Iran Newspaper

سهمزناندرا­نتخاباتپار­لمانی

-

گروه جهــان / اینروزها ســپهر سیاســی لبنــان آبســتن اتفاقــی مهم اســت. پــس از 9 ســال این نخستین بار اســت که این کشور در آســتانه انتخابــات پارلمانــی قــرار گرفته اســت. امروز، بیش از ۳ میلیــون و 600 هزار نفــری که بــرای رأی دادن در ایــن انتخابات ثبتنــام کردهانــد، پــای صندوقهــای رأی خواهنــد آمــد و از میــان ۳85 نامــزد، 128 تــن را بــرای حضــور در پارلمــان کشورشــان انتخاب میکنند. به گزارش «ایران» به نقل ازخبرگزاری­الجزیره،برایبرخیلب­نانیهای خارجنشــین، از 27 آوریل فرصت رأی دادن فراهــم بــود. تقریبــاً بیــش از 66 درصــد از 12 هــزار و 615 تــن لبنانــیای که در 6 کشــور عربــی (مصر، عربســتان ســعودی، امارات متحده عربــی، کویت، قطر و عمان) زندگی میکننــد، برگههای رأی خــود را به صندوق انداختهاند تا تاریخ کشــور خود را حتی از راه دور هــم که شــده، بســازند. جبران باســیل، وزیــر خارجــه لبنــان در صفحــه توئیتر خود نوشت:«منبسیارمفت­خرمکهشاهدح­ضور گستردهلبنا­نیهایخارجن­شیندرانتخا­بات کشــورمان بودم. این نشــانگر آغاز مســیری است که تا بازگشت تمام لبنانیها به خاک کشورشانپای­اننمیپذیرد.»نتایجرأیگی­ری خــارج پــس از پایان رأیگیری امروز منتشــر خواهد شــد. میشــل عــون رئیسجمهوری لبنــان خواســته بــرای تســهیل رأیگیــری و حضور گســترده مردم از 4 تــا 8 مه تعطیل عمومی شــود. او در درخواست خود مطرح کــرده کــه بــا ایــن تعطیلــی 4 روزه، مدارس تبدیل به پایگاههای رأیگیری خواهند شد. از ســال ،2009 لبنانیها دو بار شــاهد سقوط دولتشان بودند؛ یک بار در سال 2011 و دومی درسال۳102.کرسیرئیسجم­هوریازسال 2014 تــا ســال 2016 یعنــی به مــدت 29 ماه خالی مانــده بود و چندین بــار پارلمان آنها به مرز فروپاشی نزدیک شد. چنین شرایطی باعث تشــدید اهمیت ایــن دور از انتخابات پارلمانشده­است. چشماندازسی­اسی نظــام سیاســی کنونــی لبنــان در ســال 1989 پــس از 15 ســال جنــگ داخلــی و با دخالت عربستان ســعودی به وجود آمد. با شــرایط مورد توافــق، 128 صندلی میان مسلمانانوم­سیحیانتقسی­مشدوفرمول «میثاق وطنی» ســال 194۳ که به موجب آن رئیسجمهــو­ری ایــن کشــور بایــد یک مســیحی مارونی، نخســتوزیر مســلمان ســنی و ســخنگوی پارلمــان مســلمان شــیعی باشــد، به اجرا درآمد. با ترور رفیق حریری، نخستوزیر لبنان در فوریه 2005 بــر پیچیدگــی اوضــاع افــزوده شــد. مرگ حریــری باعث به وجود آمدن جنبشــی به نام انقالب ســدر شــد کــه از دولت ســوریه میخواست به92 سال حضور نظامی خود در لبنان پایان دهد. پس از آن بود که میان دوطیفسیاسی­حزباهللکهم­دافعسوریه بــود و ائتــالف 14 مارس که حامــی غرب و عربســتان بود، جدایی افتاد. این انفصال، فضای سیاسی لبنان را بیش از همیشه دو قطبیکرد.اینانتخابا­تدرشرایطیب­رگزار میشودکهمهم­ترینعناصرس­یاسیلبنان به شرح زیر است:

پارلمان: در پارلمــان لبنان برای حفظ تــوازن و تعادل نیروها، نیمی از صندلیها به نامزدهای مسلمان میرسد و نیم دیگر به نامزدهای مســیحی. این قانون از ســال 2009 به تصویب رسید.

کابینه: کابینهکنون­یکهدردسامب­ر6102 تشکیل شده، شامل سعد حریری در مقام نخستوزیر و 29 وزیر دیگر میشود.

رئیسجمهــو­ری: فرمانــده میشــل عــون از ســال 2016 توانســت بــر صندلــی ریاســتجمه­وری لبنــان بنشــیند. ایــن صندلی به مدت 2 ســال خالی بود. میشل ســلیمان رئیسجمهــو­ری ســابق پــس از پایان دوره ریاســتجمه­وریاش در ســال ،2014 این کرسی را ترک کرد.

نخستوزیری: سعدحریریتا­کنوندو بار بهعنوان نخستوزیر وارد بازی سیاسی لبنان شده اســت. یک دوره از سال 2009 تا سال 2011 و دیگری از دسامبر 2016 تا کنون. سال گذشته طی رویدادی عجیب، حریری در ریاض استعفای خود را اعالم کرد و پس از چنــد روز که به کشــور خود بازگشــت این اســتعفا را پس گرفت. بســیاری از ناظران معتقدند آل سعود او را گروگان گرفته بود و حتی روزنامهای امریکایی مدعی شد که او طی این دوران بارها از مقامهای آل سعود سیلیخوردهب­ود.

انتخابــات پارلمانــی لبنــان در حالــی برگزار میشود که شرط عدالت و بیطرفی بارهــا و بارها زیر پا گذاشــته شــده اســت. از ماهها قبل تالشها برای به حاشــیه راندن حــزباهلل آغــاز شــده بود اما ســید حســن نصــراهلل دبیرکل ایــن حزب، بــا حضوری مقتدرانــه از آرمانها و اهــداف حزب خود دفاع کــرد. این حــزب، از ماههــای پیش از آغاز تبلیغــات انتخاباتــ­ی، هدف حمالت سیاســی، روانــی و مالی امریکا، عربســتان ســعودی و همپیمانانـ­ـش در منطقه قرار گرفت تا ســقف حضورش در پارلمان آتی کاهش یابد. به گزارش ایســنا، اتهام جدید به گزارش «ایران آنالین»، در کشــوری که زنان تنها ســه درصد از جمعیت نمایندگان پارلمان را تشــکیل میدهنــد، رکــورد 86 زن نامــزد انتخابــات بــرای تصاحب صندلــی 128 تایــی پارلمان لبنان خــود اتفاق قابل توجهی است. از تعداد 976 نمایندهای که برای حضور در انتخابات 6 مه ثبتنام کردهاند، 111 تن، زن هستند. وقتی این تعداد را با 12 زنی که در سال 2009 برای حضور در پارلمان نامزد شده بودند مقایسه کنید، متوجه میشوید که زنانخیزبلن­دیبرایحضور­درعرصهسیاس­یکشورشانبر­داشتهاند.اماباانتشا­رفهرستنهای­ینامزدهاوم­شخصشدن۳85 نفر بهعنوان نامزد نهایی،22 درصد از نامزدهای زن از فهرست جا ماندهاند. با وجود این، ظاهراًبرای68 زنی که در فهرست باقی ماندهاند، رسانهها و سپهر سیاسی لبنان آمادگی کافی را ندارد.

حزباهللدرگ­ردنهخطرناک­توطئهها

کشورهای غربی و عربستان علیه حزباهلل مبنــی بــر کمــک تســلیحاتی بــه جبهــه پولیســاری­و مــوج جدیــدی از تبلیغــات در منطقه بود که از یک ســو حضور انتخاباتی حــزباهلل را هــدف گرفت و از ســوی دیگر بهدنبال ایجاد اجماع سیاسی عربی علیه حزباهللدرآ­ستانهانتخا­باتپارلمان­یبود. حزباهلل قدرتمندتری­ن حزب سیاسی این

کشــور با وجود تمــام ایــن توطئهها تالش میکند حضور سیاسی خود را ادامه دهد و در ائتالفی با جنبش امل، فهرســتی به نام «امید و وفاداری» شــامل نامزدهای هر دو جنبــش به انتخابــات راه پیدا کرده اســت. حــزباهلل تنها حزبی در لبنان اســت که با ســالح فعال و قدرتمند مقاومت توانسته بارهــا و بارهــا کشــور را از گزنــد خطــرات

مختلــف از جمله تروریســم نجــات دهد. به گــزارش «ایران» به نقل از پایگاه خبری نشــنال، رهبــران حــزباهلل به مــردم قول دادهانــد کــه طــی ایــن دور از رقابتهــا بــر مسائل و مشکالت داخلی تمرکز کنند و در اینمیانبهج­معیتشیعهکه­باتجربیات تبعیضآمیــ­ز زیــادی دســت و پنجــه نرم میکنند،توجهدرخوری­کند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran