Iran Newspaper

سهم 58 درصدی شهرستانی ها ازمراجعان بیمارستان های دولتی تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد

-

فر یبا خاناحمدی / رئیس دانشگاه علوم پزشــکی شهید بهشــتی دیروز در نشست بــا خبرنگاران ضمن تشــریح برنامههای ایــن دانشــگاه در حوزههــای مختلــف از مراجعــه 85درصــدی غیــر تهرانیها به بیمارســتا­نهای دولتی زیر مجموعه این دانشگاه خبر داد.

دکتر محمد آقاجانی گفت: بر اساس آخرین آمــار 58 درصد بیماران مراجعه کننده به بیمارســتا­نهای دولتی تهران از دیگر اســتانها به مراکز درمانی دانشــگاه شــهید بهشــتی مراجعه کردهاند. عمده این بیمــاران شهرســتانی بــرای دریافت خدمــات جراحی در مراکز درمانی تهران بستری شده بودند.

دکتــر آقاجانــی در همیــن زمینــه از توســعه زیــر ســاختها و راهانــداز­ی دو بیمارستان دولتی در شمال شرق و جنوب شــرق تهران خبر داد و گفت: کمبودها در استان تهران بسیار جدی است 58 درصد تعداد کل تختهای اســتان تهران تحت پوشش دانشگاه شهید بهشــتی قرار دارد کــه 5 میلیــون و 200 هــزار نفر را پوشــش میدهــد. از همین رو اگــر منابع مورد نیاز در اختیــار ما قرار بگیرد بــرای جبران این نوع عقب ماندگی در سال 79، هزار و 250 تخت بیمارستانی جدید در استان تهران اضافه میشــود که البته تمرکــز اصلی بر احــداث دو بیمارســتا­ن بــزرگ در شــرق تهران است.

معاون سابق درمان وزارت بهداشت در ادامــه از ایجاد مراکــز مهارت در تهران خبــر داد و گفــت: مراکز مهــارت در قالب البراتــوا­ر، امــکان آمــوزش مهــارت را بــه دانشــجویا­ن عمومی و تخصصی فراهم میکنــد بــرای مثــال بــا راهانــداز­ی ایــن مراکز دانشــجویا­ن ابتدا آندوسکوپی را در «ســیموالتو­ر» یاد میگیرند و بعد ســراغ بیمارمیرون­د.

آقاجانی همچنین از فرسودگی بیش از 0۶ درصــد مراکــز درمانــی دانشــگاه علوم پزشــکی شــهید بهشــتی خبر داد و تأکید کرد: مقاومســاز­ی ایــن مراکز ارزش اقتصــادی ندارد و تنها راه ســاختن مراکز جدیداستکهد­ربرابرزلزل­همقاومباشن­د. عالوه بر این مراکز در کنار بیمارستانه­ای موجــود نیــز قــرار اســت ســاختمانه­ای جدیدی بســازیم. برای مثال بیمارســتا­ن تجریــش قدمتــی 70 ســاله دارد و قابــل استفاده نیست. بههمین منظور ساخت بیمارســتا­ن 700 تختخوابــی جدیدی در دســتور کار اســت کــه امیدواریم در ســال جدید به بهرهبرداری برسد.

در ادامــه ایــن نشســت شــهرامی - معاون توســعه دانشــگاه علوم پزشــکی شــهید بهشــتی - با اشــاره به فرســودگی مراکــز درمانی ایــن دانشــگاه اضافه کرد: عمر این مراکز درمانی بیش از 0۴ سال و از میانگین کشوری باالتر است. هیچ کدام از آسانســوره­ای این مراکز نیز شاخصهای اســتاندار­د را ندارنــد. معضل فرســودگی بیمارســتا­نها ملی اســت، اما در ساخت بیمارستانه­اکندپیشرفت­هایم.براساس ســند ۴0۴۱ ســاخت مراکــز درمانی جدید در اســتان تهران در دســتور کار قرار گرفته است.

او افــزود: خانههــای بهداشــت نیــز ســاختمانه­ایی فرسوده دارند. به همین دلیــل با کمــک خیریــن 20 پــروژه در این بخــش در حــال احــداث اســت. بیشــتر خوابگاههای­دانشجویینی­زمسکونیبود­ه و عمــری بــاالی 0۴ ســال دارند. بــا وجود ایــن هیــچ ردیفــی برای توســعه آنهــا در نظر گرفته نشــده اســت. با کمک خیرین قــرار اســت خوابگاهــی ۱700 نفــره برای دانشجویانس­اختهشود.

رئیس دانشــگاه علوم پزشــکی شــهید بهشتی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنــی بــر اینکــه بــا افزایــش 5 درصــدی تعرفههــای خدمــات درمانــی مســئوالن دانشــگاه علــوم پزشــکی شــهید بهشــتی چــه برنامهای برای اســتاندار­د کــردن ارائه خدمت و صرفهجویی در هزینههایشـ­ـان دارند؟ توضیــح داد: بحث کنترل هزینهها موضوع بســیار مهمی اســت. اینکه ســؤال کردید؛ با این منابع چگونه تعداد تختها را هــم توســعه خواهیــد دهیــد؟ ایــن هــم حرف کامالً صحیحی است.اما باید بگویم چــه اتفاقی میافتد؟ ما بهعنوان دانشــگاه مأموریــت داریــم خدمــات ســالمت و بهداشت و درمان را نه فقط در تهران بلکه برای بیماران سراســر کشــور ارائه کنیم چرا که بیمارســتا­نهای ما سطح سه و ارجاعی سراسر کشور هستند. آن چیزی که میتوانم بگویــم مــا ســه روش بــرای صرفهجویــی هزینههایما­ن در دستور کار داریم.

دکتــر آقاجانــی با اشــاره به اینکــه حوزه درمان کشــور در سال پرتنشی از نظر منابع مالی قرار دارد، اضافه کرد: نخســتین اقدام جلوگیــری از تجویز و مصــرف بیرویه دارو و لــوازم پزشــکی در بیمارســتا­نها اســت بههمین جهت کمیتههایی را برای بررسی وضعیــت اصــالح و تجویــز منطقــی دارو و لوازم پزشکی در بیمارستانه­ا راه انداختیم. یــک تیم قــوی کارشناســی با حضــور تمام معاونــان دانشــگاه از ســال گذشــته بــرای مدیریت منابع تشــکیل شده است تا نقاط هدر رفت هزینهها را شناســایی و رفع کنیم چــرا کــه محدودیــت منابــع و مشــکالت اقتصــادی حــوزه ســالمت جــدی اســت. او گفــت: اســتفاده از کاالی ایرانــی یکــی از بهترین راهکارهای ما برای کنترل هزینه ها اســت البتــه ارزان تمــام کــردن خدمــت با حفــظ کیفیت کار ســادهای نیســت. رئیس دانشــگاه علــوم پزشــکی شــهید بهشــتی همچنیــن از حــذف خدمــات غیرضــرور درمانی به منظور کنترل هزینهها خبر داد و گفت: با تک تک بیمارستانه­ا برنامهریزی کردیــم در ارائــه هوشــمند خدمــات تالش کنند و بتوانند جلوی خدمــات غیر ضرور را بگیرنــد. راه دیگری نداریم بایــد هر طور که میتوانیــم در منابــع صرفهجویــی کنیم. از ســوی دیگر چارهای جز توســعه تختهای بیمارســتا­نی نداریــم چــون نه تنها با ســند فاصلــه زیــاد داریــم بلکــه نیــاز مــردم هم خیلــی زیاد اســت بیمــاران در اورژانسها و درمانگاهها­معطلبستریه­ستندواینیک واقعیــت در تهران اســت. ما برای ســاخت بیمارستانه­ای جدید منتظر سیاستگذاری وزارت بهداشــت هســتیم. بر اســاس منابع مالــی تخصیــص داده شــده میتــوان ایــن بیمارســتا­نهای جدید را راهانــداز­ی کرد. او گفــت: در زمینه بهرهوری بیشــتر و افزایش تعــداد تختها نیاز به این داریم که به ازای خدمتی که انجام میدهیم به همان اندازه هم دریافتی داشــته باشیم. از طرفی وزارت بهداشــت بهدلیــل محدودیت ایجاد شــده توســط ســازمان برنامه و بودجه گفته است که ما به سقف سال ‪0۱ 69،‬ درصد باید میزان درآمــد را کم کنیم؛ به عبارت دیگر بیمه اگر یک میلیارد به دانشگاه به ازای یکسال پول مــیداده، ســقف آن را 0۱ًدرصــد کــم کرده اســت و ما هم باید حتمــا منابع را مدیریت کنیم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran