Iran Newspaper

پیشرویهای ارتش سوریه؛ این بار در حجراالسود و اردوگاه یرموک

ضرباالجل 72 ساعته دمشق برای خروج تروریستها از حمص و حما امشب پایان مییابد

-

گروه جهان/ از حدود یک سال پیش به این ســو که ارتش ســوریه با کمــک همپیمانان دمشق، روی ریل پیشرفتهای میدانی در جنگ با تروریستهای داعش و گروههای مســلح افتاده، روزی نیســت کــه قطعهای از خــاک نــاآرام و جنگ زده این کشــور آزاد نشــود. در تازهترین مورد از این پیشرویها، سهشنبه شب ارتش سوریه پرچم این کشور را بــر فــراز ســاختمان دادگاهــی در اردوگاه یرمــوک در جنــوب غربــی حجراالســو­د به اهتــزار درآورد تا نویــد آزادی این منطقه از تصرف تروریستها و گروههای شورشی را بدهد. این اتفاق چند ساعت پس از آن رخ داد که 200 فرد مســلح و خانوادههای­شــان از بخــش جنوب غربی حجراالســو­د خارج شدند.

بــه گــزارش «ایران» بــه نقل از ســایت شــبکه خبری الجزیره، جنگندههای ارتش سوریه روز سهشنبه مواضع تروریستهای داعش را در حجراالســو­د و اردوگاه یرموک بمبــاران کردند. همزمان نیروهــای ارتش نیــز در حــال جنگ بــا تروریســته­ا بودند و در نهایــت در ایــن نبــرد میدانــی ارتــش ســوریه پیــروز شــد و چنــد ســاعت بعــد از تکمیــل خــروج 200 نفــر از افراد مســلح و خانوادههای­شــان (کــه عمدتــاً از اعضــای هیأت تحریرالشام بودند) از یرموک، پرچم خود را بر فــراز دادگاهی در اردوگاه یرموک به اهتزاز درآورد.

هیأت تحریرالشــ­ام روز یکشنبه گذشته با دمشــق توافق کرده بود که نیروهای خود را از مناطــق «کاهــش تنــش» کــه اردوگاه یرموک نیز شــامل آن میشد، خارج کند و به ادلب ببرد. این توافق در ادامه مجموعه توافقهایــ­ی اســت کــه در ریــف دمشــق صــورت گرفتــه و هماکنــون نیــز در حــال اجراســت. توافق یرموک آخریــن نمونه از این توافقهاســ­ت که قرار اســت 500 نفر از تروریســته­ای حاضــر در اردوگاه یرموک به شــمال ســوریه منتقــل شــوند و در ازای آن نیز پنج هزار نفر از ساکنان شهرکهای شیعه نشین «فوعه» و «کفریا» این منطقه را تــرک کــرده و از محاصــره تروریســته­ا خارج شوند.

به گــزارش ایســنا به نقــل از خبرگزاری رســمی ســوریه (ســانا)، یگانهــای ارتــش ســوریه همچنیــن در ادامه عملیــات خود علیــه داعــش در منطقــه حجراالســو­د زمینهای کشــاورزی غرب حجراالســو­د را پاکسازی کرده و بر منطقه اعاف و تعدادی مجتمع در بخش جنوب غربی آن تســلط یافتنــد. منابع میدانی نیز سهشــنبه شــب اعام کردند، بر اســاس توافقی بین دولت ســوریه و تروریســته­ای حاضر در شــمال اســتان حمص، مقرر شــده، تا پایــان امروز پنجشــنبه تروریســته­ا همه تجهیــزات و مهمات خود شــامل ســاحهای سنگین و متوســط را به ارتش ســوریه تحویل دهند و خود را تســلیم ارتش کنند یا شمال استان حمص را ترک کنند.

بنا بر گزارش این منابع، افراد مسلحی کــه مایــل باشــند، در منطقــه میماننــد و وضعیــت آنهــا عادیســازی میشــود و تروریســته­ایی کــه مایــل بــه پیوســتن به آشــتی ملــی نباشــند در مــدت ســه روز بــا خانوادههای­شــان بــه جرابلــس در اســتان حلب یا استان ادلب منتقل میشوند.

اتوبــان بینالمللی حمــص – حماه تا ســه روز از تاریــخ امضای توافق بازگشــایی میشود و ارتش سوریه امنیت آن را تأمین میکند. تروریستها متعهد شدهاند نقشه همه تونلها، مینها و مکان مهمات و مواد منفجره را به ارتش سوریه ارائه کنند.

کاروان بــزرگ نیروهــای ویــژه ارتــش ســوریه در روزهــای اخیــر بــرای پاکســازی استان حمص در شمال این کشور از وجود تروریســته­ا، راهــی ایــن منطقــه شــدند. منطقــه شــمالی اســتان حمــص و جنوب اســتان حمــاه در چنــد روز گذشــته صحنه مذاکــرات روســیه و ســوریه بــا گروههــای تروریستی برای بازگرداندن این منطقه به کنترل ارتش ســوریه بود که این مذاکرات با شکست روبه رو شد.

ایــن تحــوالت و پیشــرفتها­ی میدانی ارتــش ســوریه در حالــی اســت کــه ائتاف بینالمللــ­ی بــه اصطــاح ضــد داعش به رهبری امریکا همچنان در ســوریه مرتکب جنایــت میشــود و در تازهتریــن مــورد، جنگندههای این ائتاف در حســکه کشــتار دســته جمعــی جدیــدی را رقــم زدنــد. بهگزارش ایسنا به نقل از العهد، در حمله جنگندههای ائتــاف به روســتای الفاضل در نزدیکی شــهر الشــدادی واقــع در حومه جنوبــی حســکه، دهها غیرنظامی کشــته و زخمی شدند. برخی منابع، شمار کشتهها را تا 30 نفر اعام کردند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran