Iran Newspaper

دومینوی اعتراضات کارگری در جهان

در تظاهرات فعاالن کارگری فرانسه، 200 نفر دستگیر و دهها تن زخمی شدند

-

گــروه جهــان/ روز سهشــنبه در سراســر جهان، کارگران به نشــانه اتحــاد و احقاق حقوقشــان به پا خاستند و در خیابانهای شهر و کشورشان حضور پرشوری از خود به نمایش گذاشتند. خواستههای کارگران که جزبهبودشرا­یطمعیشتی،امنیتشغلی و کرامت انسانی نیست، در برخی کشورها بــا ســرکوب و خشــونت پاســخ داده شــد. فرانسه در این میان سردمدار بود. تصاویر ســرکوب و اعمــال خشــونت پلیــس ایــن کشور بر مردم، بسرعت راهش را در میان رســانههای جهان باز کرد و کــوه انتقادات رفتهرفتــه در برابر دولــت امانوئل مکرون شکل گرفت. پلیس این کشور اعام کرده که بیــش از 20 هزار نفــر در این تظاهرات شــرکت کردند که حــدود 200 نفــر از آنها دستگیرشدند.

بــه گــزارش «ایــران» به نقل از شــبکه تلویزیونی ســیانان، آن هیدالگو شهردار پاریس اما برای دفاع از این نوع برخورد، با انتقاد از تظاهرات خشونتبار معترضان گفت: «صدها تــن از معترضان روز کارگر به صورتهــای خود ماســک زده بودند و دست به تخریب اموال عمومی زدند. یک اتومبیل، یک موتورسیکلت و یک ماشین گودبــردار­ی از جملــه چیزهایــی بودنــد که طــی ایــن اعتراضات به آتش کشــیده شــدند.» پلیس پاریــس گــزارش داده که چند شعبه رســتوران مکدونالد تخریب شدند و از آنها دودهای غلیظی به آسمان پاریسبرخاس­تهبود.یکفروشگاهم­تعلق به کارخانه رنو نیز از جمله مکانهایی بود که قربانــی معترضان به حقــوق کارگری شد. پلیس این کشــور برای متفرق کردن معترضان، به پرتاب گاز اشکآور در میان آنهــا روی آورد. در گــزارش بعدی پلیس نوشــته شــده بــود کــه برخــی از آنهــا طی درگیــری با پلیس زخمی شــدهاند. علت حضور گســترده مــردم در این اعتراضات و خشمشــان از دولــت مکــرون مربوط به سیاستهای اقتصادی اوست که تصمیم دارد برخــی قوانین محافظتــی از کارگران فرانسوی را تعلیق یا به طور کلی لغو کند. امــا بنجامیــن گریــوو ســخنگوی دولت از تظاهرکنندگ­انی که صورتشــان را پوشانده بودند، انتقاد کرد. خواستههایم­ردمامریکا

بســیاری از ایالتهــای امریــکا شــاهد حضور گســترده فعــاالن حقــوق کارگری بودند. اما این شــهر لسآنجلــس بود که گســتردهتر­ین تظاهــرات را در دل خــود جای داد. معترضان با در دســت داشــتن پاکاردهایی که رویشــان شعارهایی علیه دونالــد ترامپ رئیسجمهــو­ری امریکا و سیاســتهای­ش نوشــته شــده بود، خود را به مناطق مهم و کلیدی شــهر رســاندند. در نیویــورک نیــز معترضــان بــه ســمت وال اســتریت حرکــت کردنــد و فریــاد عدالتخواهـ­ـی ســردادند. سیاســتهای ضدمهاجرتی و بیــرون راندن پناهجویان از جمله مهمترین محورهای شــعارهای معترضان بود. تظاهرکنندگ­ان همچنین بــه برخــی از سیاســتهای دیگــر ترامپ علیه محیط زیست، اقلیتهای مذهبی، زنــان و دیگــر گروههــا اعتــراض کردنــد. معترضان همچنین بــه تصمیم ترامپ برای پایان دادن به برنامه موســوم به داکا کــه در حال حاضر حــدود 700 هزار نفر از مهاجرانی که از کودکی وارد امریکا شدهاند را شامل میشود، اعتراض کردند.

چرخش تظاهرات کارگــری به تظاهرات ضدامریکایی­درآتن

امــا روز سهشــنبه یکــی از مهمتریــن اپیزودهــا­ی ســریال تظاهــرات کارگــری در یونــان کلیــد خــورد. یعنــی زمانــی که هزاران کارگر یونانی همراســتا بــا کارگران در ســطح جهــان در مرکــز شــهر آتــن گرداگــرد یکدیگــر جمــع شــدند و فریــاد عدالتخواهی و صلح سردادند. بهگزارش «ایــران» بــه نقــل از یورونیــوز، آنهــا کــه تظاهرات خود را در اعتراض به نرخ باالی بیــکاری، ریاضــت اقتصادی و بســتههای اقتصــادی بینالمللــ­ی، کــه از ســال 2010 بهدلیــل بدهیهــای عظیــم دولــت در حــال اجراســت، آغــاز کردند و ســرانجام در چرخشــی هوشــمندان­ه، سیاستهای امریــکا را نــوک پیکان حمات خــود قرار دادند. با افزایش دامنه تظاهرات موزهها ووسایلنقلی­هعمومیبامح­دودیتهایی روبهرو شــدند و پــس از آنکه معترضان از مقابل پارلمان حرکت کردند، به ســمت سفارت امریکا در کشورشان به راه افتادند. یانیس واروفاکیس وزیر سابق اقتصاد این کشــور هم در میــان معترضان بــود. او در این باره گفت: «تمام نســلهای کارگری و کارمندی باید بداند که متعهد اســت این مبــارزه را زنــده نگــه دارد. هــر روز اوضــاع بدتر میشــود. تــا زمانی که زیــر بار بدهی باشیم، نمیتوانیم از بستههای اقتصادی بینالمللــ­ی فــرار کنیــم. همــه خــوب میدانیــم مابقــی سراســر قصه اســت.» خبرنــگار یورونیــوز در گزارش خــود اعام کرد: «مهمترین خواستههای مردم یونان در این تظاهرات، نابودی بیکاری و توقف روند فرار مغزها از کشورشــان اســت. آنها هیــچ راه خروجی از بســتههای اقتصادی بینالمللــ­ی کــه قــرار اســت ماه اگوســت متوقفشوند،نمیبینند.»

حضور گســترده مــردم ترکیــه در میدان تقسیم

در ترکیه نیز پلیس با دســتگیری دهها تــن از معترضان تاش کرد مهر پایانی بر این تظاهرات بزند. تظاهرکنندگ­ان تاش میکردنــد تا راهشــان را به میــدان اصلی شــهر اســتانبول باز کننــد اما بــا ممانعت نیروهای پلیس روبهرو شــدند. با این حال پلیس به نمایندگان تظاهــرات اجازه داد تــا در مقابــل بناهــای تاریخی میــدان گل بگذارند.باوجوداینم­مانعتهاگرو­ههای کوچکمعترضا­نسرسختانهش­عار«زنده

باد اول مه» و «تقســیم نمیتواند محدود شود» ســر دادند و ســعی کردند به داخل مســجد بروند. بنا به گزارشها بیش از 45 تن در آن روز دستگیر شدند. میدان تقسیم برای مردم ترکیه ارزش باالیی دارد و نماد جنبشکارگری­ترکیهاست.درسال7791، 34 تن طی برگزاری روز کارگر با گلولههای نیروهای پلیــس که در ســاختمان بلندی در اطراف این میدان مســتقر شده بودند، کشتهشدند.

آلمــان، پورتوریکــ­و، کوبــا، دانمــارک، اســپانیا، ســریانکا، فیلیپین، کره جنوبی، اندونــزی، قبرس ...و از جمله کشــورهایی بودند که فعاالن کارگــری در خیابانها بر پای حقوق و خواستههایش­ــان ایســتادگی کردنــد. بزرگداشــت روز جهانــی کارگــر کــه در نخســتین روز مــاه مــه میــادی برگــزار میشــود، به دهه هشــتاد میادی بــاز میگــردد. در آن زمــان جنبشهــای کارگــری در سراســر جهــان بــرای تحقــق

نیازها و خواســتهها­ی ایــن طیف از جمله کار روزانه 8 ساعته و اتحادیههای کارگری تاشهای بسیاری کردند. پس از آن همه ســاله در نخســتین روز مــه، اتحادیههــ­ای کارگــری و فعــاالن حقــوق کارگــری ایــن روز را گرامــی میدارنــد تــا همــواره زنــگ هشــداری برای دولتها باشــد که حقوق کارگــران، اساســیتری­ن عامــل تحــرک چرخههــای اقتصــادی هــر جامعــهای فراموشنشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran