم. بهنظر مــن تا زمانی که مثل همه کشورهای پیشرفته اقتصاد خصوصــی نشــود رانــت و سوءاســتفا­ده وجود دارد و تا زمانی که ســود در بخش توزیــع و واردات اســت تولیــد ذلیــل میشــود و تا تولید ذلیل میشــود کارگر نمیتواند امرار معاش کند، تا زمانی که بعضــی از نمایندگان مجلس وقتشــان را بــا شــعار بــرای جــذب رأی و قوانیــن غیر ضروری که در هیچ کشــوری نیست صــرف میکنند وضــع تولیدکننــ­دگان و کارگران بدتر میشــود. تا زمانی که صدا و ســیما از وجود تولیدکننــ­دگان قدیمی و باتجربه و واقعی اســتفاده نکند و نظر آنها را منعکس نکند وضع تولید و کارگر خوب نمیشود. تا زمانی که همه سران مملکت ندانند که مشکل تولید بهخاطر عــدم کیفیــت نیســت و مــردم بدترین جنــس ها را با برنــد خارجی میخرند و خوبتریــن جنسها را با مــارک ایرانی نمیخرند درســت نمیشــود. درضمن طرحی را که مدیرعامل محترم سازمان تأمین اجتماعی اعام فرمودند ناقص است و دردی را دوا نمیکند.

در دولــت نهــم یــک چنیــن اقدامی شــد و مــورد سوءاســتفا­ده بعضــی از کاریابیهــ­ا قــرار گرفــت و فایــدهای نداشت. راه درست این است همانطور کــه حــدود 30 ســال قبــل تــا پنــج نفــر کارگــر ســهم کارفرما بخشــیده شــد این تعــداد بــه 5۱ نفــر افزایــش پیــدا کند تا کارگاههــا­ی کوچک بتوانند کارگرانشــ­ان را بیمــه کنند، تازمانی کــه مردم متوجه نشــوند 0۹ درصد اجناســی کــه با مارک خارجی میخرند ایرانی اســت، درست نمیشود. کارفرمایان باید کارگران خوب و زحمتکش را دوســت داشته باشند و تا آنجــا کــه در تــوان دارند مشکاتشــان را برطــرف کنند. کارگــران عزیز باید نظم، کیفیــت و جدیــت را ســرلوحه کارخــود قراردهند تا در دنیا نگویند مطابق آمار، ســاعت کار مفید کارگر ایرانی کم است. به قول ســعدی: اگر بنده چابک نباشــد به کار / عزیزش ندارد ُخداوندگان.

اینکه میگن معلمی اشــتغال نیســت اشتعالهیهح­قیقته مینــا حیدرپــور – :0915...549

اینکــه میگن معلم چون شمعی است که خود میسوزد تا به دیگران روشنایی ببخشد، واقعــاً درســته. اینکــه میگــن معلمــی اشــتغال نیست اشــتعاله یه حقیقته اما در جامعــه امروز که اپلیکیشــن­ها، جای علم و کتاب رو گرفتن و بچهها به اونها روی آوردن، دیگر معلمها هرچه تاش کنند، ذوق نوشتن مشــق و ذوق مدرسه رفتــن در بچــهای زنده نمیشــود و خود معلــم هــم بــا حقوقــی کــه مــاه بــه ماه بهش پرداخــت نمیکننــد، دیگر رمقی نمیماند تا خاقیتی به خرج دهد برای جــذب بیشــتر دانشآمــوز­ان. حــال کــه آلودگی هوا و تعطیات رسمی کشور هم مزید بر علت میشوند.

در صورتــی کــه جامعــه نیازمنــد انســانهای باســواد و با تجربه اســت که نســل فردای مــا رو آمــوزش دهــد برای تمامی شــغلهای مختلف... ولی نسل فــردا همچنــان در خاموشــی و اســیر ســرگرمیها­ی پنجــرهای چنــد اینچــی هستن.

نگوییــد معلمهــا مظلومنــد، کارگران مظلومترند مهــدی رحمتــی - تمــاس تلفنــی:

روز معلــم مبــارک. ایــن روز را بــه همه معلمهــای زندگیام تبریــک میگویم هر فــردی که بیمنــت کلمــهای به من آموخت. اما نمیتوان گفت که این گروه از جامعه مورد ظلم واقع شدند چرا که وضع و اوضاع کار در همه گروهها داغان اســت. حداقــل معلمها صبــح تا ظهر مشــغول کارند و در مابقی ســاعات روز میتوانند کسب و کار دوم خود را داشته باشند در صورتی که کارمندان و کارگران ســاختمانی و کارخانهها صبح تا غروب مشــغول کار هســتند و درآمدی کمتر از معلمان و کاری بس دشوارتر دارند. باز معلمها میتوانند بــرای جبران کمبود حقوق و مزایایشــا­ن دســت بــه کار دوم بزنند اما برای دیگر مشــاغل این آپشن موجود نیســت و باید با درآمد کم و نان بخور نمیر بسازند.

مربیــای کانــون، معلــم بــه حســاب نمیآیند! بشــیر - کانــال تلگــرام «ایــران»:

اگرچــه کانــون پــرورش فکــری کــودکان و نوجوانــان زیــر مجموعــه وزارتخانــ­ه آموزش و پرورش اســت امــا ما مربیای کانــون، معلــم بــه حســاب نمیآییــم! اتفاقــاً یکی از چیزایی که همیشــه برایم جالــب بــوده، اعتــراض و اعتصابــات هرازگاه معلمهاست و همیشه از خودم ســؤال میکنــم اگــر جــای ما بــودن چه میکردنــد؟ نه اینکــه ارزش و اهمیت و قداست معلمی از نظرم پوشیده باشد! نه.امــا ارزش و اهمیــت و حساســیت و دشــواری کار ما مربیهای کانون هم اگر بیشتر نباشــد کمتر نیست. قرارگیری در سیســتم آموزش و پرورش رسمی برای همه بچهها الزامی اســت. بــا هر میزان از اســتعداد و عاقه و توانمنــدی ...و اما بچههایــی کــه پیش مــا میآینــد الزام و اجبــاری ندارنــد، بلکه کانــون را انتخاب میکننــد. معنایش این اســت کــه گروه خاصی از بچهها هســتند که یا خودشان یــا خانوادههاش­ــان بــه اهمیــت و تأثیــر کار مــا معتقدنــد. اهل کتــاب و پژوهش و خاقیتنــد. مــا بــا گروهــی از بچههــا مواجهیــم کــه اگــر توی مســیر درســتی هدایت شوند، افراد مؤثرتری در زندگی خودشــان و در جامعــه خواهنــد بود اما حــال و روزگار مــا کجــا و حــالًو روزگار معلمهای عزیز کجا... شــخصا بیش از 20 ســال ســابقه کار دارم. تمــام وقت و رسمی. با بیمه کامل رقم دریافتیام در مقابــل دیگر معلمان چیــزی مثل یک شوخی است.

ما فقط زحمتکش هستیم نه مؤثر رضایــی - :0935...045

قشــر زحمتکش و تأثیرگذار وقتی با مشکات مالی و اقتصادی ســر و کلــه بزنند دیگر تأثیرگذار نخواهند بود و فقط زحمتکش میشــوند. زحمتــی بــا درآمــد انــدک. کارگری که ماهانه 00۹هزار تومان درآمد دارد چطــور میتوانــد صاحــب خانــه و کاشانه شود. از بانک مسکن وام بگیرد! چطور میتواند از پس بازپرداخت باالی ایــن وامهای مســکن برآیــد. ارزانترین خانه در تهران در محله شــلوغ متوسط شــهر آن هــم متــراژ انــدک میشــود 0۵2 میلیــون برای خریــد. آن زن و مرد هرکــدام 00۱ میلیــون هــم وام بگیرنــد دست کم باید ماهی یک میلیون و 00۸ قســط دهند با ماهــی 00۹ درآمد چطور میشود این اقســاط را پرداخت کرد آن هــم به مــدت 2۱ ســال. اگــر زن و مرد با هم کار کنند فقط میتوانند قسط را جور کننــد آن زمــان خرج خــورد و خــوراک، رخت و لباس میشود باد هوا. روز کارگر جماعــت جشــن نــدارد باید بــرای این گروه گریست.

اگــر کارگرهــا و معلمهــا فــرو بریزنــد جامعه فرو خواهد ریخت زهــرا عســکریان - دبیــر - اصفهان - تمــاس تلفنــی:

قشــر کارگــر و معلــم را میتــوان ســتونهای اصلــی یــک بنا در نظــر گرفــت کــه درصــورت ناپایــدار­ی، باعث فروپاشــی ســاختمان میشــود و متأسفانه جامعه ما درحال ریزش است و دولتمــردا­ن بیتوجه به نابودی نســل آینده از کنارشــان میگذرند. هرجامعه پیشــرفتها­ی را کــه در نظر بگیریــم ابتدا به آمــوزش اصولــی مــردم پرداخته که در سایه آن قشــرکارگر و دیگر گروهها در جهــت اهداف جامعه گام برمیدارند و پویایی به افراد برمیگردد. سالهاســت کــه روز کارگر و معلم فقط با ســر و صدا و تبلیغ برگزار میشــود و تنها افرادی که از آن فیض نمیبرند معلمان و کارگران هستند.

کســانی کــه حامــی اصلیشــون مهــر خانواده شون هست مسعود ازمندی – :0913...435

کارگر کلمهای است که با شنیدنش ناخودآگاه یــاد قشــر زحمــت کشــیده و دســتای پینه بســته و توانــا میافتیم. کســانی که مهرههــای اصلی این اجتماع هســتن و بیشــتر با بیمهری مســئوالن و ردههای باالتر شغلیشون مواجه میشن. کسانی که اگر نباشن جایگزینی براشون نیست و تمامــی شــغلها لنــگ میزنــن امــا تمامیشــان تــاش میکننــد و بــا مهــر خودشــان، خالصانــه ایــن چــرخ را بــه حرکت در میآورن تا چرخها به حرکت دربیــان و شــاید روزی ارتقــای شــغلی بگیرن...کسانی که حامی اصلیشون مهر خانواده شون هست.

بارها شــنیدهام که میگوینــد معلمها چقدرراحتند فالمــرزی – جهــرم – :0917...771

بارها شــنیدهام کــه میگوینــد معلمها چقــدر راحتنــد. آنهــا اســتناد میکننــد بــه ســه مــاه تعطیلــی تابســتان، در جامعه ما هم مد شــده اســت کــه افراد فقــط چیزهایــی را ببیننــد کــه دلشــان میخواهد نه چیزهایی که واقعاً هست. همین منتقدان نمیدانــم توانایی یک ســاعت درس دادن و ســر وکلــه زدن با دانشآموزان را دارند؟! حقوق و درآمد ما در ماه چقدر است؟ اعصابی میماند کــه خودمــان در خانه بــه بچههایمان برســیم؟!! بــا همــه مشــکاتش مــن عاشــق شــغلم هســتم؛ حتی اگر بدانم در یــک کاس 03نفــره فقــط یــک نفــر عاشــق درس باشــد و یــاد بگیــرد هــم برایــم ارزش دارد. مــن برای همان یک نفر هر روز و هر روز شــوق بیشتری دارم؛ هر روز بــا خودم میگویم امــروز بهتر از دیروز با بچههایم کنار بیایم تا یادگیری دانشآموزان­ــم افزایــش یابــد. مــن هــر روز بــه شــوق شــاگردهای­م علیرضــا، پژمــان، احمدرضــا، قاســم، مهــدی، پوریا، محمد و .... با انرژی بیشــتر تاش میکنــم مشــکات و گرههــای زندگیام را نادیــده بگیــرم و با آنها شــاد باشــم و به زندگیشــان جهت ببخشم. کسی که مورد اعتمادشان باشم، هم در آموزش و هــم پرورششــان نقش پر رنگــی ایفا کنم.

یــک روز جشــن و فــردا دوبــاره افتــاد مشکلها حسن کریمی – :0912...672

روز کارگر در تقویــم بــرای یــادآوری به مســئوالن گذاشــته شده است تا حداقل سالی یک بــار پــای درد دل ایــن افــراد بنشــینند و مشکاتشــان را بگویند. در ظاهر امر کار خوب و پسندیدهای اســت اما مسئوالن فقــط مشــکات را گــوش میدهنــد یــا برای رفع آن اقدام میکنند؟ جواب این ســؤال را میتوانید در حــال و روز کنونی کارگــران جامعــه ببینید. پــس اگر 365 روز ســال را هــم به نامشــان بزنید وقتی فقط مســئوالن گوش میدهند و عملی در کار نیســت بیفایده اســت. روزهایی کــه در تقویــم مــا بــه گروههــای خــاص نســبت داده شــده فقط تزئینی اســت و ایــن روزها باید پای درد دل این دو گروه نشست و مشکاتشان را حل کرد اما این طور نیســت این روزهای مناسبتی فقط تبدیل شده به برگزاری جشن و پایکوبی و فردای آن دوباره افتاد مشکلها.

مدیــون معلمهــای اول و پنجــم ابتداییامه­ستم زهــرا انصــاری – تماس تلفنــی:

چند ســالی هســت کــه در یــک آموزشــگاه خصوصــی تدریــس میکنــم و همیــن اتفــاق باعــث شــده بفهمــم کــه کار معلمها چقدر ســخت است. فهماندن بــه دانشآمــوز­ان، انگیــزه دادن به آنها بــرای تحصیــل و دنبــال روشهــای جدیــد تدریس بودن برای جذاب کردن مفاهیــم زیاد و ســنگین به بچــه ها. من بشــدت قــدردان معلمهای ســالهای تحصیلــم هســتم. بهطــور ویــژه معلم کاس اول خانــم مطــرب کــه بیشــتر شــبیه مادر بــود برای بچههــا و قدردان، معلــم کاس پنجــم ابتدایــیا­م خانــم تیمــاس، خانم معلمی کــه میدانم با همــه مشــقتها و راه دور حتی روزهای تعطیــل برایــم وقــت گذاشــت بــرای المپیاد ریاضــی و عاقه به ریاضی را در مــن به وجــود آورد. به االن که تا چه حد موفقــم یــا چــه شکســتهایی را تجربه کردهام فکر نمیکنم. یا درســت و غلط بــودن مســیرم. بــرای همــه حسهــای خوبــی کــه معلمــم برایــم گذاشــت و طعــم شــیرینی دارد سپاســگزار­ش هســتم. امیــدوارم ســامتی و شــادی همنشینشان باشد.

من بهعنوان یک معلم، از نظام آموزشی کنونی دلزده و خستهام. دانشآموزان را دیگر خدا داند. هیچ الگوبرداری از کشورهای موفق در زمینه آموزش نداشتهایم. حجم کتابها سنگین است و این حجم سنگین باید درساعات زیاد مدرسه تدریس شود که هم برای معلم و هم برای دانشآموز سخت است

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran