Iran Newspaper

خطر بیتوجهی به کتاب کمتر از بحران کم آبی نیست

وزیر ارشاد درآیین گشایش سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران:

- مریم شهبازی روزنامهنگا­ر

سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در حالــی با حضور جمعی از اهالی نشــر و مســئوالن فرهنگی کشــور گشایش یافــت کــه وزیــر فرهنگ و ارشــاد اســامی در ایــن مراســم تأکیــد کرد، اگر بحــران کم آبــی را درک میکنیم باید بدانیم که خطر بیتوجهی به کتاب کمتر از بحران کم آبی نیست؛ اتفاقی که تاش برای بهبود آن به گفتــه صالحی نیازمند عزم ملــی در تمام سطوحاست.

کتاب مبــدأ خیزشهــا و بعثتهای تمدنی است

صبــح سهشــنبه، یازدهم اردیبهشــت ماه جمعــی از اهالی فرهنگ و کتــاب گردهم آمدنــد تــا آغــاز دور دیگــری از مهمتریــن رویداد علمی- فرهنگی کشورمان را جشن بگیرند، البته نمایشگاه کتاب تهران امسال در شــرایطی متفاوت از چند ســال گذشته گشــایش یافت چراکه در ایــن دوره رئیس جمهــوری موفق به همراهــی اهالی کتاب نشــد. ســیدعباس صالحی، وزیــر فرهنگ و ارشــاد اســامی در آغــاز ســخنرانیا­ش، ناراحتی رئیس جمهوری از اینکه موفق به حضور در این مراســم نشده را به حاضران منتقــل کــرد و گفــت: «از حضــور رئیــس جمهوری در مراسم اختتامیه جایزه کتاب ســال که چنــدی قبل برگــزار شــد میتوان فهمیــد که او چقــدر دغدغههای فرهنگی را جــدی میدانــد. هرچنــد کــه تــا آخرین ساعات برگزاری این مراسم قرار بر حضور ایشــان بــود، اما بهدلیــل پارهای از مســائل داخلی و بینالمللــ­ی که نیازمند تصمیم گیریهای سریع بود به بنده نیابت دادند تا سام ایشان را به شما اهالی فرهنگ و هنر منتقل کنم.» وزیر ارشــاد در ســخنانش به این نکته اشاره کرد که هیچ حوزه فرهنگی، هنری و علمی را نمیتوان یافت که از کتاب تغذیــه نکنــد، از همیــن رو میتــوان گفت که نمایشــگاه کتاب تهران متعلق به همه ملت و اهالی فرهنگ، هنر و ادبیات است. صالحی ضمن تأکیــد براین که کتاب مبدأ خیزشهاوبعث­تهایتمدنیا­ستافزود: «هر ملتی که جهشــی را آغار میکند آن را بــا کتابهای تــازه آغــاز میکنــد. در تاریخ تمدنــی نیــز میتــوان دید کــه بعثتهای بشــری با کتــاب آغــاز میشــود.» صالحی ضمــن تأکید بر اینکه کتــاب حلقه اتصال ملتهــا و تمــدن هاســت گفت:«دیگران ایــران را بــا مثنــوی و شــاهنامه و ســعدی میشناســند همانطــور کــه مــا نیــز دیگر کشــورها را با کتابهای آنها میشناســیم. کتاب ســرمایه ماندگار است. معادن تمام شــدنی هســتند اما کتاب میمانــد.» او در ادامه با اشــاره به وضعیت سرانه مطالعه در کشــورمان گفت: «بــرای ارتقای ســرانه مصــرف کتابخوانــ­ی در ایــران همــه بایــد تاش کنیم وبه همت همه اجزای دولت، ملــت و حاکمیت نیــاز دارد. کتابخوانی در معرض تهدید رسانههای رقیب و پرهیایو استوبایدبه­ایننکتهتوج­هداشتهباشی­م. برای ارتقــای مصرف کتابخوانی در کشــور عــاوه بر وزارت فرهنگ و ارشــاد اســامی و ناشــران بــه عــزم جــدی وزارتخانهه­ــای آموزش و پرورش آموزش عالی، ســازمان صدا و سیما و رسانهها هم نیازمندیم.»

بایدبخشخصو­صیراجدیبگی­ریم

وی در بخــش دیگــری از ســخنان خــود به اقتصاد نشر اشاره کرد و افزود: «باید بخش خصوصــی را جــدی بگیریــم. توجــه بــه اشــتغال در عرصه فرهنگ و حوزه کتاب و نشر ضرورت دارد. اشتغال فقط به معنای حضور در کارخانههای اقتصادی نیســت. اشتغالدرفض­ایفرهنگیکم­اهمیتتراز اشتغالدرکا­رخانههایاق­تصادینیست.» صالحی در ادامه بر امنیت حوزه نشر تأکید کــرد و افــزود: «نشــر هــم در حــوزه آزادی اندیشــه و هــم در حــوزه امنیــت عرضــه و توزیع دچار اختاالتی اســت کــه البته باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی از آزادی اندیشه و نقد حمایت کنیم. این حمایت و حفاظتنیازم­ندکمکهایاج­زایدولتو حاکمیتاست.» درادامهاین­مراسممحسنج­وادی،رئیس سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران هم ایران را ســرزمین کتاب و شــعر معرفــی کــرد و گفت:«مردمان این کشــور اهل شــعر و ادب هســتند و مفهوم کتاب و شــعر نیز دانایی و عشــق اســت. امیدوارم با اســتقبال با شکوه مردم از این نمایشگاه میــراث جاودانه این ســرزمین دوباره احیا و نــام ایــران دوبــاره بــا نــام کتــاب و شــعر در حافظــه تاریــخ ثبت شــود.» «گــوالدان ووکوسایووی­چ»،وزیرفرهنگو­اطاعرسانی صربستان که کشورش میهمان ویژه سی و یکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران اســت نیز گفت: «از کشــوری آمــدهام که از نظر مسافت فاصله زیادی با ایران دارد اما در کشــور شما احساس نزدیکی میکنم. از همین رو احترام عمیق خود را به کشــوری کــه ادیبــان و شــاعران زیــادی در آن متولد شدهاند،اعاممیکنم،بزرگانیکهآ­ثارآنها درصربستانم­طالعهمیشود.»

هرچیــزی جــز ارزشهــای فرهنگــی گذراست

وزیــر فرهنــگ و اطاعرســان­ی صربســتان ضمــن تأکیــد بــر اینکــه بایــد بــرای بقــا و پیشرفت فرهنگ دیرینه خود تاش کنیم چراکه هرچیــزی جز ارزشهــای فرهنگی گذراســت افــزود: «امــروز بــا چالشهــای فرهنگ و ارزشهای بومی در روند جهانی شــدن مواجه هستیم، این روند میخواهد جهــان را متحدالشــک­ل کند امــا درک ما از فرهنگ همچون موزاییکی اســت که همه سنتهاوفرهن­گهایمختلفآ­زادانهکنار هم قرار بگیرند. ما هم میخواهیم جزئی از فرهنگ جهانی باشــیم اما در عین حال خودمان باشــیم و من مطمئن هســتم که ایراننیزچن­ینگرایشیدا­رد.»ازآنجاییکه «تونس»هم عنوان شهر میهمان این دوره نمایشــگاه را دارد، در ایــن مراســم«آمال هشــانه»، معاون وزیــر فرهنگ تونس هم گفت:«باعثخوشحال­یاستکهمادر­این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در کشوری با فرهنــگ قوی حضور داریــم و این فرصت به کشــور ما داده شــد تــا بتوانیــم فرهنگ خودمان را در زمینه کتاب و فناوری با مردم بهاشتراکبگ­ذاریم.مابهطورمست­مربرای مشــارکت فرهنگی کار میکنیم تا بتوانیم همکاریهای مثبتی به لحاظ کمی و کیفی داشتهباشیم.» در این مراسم ناشران برگزیده سال گذشته نیزمعرفی و تجلیل شــدند، بر این اساس در بخــش «ناشــران خصوصی بزرگســال تهران» نشرهای«ســفیر اردهال» و «نی»، در بخــش «ناشــران خصوصی بزرگســال شهرستان» نشرهای «کتابستان معرفت» و «شــهید کاظمــی»، در بخــش «ناشــران خصوصــی کــودک و نوجــوان تهــران» نشــرهای «قدیانــی» و «افــق» بهعنــوان برگزیــده و نشــر «فنی ایران» هم شایســته تقدیــر معرفــی شــدند. عــاوه بــر ایــن در بخش«ناشرانخصوص­یکودکونوجو­ان شهرســتان» هم نشــر «بــراق»، در بخش غیرخصوصــی بزرگســال «ســوره مهــر»، دربخش«غیرخصوصیکو­دکونوجوان» انتشــارات «مدرســه» و در بخــش جنبــی هــم نشــرهای «شهرســتان ادب»، «کتاب جمکران»و«کتابکقم»بهعنوانبرگ­زیده معرفیشدند. گفتنیاستکه­سیویکمیندو­رهنمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تا بیست و چهارم اردیبهشــت مــاه میزبــان عاقهمنــدا­ن به کتاب و کتابخوانی در مصای تهران است. در ایــن دوره صربســتان بهعنــوان کشــور میهمان ویــژه و تونس هم بهعنوان شــهر میهمانویژه­حضوردارند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran